۰ نفر

سرنوشت اولین جنگ ترامپ با اروپایی‌ها

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱:۵۶
کد خبر: 256089
سرنوشت اولین جنگ ترامپ با اروپایی‌ها

تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای افزایش تعرفه واردات بر فولاد و آلومینیوم نشانه ای از راه اندازی یک «جنگ تجاری» است که به نظر کارشناسان باعث اقدام تلافی جویانه دیگر کشورها و آسیب به صنایع و تجارت ایالات متحده می شود.

تصمیم «دونالد ترامپ»، جنجال تازه ای را میان ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان به ویژه اتحادیه اروپا ایجاد کرد. این اقدام به حدی مهم و تاثیرگذار بود که اتحادیه اروپا را به واکنش واداشت تا اعلام کند در صورت افزایش تعرفه ها، مقابله به مثل خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، هدف فرمان جدید ترامپ که قرار است تا چند روز دیگر اجرایی شود، حمایت از صنایع و تولیدات داخلی آمریکا عنوان شده است. به همین دلیل کاخ سفید تعرفه واردات فولاد و آلومینیم به این کشور را ۲۵ و ۱۰درصد افزایش می دهد. ترامپ اعتقاد دارد چین و دیگر کشورها با تولید انبوه کالا قیمت ها را پایین آورده اند و با این کار به اقتصاد و تولیدکنندگان آمریکایی ضربه می زنند.

** اروپا در مقابل آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا روابط تجاری چین و دیگر کشورها را با آمریکا غیرعادلانه می داند و به همین دلیل این تصمیم را گرفته است. این سیاست با انتقاد و واکنش شدید مقام های اروپایی روبرو شد به گونه ای که به اعتقاد اروپایی ها تنش عمیقی را میان واشنگتن و نزدیک ترین متحد آن ایجاد خواهد کرد.

تارنمای روزنامه «یو.اس.ای تودی» از جدیت رهبران اروپایی برای بازبینی در تصمیم واشنگتن باهدف جلوگیری از وقوع جنگ تجاری خبر داد.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم از اتخاذ سیاست مقابله به مثل سخن گفته است.همچنین «یورکی کتاینن» معاون وی نیز نسبت به جنگ تجاری دو قدرت هشدار داد و آن را جنگی بدون برنده توصیف کرد.

اتحادیه اروپا می گوید اقدام آمریکا در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی واکنش در خورد توجهی نشان می دهد. به نوشته دیلی اکسپرس، یونکر اقدام ترامپ را مداخله ای توام با بی ملاحظگی برای محافظت از صنایع این کشور توصیف کرد

«الکساندر وینترشتین» سخنگوی کمیسون اروپایی هم می گوید: اروپا بیکار نمی نشیند تا صنایع خود را با قوانین غیرعادلانه در خطر ببیند. ما نیز آرام اما استوار و به شکلی مناسب به این امر پاسخ می دهیم.

تارنمای شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» در واکنش به تعرفه های جدید آمریکا نیز نوشت: بازار فولاد جهان سیال است و تولید آن بیشتر از تقاضا است. حال اتحادیه اروپا احساس می کند هدف اصلی دستور جدید ترامپ قرار گرفته است و این خط مشی تاثیری چشمگیر بر صنایع قاره سبز دارد؛ یکی از مهمترین پیامدهای آن ها آینده 320 هزار فرد شاغل در این صنعت است.

اروپا دوماه قبل نیز به آمریکا هشدار داده بود ایجاد هر نوع مانعی در زمینه واردات کالا به آمریکا، با اقدام تلافی جویانه سریع بروکسل روبرو خواهد شد. وزیر امور خارجه نوروژ هم در واکنش به این تصمیم گفت: امنیت ملی توجیه خوبی برای ایجاد موانع تجاری نیست و می تواند به صورت غیر مستقیم نتایجی را برای آمریکا به بار آورد.

**واکنش های جهانی

اعلام تصمیم ترامپ، بر حوزه های گوناگونی در اقتصاد تاثیرگذار بود. این اثر بر بخش های فولادی آمریکا مثبت بود به گونه ای که ارزش هولدینگ فولادی AK نزدیک به 12 درصد، شرکت فولاد ایالات متحده 8 و شرکت Nucor حدود 3.6 رصد رشد داشته است.

اما در طرف مقابل صادرکنندگان به آمریکا از این قانون ناراضی هستند. آلمان در میان صادرکنندگان بزرگ فولاد به آمریکا قرار دارد که در چند سال اخیر نزدیک به 50 درصد صادرات فولاد خود را افزایش داده بود.

علاوه بر این فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی به شدت به دنبال تلافی هستند. به نوشته یو.اس.ای تودی افزایش تعرفه واردات به سرعت بر اقتصاد آلمان تاثیر خود را نشان داد و به عنوان نمونه شاخص DAX آلمان در بازارهای فرانکفورت با 2 درصد کاهش ارزش روبرو شد. سرمایه گذاران دلیل این امر را آغاز جنگ تجاری بر سر صادرات آلمان دانسته اند.

