۰ نفر

رویترز:

کویت درباره باب‌المندب تصمیمی اتخاذ نکرده است

۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۹
کد خبر: 288132
کویت درباره باب‌المندب تصمیمی اتخاذ نکرده است

همزمان که عربستان ادعا کرده که تنگه باب المندب برای انتقال نفت امن نیست، کویت نیز گفته این مسئله را بررسی می‌کند اما هنوز تصمیمی برای توقف انتقال نفت از این منطقه اتخاذ نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک مسئول کویتی امروز پنچشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز که آیا کویت هم در خصوص صادرات نفت از تنگه باب‌المندب، از عربستان پیروی می‌کند، گفته که کشورش هنوز چنین تصمیمی نگرفته است. 

رویترز نوشت: بدر الخشتی رئیس هیئت مدیره شرکت حمل و نقل نفت کویت، در پاسخ به سوال ما (در خصوص انتقال نفت از تنگه باب المندب در جنوب دریای سرخ) گفت، احتمال همه چیز هست اما هنوز چیزی قطعی نیست». 

الخشتی با بیان اینکه موضوع انتقال نفت از تنگه باب المندب در دست بررسی است و هنوز تصمیمی نهایی در این خصوص گرفته نشده، گفت، «باید جایگزینی باشد و باید همه چیز، درست بررسی سپس تصمیم گرفته شود». 

روز چهارشنبه سوم مرداد (دیروز)، عربستان سعودی مدعی شد که ارتش یمن دو نفتکش این کشور را که هر کدام حامل دو میلیون بشکه نفت بوده قرار داده است اما ارتش یمن در بیانیه خود از هدفگیری کشتی نظامیائتلاف سعودی خبر داده است.

در پی این ادعای عربستان، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی از توقف موقت انتقال نفت عربستان از طریق تنگه باب‌المندب خبر داد و مدعی شد که این تنگه برای عبور محموله‌های نفت، امن نیست. 

بخشی از صادرات نفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق کانال سوئر از طریق خط لوله سومد (شمال دریای سرخ) و همچنین تنگه باب المندب (جنوب دریای سرخ) عبور می‌کند. خط لوله سومد را بخشی از راه جایگزین صادرات نفت برای خلیج فارس (تنگه هرمز) قلمداد می‌کنند. 

نیمی از مالکیت خط لوله نفت سومد در اختیار دولت مصر و نیمی دیگر در اختیار چهار کشور عربی عربستان، کویت، امارات و قطر است. این خط لوله 320 کیلومتری از العین السخنه در خلیج سوئز تا بندر سیدی کریر در غرب شهر اسکندریه امتداد یافته و برای کشورهای عربی اهمیت زیادی دارد.