۰ نفر

احتمال ائتلاف کردها با مالکی بیشتر شد

دست رد بارزانی به درخواست آمریکا

۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۴۷
کد خبر: 296814
 دست رد بارزانی به درخواست آمریکا

سایت خبری نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی فاش کرد، بارزانی درخواست برت مک‌گورک که در حال حاضر در عراق است، مبنی بر الحاق کردها به اردوگاه شیعی که به تشکیل دولت جدید بینجامد را رد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سایت خبری نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق به نقل از یک منبع نزدیک به حوزه تصمیم‌گیری در اقلیم کردستان عراق گزارش داد، بارزانی اخیرا نشستی در اربیل با برت مک‌گورک، فرستاده دونالد ترامپ، در ائتلاف ضد داعش داشت و محور نشست درباره تشکیل دولت عراق و تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی بود.

این منبع افزود: مک‌گورک از بارزانی خواست به ائتلاف چهارجانبه حیدر العبادی (النصر)، عمار حکیم (الحکمه)،‌ ایاد علاوی (الوطنیه) و مقتدی صدر (سائرون) بپیوندد.

به گفته این منبع، مک‌گورک از بارزانی خواست به ائتلاف دولة قانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری (شامل قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق) نپیوندد.

این منبع افزود: بارزانی بسیار از شیوه صحبت فرستاده ترامپ ناراحت شد و به او گفت در برابر من این گونه صحبت نکن!

این منبع تاکید کرد: بارزانی همچنین به فرستاده ترامپ گفت کردها به خصوص حزب دموکرات کردستان هیچ خط قرمزی نسبت به هیچ شخص و طرفی ندارند و با هرکسی که خواسته‌های کردها را پاسخ بگوید و حقوق ملت کرد را تضمین کند، ائتلاف خواهیم کرد.

از سوی دیگر، ائتلاف دولة قانون و الفتح فردا (جمعه) رایزنی‌ها با دو حزب اصلی کرد را برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی در عراق آغاز خواهند کرد.

حزب دموکرات کردستان امروز نسبت به اظهارات حیدر العبادی درباره کرکوک ابراز عصبانیت کرد و این اظهارنظر را بر خلاف منافع هسته اولیه فراکسیون بزرگتر و روند سیاسی دانست.

محمود محمد، سخنگوی حزب دموکرات کردستان عراق بعد از نشست رهبر حزب دموکرات به ریاست بارزانی گفت: در جلسه امروز تشکیل دولت آتی عراق و اختیارات روسای سه گانه بررسی شد.

وی افزود: دو حزب اصلی کرد در اقلیم به این نتیجه رسیدند که به بغداد بروند و از ائتلاف چهارجانبه بخواهند تا هیئت مشترک کرد را در رایزنی‌هایشان مشارکت دهند اما این احزاب آماده پاسخگویی نبودند.

محمد ادامه داد: شرط ما برای تشکیل دولت سه اصل است باید اوضاع استان کرکوک خاتمه یابد و اوضاع آنجا عادی شود و نیز نحوه اداره پرونده امنیتی از سوی شورای استان مشخص شود.

وی تاکید کرد: باید طبق ماده ۱۴۰ قانون اساسی اوضاع مناطق مورد مناقشه عادی شود و سهم اقلیم از بودجه کلی و نیز بودجه پیشمرگ‌ها مشخص شود.

رسانه‌ها پیشتر گزارش داده بودند،‌ حیدر العبادی بر عدم وجود سازش با کردها بر سر کرکوک در مقابل پیوستن‌شان به ائتلاف چهارجانبه برای تشکیل فراکسیون اکثریت تاکید کرده بود.