۰ نفر

رسانه‌های اسپانیایی؛

استراتژی جدید مبارزه با تروریسم آمریکا بر ایران تاکید دارد

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۶
کد خبر: 305324
 استراتژی جدید مبارزه با تروریسم آمریکا بر ایران تاکید دارد

روزنامه ال پاییس و خبرگزاری اروپاپرس اسپانیا در گزارش های جداگانه ای اعلام کردند: استراتژی جدید مبارزه با تروریسم آمریکا بر سر ایران به عنوان یکی‌ از دشمنان اصلی تاکید دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ال پاییس نوشت: دولت ترامپ می‌ گوید که نخستین قدرت جهان همچنان از تهدیدهای ایران از طریق شبکه جهانی‌ عملیاتی و حمایت دائم او از انواع گروه های تروریستی رنج می‌ برد.

رسانه فوق افزود : «جان بولتون» مشاور امنیت ملی‌ کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی معرفی‌ این گزارش که روز پنجشنبه اعلام شد، با اشاره به انقلاب اسلامی که باعث سرنگونی شاه و قطع روابط بین ایران و آمریکا شد، ایران را بانک مرکزی تروریسم بین المللی از سال 1979 نامید و تاکید کرد که هدف کاخ سفید این است که با اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران، صادرات نفت و گاز ایران به صفر برسد.

این رسانه اسپانیایی اعلام کرد: این گزارش که رویکرد آن بیشتر تئوری است تا عملی‌، تحت تاثیر دکترین 'آمریکا نخست' ترامپ قرار دارد. در این رابطه، تشابه ها و اختلاف های قابل توجهی‌ نسبت به استراتژی باراک اوباما وجود دارد. به عنوان مثال این گزارش تمرکز بیشتری بر روی تهدیدهای سایبری می‌ گذارد و از اصطلاح اسلام گرایی رادیکال که اوباما از آن به دلیل تحریک جهان عرب اجتناب می‌ کرد، استفاده می‌ کند.

ال پاییس اضافه کرد: ترامپ با وعده ممنوعیت ورود همه مسلمانان خارجی‌ به آمریکا، اسلام هراسی را به یکی‌ از ستون های تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2016 تبدیل کرد. پیشنهاد او پس از رسیدن به ریاست جمهوری منجر به یک محدودیت سفر شهروندان 6 کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایران شد.

این نشریه ادامه داد: ترامپ مخالفت خود به خاطر نقش واشنگتن به عنوان پلیس جهان و مبالغ عظیمی‌ که در خاورمیانه از زمان حملات 11 سپتامبر سرمایه گذاری شده را پنهان نکرده و به رغم اینکه وی اشتیاق ترک منطقه را دارد، تاکنون پذیرفته که حضور نظامی آمریکا در سوریه و افغانستان را حفظ کند.

این رسانه افزود: در این رابطه، گزارش مذکور همچنین رنگ و بوی واقع گرایی دارد و برای جنگ ترامپ علیه چند جانبه گرایی محدودیت تعیین می‌ کند زیرا به گفته بولتون، این استراتژی اذعان می‌ کند که 'آمریکا نخست' به معنی‌ 'تنها آمریکا' نیست و این کشور قصد دارد طیف وسیعی از شرکای خود برای مقابله با تروریسم حمایت شده از سوی ایران و دیگر انواع افراط گرایی خشونت آمیز را گسترش دهد.

همچنین خبرگزاری اروپاپرس نیز نوشت: دولت ترامپ استراتژی جدید مبارزه با تروریسم خود را بر روی ایران و گروه هایی‌ که از سوی تهران مورد حمایت قرار می‌ گیرند، متمرکز خواهد کرد.

این رسانه افزود: این استراتژی که از سوی بولتون معرفی‌ شد، نخستین استراتژی از سال 2011 است، هنگامی که دولت اوباما تنها بر روی تهدید گروه القاعده و رهبر آن «اسامه بن لادن» متمرکز شده بود.

به نوشته اروپاپرس، در حالی‌ که در گزارش استراتژی سال 2011، نام ایران فقط یک بار به چشم می‌ خورد و این کشور به عنوان کشور 'فعال و مروج تروریسم' معرفی‌ شده بود، گزارش کنونی نشان می‌ دهد که دولت ترامپ چگونه ایران را در مرکز نگرانی های واشنگتن قرار داده است.