۰ نفر

ارمنستان: تهران و ایروان ضامن امنیت قفقاز هستند

۱۴ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۵۷
کد خبر: 210012
ارمنستان: تهران و ایروان ضامن امنیت قفقاز هستند

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان پیش از سفر به تهران برای شرکت در آئین تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، گفت: ایروان و تهران تضمین کننده امنیت در منطقه قفقاز هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سایت خبری لراگیر ارمنستان روز شنبه نوشت: سرکیسیان همزمان با سفر مایک پِنس معاون رئیس جمهور آمریکا به گرجستان و برگزاری رزمایش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه به اهمیت مسائل امنیتی در قفقاز اشاره کرد.

وی گفت: ارمنستان و ایران نه تنها عامل نا امنی نیستند، بلکه تظمین کننده آن هستند و همکاری ها بین دو کشور همسو با تأمین ثبات و امنیت در منطقه است.

لرا گیر ارمنستان افزوده است: با توجه به برگزاری رزمایش ناتو، شرکت ارمنستان و حضور مقام بلندپایه آمریکایی در منطقه، سخنان سرکیسیان مفهوم جالب توجهی داشت.

این پایگاه خبری افزوده است: اظهارات سرکیسیان در واقع این خواسته است که ارمنستان پل ارتباطی بین ناتو و ایران باشد، موضوع ارتباط مستقیم نیست، بلکه بگونه ای که فراهم کننده نظام جدید امنیت برای منطقه قفقاز باشد.

لراگیر در پایان نوشته است: در این زمینه لازم است، طرح گرجستان-ارمنستان-ایران اجرا شود که بر پایه آن نظام جدیدی برای تأمین ثبات و امنیت قفقاز شکل گیرد که ضروری است، در غیر این صورت تأمین امنیت منطقه ممکن نخواهد بود، زیرا علاقه مندی های (برخی) بازیگران قفقازی همسو با ثبات و امنیت دیده نمی شود.

قفقاز در مرز آسیا و اروپا بین دریای خزر و دریای سیاه قرار دارد که بخش جنوبی شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بخش های کوچکی از شمال باختری ایران و شمال خاوری ترکیه و قفقاز شمالی هم جزئی از روسیه است که 600 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از 50 میلیون نفر جمعیت دارد.