۰ نفر

در سال ۲۰۱۸ بحران آوارگان با اروپا چه خواهد کرد؟!

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۶:۴۳
کد خبر: 243658
در سال ۲۰۱۸ بحران آوارگان با اروپا چه خواهد کرد؟!

یکی از چالش های مهم اتحادیه اروپا در سال 2018، بحران آوارگان است . دلایل وجودی این بحران که از سال 2015 آغاز شده و موجب حضور بی‌شمار پناهجویانی از قاره های آسیا و آفریقا در قاره اروپا بوده، جنگ ، تروریسم، فقر و گرسنگی محسوب‌می‌شود و این دلایل هنوز از بین نرفته است؛ ضمن اینکه قدرت گرفتن احزاب راست پوپولیسم ضد پناهجو در برخی کشورهای شرق و غرب اروپا نیز موجب شده است تا باوجود ارائه طرح‌هایی برای مقابله با این بحران در اتحادیه اروپا ، هنوز این چالش‌ها لاینحل‌باقی بمانند .

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، دولت بلغارستان که کشورش رییس دوره ای اتحادیه اروپا را در 6 ماهه اول سال جاری برعهده گرفته است ، حل بحران آوارگان و پناهجویان را در اولویت برنامه‌های این اتحادیه قرار داده است . دولت ائتلافی اتریش نیز که در 6 ماهه دوم سال جاری ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد گرفت ، اعلام کرده که مقابله با این بحران را در رأس برنامه های این اتحادیه قرار داده است . بلغارستان ، در شرق اروپا به همراه ‌بیشتر کشورهای منطقه، سیاست های سختی را در این زمینه دنبال می‌کنند و دولت ائتلافی اتریش به صدراعظمی سباستین‌کورتس نیز که این اواخرتشکیل شده، به موضع کشورهای شرق اروپا نزدیک شده و‌ با طرح توزیع آوارگان و پناهجویان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ‌به‌شدت مخالفت کرده است .

دید گاه ها و اختلاف نظرها

در چنین شرایطی قابل پیش بینی است که در سال 2018 علاوه بر اعمال سیاست سختگیرانه تر در این خصوص ، شاهد تشدید اختلاف بین اعضای این اتحادیه بر سر نحوه مقابله با این بحران ‌باشیم.

یکی از موارد اختلاف بین اعضای اتحادیه اروپا ، اجرای طرح توزیع آوارگان و پناهجویان در کشورهای عضو این اتحادیه بوده که تاکنون حل نشده است . بانیان این طرح ایتالیا ، یونان و به ویژه آلمان با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه اروپا یک خانواده اروپایی هستند و هر یک از اعضا نباید عضو دیگری را تنها بگذارد ، بر میزبانی از آوارگان و پناهجویان توسط همه کشورهای عضو اتحادیه بر اساس اصل همبستگی اروپایی تاکید می کنند .در مقابل ، برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا به ویژه مجارستان ، لهستان ، جمهوری چک و اتریش، مخالف طرح اجباری توزیع آوارگان و پناهجویان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند و معتقدند مجبور کردن اعضای اتحادیه به میزبانی از آن‌ها موجب دو دستگی در داخل اتحادیه اروپا خواهد شد؛ در همین راستا تلاش کمیسیون اروپایی برای مجازات اعضای مخالف طرح توزیع ، باعث شکاف بیشتر میان کشورهای عضو اتحادیه در سال جدید خواهد شد و در نتیجه، رسیدن به اجماع در این اتحادیه برای حل آن بحران، دشوار به نظر می رسد.

یکی دیگر از طرح هایی که این اواخر ارائه شد ، طرح مشترک کشور استونی ، رییس فعلی شورای اروپا و کمیسیون اروپا موسوم به مدل مرحله ای ، شامل پذیرش داوطلبانه آوارگان و پناهجویان و تعهد اعضای اتحادیه برای کمک مالی به آن‌ها و تعیین سقف برای پذیرش در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه با توجه به قدرت اقتصادی و جمعیت کشورهای عضو ‌بوده‌که آلمان مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده است .

ادامه طرح مشترک استونی و کمیسیون اروپا همچنین مبتنی بر دو مرحله برای موارد بحرانی است .

در مرحله اول ، اگر یک کشور عضو اتحادیه اروپا مانند ایتالیا و یونان به عنوان کشورهای ورودی آوارگان به 90 درصد ظرفیت پذیرش پناهجو برسد ، کمیسیون اروپا از باقی کشورهای عضو می خواهد به صورت داوطلبانه به آن کشور در زمینه هایی از جمله پرسنل، پول ، مواد غذایی و ساخت اردوگاه کمک کنند.در مرحله دوم ، اگر یک کشور عضو اتحادیه اروپا به بیش از 100 درصد ظرفیت پذیرش پناهجو رسیده باشد، باقی کشورهای عضو به صورت داوطلبانه می توانند علاوه بر کمک رسانی بیشتر ، ، در میزبانی از پناهجویان نیز سهیم باشند . این طرح اگر چه به‌دلیل داوطلبانه بودن مورد قبول بیشتر اعضای اتحادیه اروپاست اما کشورهایی مانند ایتالیا ، یونان و یا کشورهای بالکان که در مسیر ورودی پناهجویان هستند و بار اصلی فشار پناهجویان روی این کشورها ست ، آن را نمی پذیرند.