۰ نفر

بمباران خانواده ترامپ در اینستاگرام

۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۹:۱۷
کد خبر: 225193
بمباران خانواده ترامپ در اینستاگرام

پس از هفته‌ها جنجال رسانه‌ای، سرانجام دونالد ترامپ ساکن جدید کاخ سفید در یک سخنرانی، مواضع جدید دولت امریکا در قبال برجام و توافق هسته‌ای که سال 2015 و در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به امضا رسیده بود را روشن کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  وی که به گفته خودش یک گزارش راهبردی جدید و جامع درباره برجام ارائه داد، در سخنانش علاوه بر حمله به سپاه پاسداران و متهم کردن ایران به نقض روح برجام، از واژه مجعول خلیج عربی به‌جای خلیج فارس استفاده کرد که همین موضوع خشم ایرانیان مقیم کشور و ساکن سایر کشورهای جهان را برانگیخت به‌صورتی که تنها چند دقیقه بعد از پایان سخنرانی ترامپ، یک طوفان توئیتری در فضای مجازی برپا شد و البته کاربران در سایر شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام نیز بیکار ننشستند. به این ترتیب بسرعت ایران در صدر بحث‌های توئیتری جهان قرار گرفت و هشتگ‌های«IRGC»(سپاه پاسداران)، «روحانی» و «JCPOA»(برجام) موفق شدند در جمع 10 ترند برتر توئیتر جای بگیرند. این موضوع مهر تأیید دوباره بر قدرت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در عصر ارتباطات است و مطمئناً نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

پاسخ سیاستمداران ایران به ترامپ

ترامپ در سخنرانی خود درباره مواضع جدیدش درحالی از واژه‌ جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده کرد که در متن رسمی سیاست جدید امریکا در قبال ایران، «خلیج فارس» ذکر شده است و همین موضوع، اعتراض همه کاربران ایرانی فارغ از هرگونه جریان سیاسی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. به‌دنبال سخنرانی ترامپ، علاوه بر پاسخ‌های صریح رئیس جمهوری ایران، سایر سیاستمداران و فعالان سیاسی دوشادوش ملت ایران در این شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند و هریک به نوعی نسبت به سخنان ترامپ واکنش نشان دادند. در این راستا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنایه‌ای توئیتری نوشت: «نتیجه همفکری با نتانیاهو چیزی جز سخنان امروز رئیس جمهوری امریکا نیست. آنقدر غرق این همفکری شده بود که تاریخ کهن خلیج فارس را از یاد برد». وزیر خارجه ایران در توئیتر خود به سخنرانی رئیس جمهوری امریکا واکنش نشان داد و زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز توئیت کرد: «ترامپ فراموش نکن. خلیج فارس# بخش جدایی‌ناپذیری است از میراث تاریخی پرافتخار ایران که در حافظه جغرافیایی و معنوی جهان جای دارد».

البته ترامپ نیز وقتی حجم گسترده اعتراضات ایرانی و جهانی را نسبت به سخنانش دید در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «افراد زیادی درباره نطق امروز من درباره ایران حرف می‌زنند. شریکان در این توافق (برجام) از تجارت با ایران درآمد زیادی به دست می‌آورند».

کاربران در اعتراض‌های خود جنبه‌های مختلف سخنرانی ترامپ را در نظر داشتند ولی موضوع استفاده وی از نام خلیج عربی به جای خلیج فارس گستره بیشتری را به خود اختصاص داد. هرچند عمده فعالیت کاربران در توئیتر بود ولی آنها در اینستاگرام نیز فعالیت زیادی داشتند و از عوض کردن عکس پروفایل‌ها و تغییر آن به نام خلیج فارس گرفته تا قرار دادن پست‌های اینستاگرامی با تصاویری از خلیج فارس تلاش کردند تا بر نام اصلی این خلیج تأکید کرده و صدای اعتراض خود نسبت به استفاده از واژه مجعول خلیج (‌ع‌ر‌ب‌ی) را به گوش جهانیان برسانند.

