۰ نفر

عربستان تا پایان۲۰۱۸ ساخت دو نیروگاه اتمی را آغاز می‌کند

۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۰
کد خبر: 224510
عربستان تا پایان۲۰۱۸ ساخت دو نیروگاه اتمی را آغاز می‌کند

عربستان اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۸ بنا دارد ساخت دو نیروگاه اتمی در شهرک ملک عبدالله را آغاز کند.

به گزارش «رویترز»، «ماهر العودان» مدیر اجرایی بخش انرژی هسته ای شهرک ملک عبدالله برای انرژی هسته ای و تجدید پذیر، اعلام کرد عربستان می خواهد تا پیش از پایان سال میلادی پیش رو ساخت دو نیروگاه اتمی را آغاز کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، العودان اعلام کرد که ریاض می خواهد تا پیش از پایان سال ۲۰۱۸ مناقصه ایی در این خصوص برگزار کند و قراردادها برای ساخت این نیروگاه ها با حضور مسئولان ارشد سعودی امضا خواهد شد.

از سوی دیگر خالد الفالح وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که شورای وزیران این کشور اخیرا پروژه میهنی انرژی هسته ای را تصویب کرده است که مسئولیت اجرای آن بر عهده شهرک ملک عبدالله برای انرژی هسته ای و تجدید پذیر است.

او تأ کید کرد که در این پروژه قرار است دو  دو نیروگاه اتمی ساخته شود که هر کدام به صورت جداگانه قدرت تولید ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ میگاوات برق خواهند داشت.

بی بی سی در گزارشی که در خصوص عربستان و انرژی هسته ای در سال ۲۰۱۳، منتشر کرده بود گفته بود ریاض در برنامه های پاکستان برای تولید سلاح اتمی سرمایه گذاری کرده است تا با وجود اینکه خود اقدام به تولید جنگ افزار اتمی نکرده است اما هر وقت بخواهد بتواند آن را در اختیار داشته باشد.

بی بی سی به نقل از یک مسئول آگاه در ناتو اعلام کرده بود که گزارش های سازمان های جاسوسی نشان می دهند که سلاح های اتمی ساخته شده در پاکستان به نیابت از عربستان،  آماده تحویل هستند.

در این گزارش به نقل از آموس یالدین رئیس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل آمده بود که عربستان برای در اختیار داشتن بمب اتمی کمتر از یک ماه زمان لازم دارد، زیرا  آنها پیشتر هزینه آن را پرداخت کرده اند، فقط لازم است به پاکستان بروند و چیزی را که لازم دارند با خود بیاورند.

در سال ۲۰۰۹ هم ملک عبدالله پادشاه عربستان «دنیس راس» فرستاده آمریکایی به خاورمیانه را تهدید کرده بود که ریاض به سلاح اتمی دست پیدا خواهد کرد و گفته می شود در همان زمان عربستان به آمریکا گفته بود که در این راه قدم خواهد گذاشت. بی بی سی نوشته که علاوه بر آن گزارش هایی وجود دارد که تأیید می کند عربستان موشک های بالستیکی در اختیار دارد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد.

بر اساس این گزارش عربستان این موشک ها را به صورت پنهانی از چین خریداری کرده بود. موشک های CSS-۲ که در دهه ۸۰ میلادی خریداری شده است بیش از چند دهه است که در سراسر عربستان مستقر شده است.