۰ نفر

ضرب شست پوتین به آمریکا

۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰:۳۸
کد خبر: 208774
ضرب شست پوتین به آمریکا

روسیه صدها آمریکایی را از سفارتخانه آمریکا اخراج می‌کند. این نخستین اما مهم‌ترین واکنش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در قبال تحریم‌های جدید این کشور است که از سوی سنا تصویب و برای امضا به کاخ سفید فرستاده شده است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده به زودی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را امضا خواهد کرد. امضای این تحریم‌ها به منزله پایان ماه عسل ترامپ و پوتین است. در واکنش به این لایحه، پوتین گفته است که باید صدها نفر از کارکنان آمریکایی اخراج شوند، همچنین وی گفته است دو ساختمان آمریکا را در روسیه ضبط خواهد کرد. به گزارش دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه سنای آمریکا رای به تحریم روسیه داد. در این لایحه تحریم سه کشور ایران، روسیه و کره‌شمالی گنجانده شده است.

با امضای این لایحه ترامپ نمی‌تواند در اجرای تحریم‌ها نسبت به روسیه سهل بگیرد. زیرا برخی می‌گویند بین کمپین ترامپ با روس‌ها ارتباطاتی وجود داشته است. اقدام اخیر روسیه سنگین‌تر از اقدام باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده در اخراج 35 دیپلمات روس است. روز جمعه کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ پس از مرور آخرین نسخه تحریم‌های روسیه آن را امضا خواهد کرد. روسیه اما امیدوار بود در دوران ترامپ رابطه بین دو کشور بهتر از گذشته شود اما هم‌اینک رابطه این دو کشور بدتر از دوران جنگ سرد شده است.

آمریکایی‌ها، به‌ویژه دموکرات‌ها اعتقاد دارند که روسیه در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری به سود دونالد ترامپ مداخله کرده است. آنها می‌گویند که با هک سایت مرکزی دموکرات‌ها در پیش از انتخابات، فضا به سود ترامپ چرخیده است. این در شرایطی است که روسیه بارها این اتهام را رد کرده است اما گفته بود چنانچه آمریکا تحریم‌های جدید را علیه روسیه تصویب کند، واکنش تندی نشان خواهد داد. در این راستا اخراج صدها نفر از کارکنان سفارت آمریکا واکنشی تند ارزیابی می‌شود. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکایی و محدود شدن دسترسی سفارتخانه واشنگتن در مسکو به برخی ساختمان‌های آن، در واکنش به تصویب طرح تحریم‌های ضدروسی در مجلس سنای ایالات‌متحده است.

خبرگزاری فرانسه این تصمیم روسیه را در واکنش به تصویب طرح تحریم‌های مسکو در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا خوانده است. یک مقام وزارت امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود که در صورت امضای قانون تحریم‌های ضدروسی از سوی ترامپ، مسکو به‌عنوان یکی از تدابیر دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج خواهد کرد.

قانون‌گذاران آمریکایی اخیرا طرح جامعی را برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی به تصویب رساندند. این درحالی است که کاخ سفید درباره تحریم‌ها علیه مسکو چندان تمایلی برای اجرا ندارد. با وجود این شواهد موجود نشان می‌دهد روسیه خیلی زود دست به اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکا زده است. اگر لایحه تحریم‌های روسیه به قانون تبدیل شود، دونالد ترامپ دیگر نمی‌تواند بدون دریافت نظر مثبت کنگره این تحریم‌ها را کاهش دهد.

رویترز هم در این زمینه نوشت: تصمیم مسکو برای انتقام‌جویی از آمریکا آینده شغلی صدها دیپلمات سفارت آمریکا را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، این تعداد از دیپلمات‌های آمریکایی بسیار بیشتر از 35دیپلمات روسی خواهد بود که دولت «باراک‌اوباما»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در دسامبر گذشته از این کشور اخراج کرد. به‌نظر می‌رسد روابط دیپلماتیک روسیه و آمریکا به سطح دوران جنگ سرد تقلیل یافته است. پس از آنکه آمریکا روسیه را به اتهام دخالت در بحران داخلی اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه در سال 2014 هدف تحریم قرار داد، آژانس‌های اطلاعاتی واشنگتن در دومین اقدام آشکار علیه مسکو، روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا متهم کردند. همین موضوع دلیلی برای اصرار مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه شد.

روسیه از چندین هفته پیش، تهدید به انجام اقدامات تلافی‌جویانه را آغاز کرد. تا آنکه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، که به فنلاند سفر کرده بود در جریان یک سخنرانی اعلام کرد تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو غیرقابل توجیه هستند و اگر چنین تحریم‌هایی اعمال شود، روسیه نیز دست به اقدامی متقابل و تلافی‌جویانه می‌زند.

پوتین در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی خود گفت: همان‌طور که می‌دانید ما خویشتن‌داری و صبر داریم؛ اما در برخی اوقات، باید دست به اقدامی متقابل بزنیم. دیگر نمی‌توان در مقابل چنین اقدامی از سوی آمریکا ساکت ماند. البته اقدامات تلافی‌جویانه ما به نسخه نهایی لایحه تحریم‌ها بستگی دارد.