برخی از کاربران نیز با کامنت‌های خود در صفحه اینستاگرام دونالد ترامپ، به رویارویی با وی پرداختند و تلاش کردند تا اعتراض خود را نشان دهند. حدود دو ساعت بعد از اینکه ترامپ پست مربوط به سخنرانی خود را در اینستاگرام قرار داد، این پست بیش از 400هزار کامنت دریافت کرد که بیشتر آنها هم اعتراض به واژه خلیج عربی بود. البته تعداد این کامنت‌ها همچنان رو به افزایش رفت و تا لحظه تنظیم این گزارش تعداد این کامنت‌ها از مرز یک میلیون عدد گذشت. برخی از این کامنت‌ها کاملاً مؤدبانه بود هرچند برخی عصبانیت خود را با فحاشی نشان دادند. گروهی از کاربران نیز با اشاره به سوابق تاریخی به ترامپ یادآور شدند که این خلیج، همیشه فارس بوده است. به‌عنوان مثال در برخی از این کامنت‌ها آمده است:«یاشاسین ایران» و بخش عمده‌ای هم به مواردی همچون

persiangulfforever  ، # persian_gulf#

،shutup_trump ،#trump_is_stupid # ،

الخلیج_الفارسی‌# ،لبیک_یا_خامنه_‌اى# و... مربوط می‌شد. شرم بر تو باد # و مرگ بر امریکا# هم از دیگر کامنت‌های اینستاگرام بود. برخی دیگر نیز نوشته بودند: «ترامپ! ما را با عراق و افغانستان اشتباه گرفته‌ای.» عده‌ای از کاربران هم با انتشار پرچم ایران به دفاع از عنوان خلیج‌فارس پرداخته بودند. برخی کاربران نیز به ذکر مختصر تاریخچه دخالت‌های امریکا در ایران شامل کودتای 28 مرداد، مقابله با انقلاب اسلامی، حمایت از رژیم بعث در ایام جنگ تحمیلی، سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران، حمایت از گروه تروریستی داعش و... پرداختند.

البته لازم به ذکر است که کاربران ایرانی تنها به صفحه دونالد ترامپ بسنده نکردند و با گذاشتن کامنت‌هایی برای دختر او «ایوانکا ترامپ» و پسر ارشد وی«دونالد جونیور» تلاش کردند تا

به آنها تاریخ و جغرافیا بیاموزند و نام خلیج‌فارس را برای همیشه به‌خاطر بسپارند. گفتنی است که بخش زیادی از حدود 20 هزار کامنت ارسالی برای پست آخر ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ مربوط به همین موضوع بوده است.

اگر بخواهیم نگاهی آماری داشته باشیم هم باید گفت که کاربران ایرانی تنها در شبکه‌ اینستاگرام بیش از ۱۲۳هزار بار از هشتگ PersianGulf# استفاده کرده‌اند.

سامانه رصد و تحلیل آنلاین فضای مجازی (پایشگر) متعلق به یک شرکت دانش بنیان نیز رفتار کاربران ایرانی توئیتر را طی ۲۴ ساعت مورد تحلیل قرار داده و نمودار استفاده از ۵ هشتگ برتر را در این بازه زمانی منتشر کرد. براساس تحلیل صورت گرفته مشخص شده است پس از اظهارات خصمانه رئیس جمهوری امریکا علیه ایران، کاربران ایرانی در فضای مجازی بالغ بر ۱۵۰ هزار توئیت در این باره منتشر کردند.سهم هشتگ ترامپ ۶۷هزار توئیت، سهم هشتگ روحانی ۲۰هزار، سهم هشتگ سپاه ۳۰هزار، سهم هشتگ خلیج فارس ۱۵هزار و سهم هشتگ nevertrustusa بالغ بر ۱۵ هزار توئیت اعلام شده است.

طوفان توئیتری کاربران

در بین شبکه‌های اجتماعی شاید توئیتر را بتوان پرکاربردترین آن دانست طوری که هشتگ مهم مورد استفاده در اینستاگرام یعنی PersianGulf #در توئیتر نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفت و بیش از ۶۰ هزار بار به کار رفت. هشتگ‌های JCPOA و IRGC نیز در توئیتر بسیار پرکاربرد بود و به ترندهای توئیتر تبدیل شدند.

