۰ نفر

درخواست کره جنوبی برای معافیت از تحریم در صورت مبادله با ایران

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 270522
درخواست کره جنوبی برای معافیت از تحریم در صورت مبادله با ایران

بر اساس گزارش های منتشر شده، روز چهارشنبه برخی از کشورها از جمله کره جنوبی اعلام کردند که در پی کسب معافیت از تحریم های آمریکا در صورت خرید نفت ایران خواهند بود. گفته می شود که در صورت کاهش عرضه ی نفت توسط ایران در بازار قیمت این محصول افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تابناک، شب گذشته آمریکا اعلام کرد که با خروج از توافق هسته ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ منعقد شده بود قصد دارد تحریم های یک جانبهی جدیدی را علیه این کشور اعمال کند. این تحریم ها برخی بخش ها از جمله صنعت نفت و حمل و نقل دریایی ایران را در بر خواهد گرفت. البته این نکته باید ذکر گردد که آمریکا به شرکت های خارجیای که با ایران در حال معامله هستند ۶ ماه فرصت داده تا قراردادهای جاری خود را با ایران پایان داده و پول هایی که طلب دارند را از این کشور مطالبه کنند. لازم به ذکر است که ایران سومین تولید کننده ی بزرگ نفت اوپک و یکی از اصلی ترین تامین کنندگان این محصول برای پالایشگاه های آسیایی است.

تنها یک روز پس از خروج آمریکا از برجام، وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی کره اعلام کرده که برنامه دارد تا میزان آسیب به شرکت های داخلی خود را به حداقل رسانده و در پی معافیت از تحریم های آمریکا در صورت خرید نفت از ایران باشد. ژا‍‍پن نیز ممکن است همین روند را در پیش گیرد. این در حالی است که برخلاف ادعای مقامات کره ای برخی از تحلیلگران معتقدند که کره و ژاپن با تحریم های آمریکا همکاری خواهند کرد زیرا به اعتقاد آنان در خصوص وضعیت کره ی شمالی پیشرفت هایی حاصل شده و این دو کشور نمی خواهند که شرایط مساعد ایجاد شده را با مخالفت با آمریکا از دست بدهند. آمار ها نشان می دهد که میزان صادرات نفت ایران به دو کشور نامبرده از ماه مارچ سال ۲۰۱۷ تا کنون به نصف کاهش یافته و به مجموع ۳۰۰،۰۰ بشکه (در ماه اپریل سال جاری)‌ رسیده است.

همچنین، یکی از مقامات چین که از فاش کردن نام خود امتناع کرده گفته است که تحریم های آمریکا ممکن است به پالایشگاه های نفت چین آسیب بزند زیرا قیمت نفت به طور مداوم در حال افزایش است. به گفته ی وی، دقیقا مشخص نیست که واکنش رسمی چین به اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران چه خواهد بود اما به نظر وی احتمالا شرکت های چینی به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد. افزون بر این، دولت عربستان سعودی (در اظهاراتی که به نظر سو استفاده از شرایط متلاطم بازار به نظر می رسد) اعلام کرده که تمام تلاش خود را برای جبران کمبود عرضه در بازار انجام خواهد داد.

بر اساس آمارهای منتشر شده، ایران پیش از رفع تحریم ها در ژانویه ی سال ۲۰۱۶ با کاهش روزانه ی ۱ میلیون بشکه ای تولید نفت مواجه بود اما پس از توافق هسته ای تولید نفت خود را تا ماه مارچ سال ۲۰۱۸ به ۳.۸۱ میلیون بشکه در روز افزود و خود را به کشوری تبدیل کرد که سهم ۴ درصدی از مجموع عرضه ی نفت در بازار نفت را دارا است. در حال حاضر تحلیلگران معتقدند بسته به آنکه سایر کشورها تا چه حد با تحریم های آمریکا همکاری کنند عرضهی نفت توسط ایران روزانه بین ۲۰۰،۰۰۰ تا ۱ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.