۰ نفر

ژاپن به ورود کشتی کره جنوبی به آب‎های این کشور اعتراض کرد

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۳۲
کد خبر: 315298
 ژاپن به ورود کشتی کره جنوبی به آب‎های این کشور اعتراض کرد

وزارت امور خارجه ژاپن نسبت به ورود یک کشتی تحقیقاتی کره جنوبی بدون رضایت توکیو به آب‌های قلمروی این کشور، اعتراض کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزارت خارجه ژاپن روز جمعه اعلام کرد روز گذشته (پنجشنبه) یک کشتی گشت گارد ساحلی ژاپن، این کشتی کره جنوبی را مشاهده کرد که پس از ساعت 9 بامداد در نزدیکی جزایر تاکه شیما در دریای ژاپن، وارد آب های قلمروی این کشور شد.

ژاپن ادعای مالکیت این جزیره ها را دارد که در کنترل کره جنوبی است.

این وزارت خانه گفت گشت گارد ساحلی به این کشتی تحقیقاتی اخطار داد و این کشتی نیز اندکی پس از ظهر، آب های قلمروی ژاپن را ترک کرد.

یوشیهیده سوگا دبیراول کابینه ژاپن در همین ارتباط به خبرنگاران گفت غیرقابل قبول است که کره جنوبی بدون اجازه در آب های قلمروی ژاپن و منطقه اقتصادی انحصاری، یک بررسی دریایی علمی انجام دهد.

او گفت این وزارتخانه در همان روز ورود این کشتی، اعتراضی به سفارت کره جنوبی در توکیو تسلیم کرد و سفارت ژاپن در سئول نیز به وزارت خارجه کره جنوبی اعتراض کرده است.

دولت ژاپن در پی حادثه مشابهی در ماه اوت نیز به کره جنوبی اعتراض کرده بود.

مجمع الجزایری که به زبان کره ای «دوکدو» و در ژاپنی «تاکه شیما» خوانده می شود، تقریبا به فاصله ای برابر از مناطق خشکی دو کشور در دریای ژاپن واقع شده به طوری که در 211 کیلومتری استان «شیمانه» ژاپن و در 215 کیلومتری از خاک کره جنوبی قرار دارد.

جزایر «دوکدو» در واقع شامل دو کوه صخره ای است که سر از آب بیرون آورده اند و چندین کوه صخره ای کوچک نیز آنها را احاطه کرده اند.

کره جنوبی این جزایر را از سال 1950 میلادی تاکنون تحت کنترل خود دارد.

«دوکدو» یا «تاکه شیما» به دلیل اهمیت و ارزش استراتژیکی اش، باعث دردسر بین دو همسایه و در عین حال دو متحد امنیتی آمریکا در آسیا شده است.