برخی از کاربران نیز با هشتگ @RealDonaldTrump geography lessons به وی یادآور شدند که باید از فردا سر کلاس‌های درس جغرافیا، تاریخ، اخلاق و روابط بین‌الملل بنشیند. توئیت‌هایی با عکس پرچم یا نقشه قدیمی ایران که نام خلیج فارس بر آن نقش بسته و عنوان شده بود: «خلیج فارس، همیشه فارس بوده است».

در توئیتر از فعالان سیاسی و اجتماعی گرفته تا ورزشکاران، بازیگران و هنرمندان و... همگی به نوعی به این موضوع واکنش نشان دادند و در کنار آنان مردم عادی نیز حضوری فعال داشتند و بیشتر آنها نیز به استفاده از نام خلیج عربی اعتراض داشتند. به‌عنوان مثال یکی از کاربران توئیت کرده است: «اشتباه استراتژیک ترامپ همین بس بود که از خلیج فارس# استفاده نکرد چون جان 80 میلیون ایرانی به این کلمه وابسته است». در توئیت یکی دیگر از کاربران نیز آمده است: «سربازان تو همان کسانی هستند که در خلیج فارس# زانو زدند. از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر».

کاربران طناز

برخی از کاربران نیز بیشتر با زبان طنز به اعتراض پرداخته‌اند. به‌عنوان مثال یکی از آنها توئیت کرده است: «همانجور که انگلیس غرب آفریقاست حالا خلیج فارس شد عربی؟ کلاً جغرافی جزو سؤالات ریاست جمهوری نیست». کاربر دیگر نیز توئیت کرده است: «اون پولی که عربستان به ترامپ داده اینقدر زیاد بوده که حاضره به‌خاطرش خلیج مکزیک رو هم خلیج عربی بگه». در یکی دیگر از توئیت‌ها هم آمده است: «ترامپ قبلاً هم ثابت کرده زیاد جغرافی بلد نیست شاید بیچاره تاریخ هم ندونه بیایید نقشه‌های خلیج فارس رو بهش منشن کنیم.» یا«صدها سال قبل از اینکه شما وجود داشته باشید اینجا اسمش خلیج فارس بود ترامپ بفهم». دیگری هم توئیت کرده است: «هنوز کریستف کلمب کشفش نکرده بود که ما خلیجمون خلیج فارس بود بعد ترامپ بگه خلیج عربی». کاربر دیگری عنوان کرده است: «داداش اگه دوزار سیاست سرت می‌شد می‌فهمیدی اگه می‌خوای مردم ایران رو بکشی سمت خودت باید بگی خلیج فارس نه اون حرف مفت» یا «حالا که ترامپ اسم جعلی برای خلیج فارس استفاده کرده ما هم می‌گوییم اتحاد جماهیر امریکا». گروهی از کاربران توئیتر هم به این موضوع اشاره کردند که در متن رسمی آماده شده خلیج فارس بوده ولی ترامپ به عمد از خلیج عربی استفاده کرده است. یک فعال سیاسی نیز توئیت کرده است: «بندرت می‌توان موضوعاتی را پیدا کرد که ایرانی‌ها روی آن اتفاق نظر داشته باشند ولی نام خلیج فارس# حتماً یکی از همین موضوعات است».

حامیان محیط زیست

البته بخشی از کاربران هم از این فرصت استفاده کرده‌اند تا نگاه‌ها را به وضعیت نامناسب سواحل خلیج فارس و آلودگی بالای آن جلب کنند. به‌عنوان مثال یکی از کاربران با گذاشتن یک عکس از سواحل خلیج فارس که سرشار از زباله است توئیت کرده است: «این بلا را ما بر سر خلیج فارس آوردیم نه ترامپ». یک کاربر دیگر هم توئیت کرده است: «همین طور که نگران اسم خلیج فارس# هستیم یادآوری کنم دیروز نماینده بندرعباس گفت 700 لیتر پساب در هر ثانیه از بندرعباس به خلیج فارس ریخته می‌شه».

گفتنی است که هکرهای ایرانی با هک سایت امریکاییsealbeachca.gov در اعتراض به جعل عنوان «خلیج فارس» درصفحه این سایت نوشتند که این صفحه توسط هکرهای ایرانی هک شده است و خلیج فارس، همیشه فارس می‌ماند.