گذشته از انتقاد اروپایی ها، سخنگوی سازمان تجارت جهانی هم اعلام کرد اگر هر یک از اعضا نسبت به اقدامات تعرفه ای دیگر اعضا اعتراضی دارند باید آن را به این سازمان عرضه کنند. وی گفت: اگر فردی همچون رئیس جمهوری آمریکا از ناعادلانه بودن شرایط سخن می گوید نباید این اقدامات نامناسب را انجام دهد.

رئیس سازمان تجارت جهانی هم نسبت به شروع جنگ تجاری آمریکا و اروپا و پیامدهای آن هشدار داد. «روبرتو آزودو» دبیرکل سازمان این تحولات را عاملی برای نگرانی آشکار دانست که در نهایت به نفع هیچ طرفی نمی تواند باشد.

تارنمای شبکه تلویزیونی ای.بی.سی نیوز حتی از هشدار جدی تر این سازمان به آمریکا خبر داد و افزود: این حقوقدان، تاکنون حتی زمانی که دونالد ترامپ از سازمان تجارت جهانی انتقاد می کرد، رفتاری محتاطانه در قبال بزرگترین اقتصاد جهان داشت؛ اما در ماه های اخیر آزودو رویکرد تندتری را در مقابل رهبر ایالات متحده اتخاذ کرد.

علت آن است دولت ترامپ در این دوره تلاش های بسیاری را برای جلوگیری از اجرای برخی تصمیم های سازمان، به ویژه در زمینه انتصابات انجام داد که باعث تیره شدن رابطه دبیر کل با واشنگتن شد.

**ضرر برای آمریکا

تحلیلگران افزایش تعرفه واردات کالا را از ابعاد سیاسی و اقتصادی به زیان ایالات متحده می دانند. کاهش وجهه بین المللی و افزایش هزینه های تولید در آمریکا از مهمترین پیامدهای تصمیم تازه ترامپ بیان می شود.

کارشناسان اعتقاد دارند واشنگتن در حال منزوی ساختن خود از دیگر بخش های جهان است. به همین دلیل اکنون بسیاری از کشورها در مورد آینده رهبری آمریکا در جهان و نقش آفرینی کاخ سفید دچار تردید شده اند زیرا مقام های واشنگتن خود را از صحنه های بین المللی دور می کنند.

«سیسیلیا مالمستروم» از کمیسیونرهای اتحادیه اروپایی، اعتقاد دارد به طور کلی دولت ترامپ، با بیرون کردن واشنگتن از امور جهانی، ضمن ایجاد اختلال هایی برای آمریکا و دیگران، به اتحادیه اروپا قدرت عمل بیشتری را برای دخالت در امور بین المللی داده است.

از این رو اقدام های کاخ سفید خلائی را در عرصه بین المللی ایجاد می کند. اگر یک بازیگر، از خواست، قدرت و امکانات کافی در عرصه جهانی برخوردار باشد می تواند جای خالی آمریکا را پر کند.

تحلیلگران اقتصادی هم می گویند بخشی از ضرر این اقدام دامان تجارت همین کشور را می گیرد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد آمریکا با این قانون به اقتصاد خود لطمه می زند زیرا بسیاری از کشورهای دیگر همچون اروپا، چین و روسیه اقدام مشابهی انجام می دهند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند مشکل تولید در آمریکا با تعرفه بر صنایع فولادی حل نخواهد شد. روزنامه «واشنگتن پست» اعتقاد دارد افزایش تعرفه های بیشتر از همه به اقتصاد آمریکا صدمه می زند. در گذشته تمرکز سرمایه گذاری های ترامپ بر هتل و برج های ادارای بود و وی شناخت چندانی از کارهای تولیدی با صنایع فولادی ندارد. این روزنامه افزود «اطرافیان رئیس جمهوری باید برای جلوگیری از افزایش هزینه بر خانواده های آمریکایی کاری را انجام دهند».

کاهش مواد اولیه و از طرف دیگر بالا رفتن قیمت فولاد می تواند تاثیر زیادی را بر قیمت تمام شده کالا در دیگر صنایع داشته باشد. به نوشته واشنگتن پست تحلیلگران اعتقاد دارند تلاش ترامپ برای حمایت از صنایع فولادی آمریکا به قیمت ضرر دیگر صنایع و بیش از همه صنعت خودروسازی آمریکا تمام می شود زیرا به شدت به مواد اولیه خام محتاج است. اگر ترامپ می خواهد به وضعیت صنایع فولادی بپردازد بهتر است واقعیت ها در مورد دیگر صنایع را نیز در نظر داشته باشد.