۰ نفر

ترکیه یک روز قبل از رفراندوم قانون اساسی +تصاویر

۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۰۸
کد خبر: 188007
ترکیه یک روز قبل از رفراندوم قانون اساسی +تصاویر

در روز آخر تبلیغات قانونی برای رفراندوم ترکیه، امروز سر و صدا در خیابان‌های استانبول بیشتر بود. میدان‌های اصلی شهر و پایانه‌های حمل و نقل عمومی بیش از هر جای دیگری شاهد رقابت دو جبهه مقابل یکدیگر برای جلب توجه مردم بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا ، احزاب متعلق به دو جبهه موافق و مخالف تغییرات قانون اساسی ترکیه با کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی که موسیقی احزابشان را پخش می‌کردند در میدان‌ها ایستگاه‌های تبلیغ ایجاد کرده بودند که فیلم و تیزرهای ضبط شده را نمایش می‌داد. حزب عدالت و توسعه در تبلیغات ضبط شده‌اش، از فیلم‌ها و عکس‌های کودتای ناموفق ترکیه استفاده و سخنرانی رهبران احزاب موافق خود را پخش می‌کرد.

در طرف مقابل، احزاب مخالف تغییرات قانون اساسی، با عکس مهم‌ترین فعالان جنبش چپ دنیا، در کنار تصاویری از صلاح‌الدین دمیرتاش نماینده مجلس و رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها که به جرم توهین به رئیس‌جمهور در زندان است، تبلیغ را ادامه دادند. مخالفان رفراندوم در کنار بیشتر کمپین‌های تبلیغاتی‌شان پرچم‌های بزرگ ترکیه با عکس مصطفی کمال آتاتورک رهبر ملی‌گرای این کشور را در دست داشتند و به حامیانشان سربردهای قرمز رنگی با نام آتاتورک می‌دادند.

کمیپن‌های تبلیغاتی برای جذب افراد بیشتر، آهنگ‌های شاد و زنده پخش می‌کردند و در خیابان‌ها بین دو گروه موافقان و مخالفان رفراندوم برای برگذاری رقص‌های بزرگ‌تر رقابت در جریان بود.

تنها چند ساعت مانده تا پایان زمان تبلیغات و آغاز رسمی رفراندوم در ترکیه، در روز تعطیل در محلات مارش‌هایی از هواداران و مخالفان تغییرات قانون اساسی اجرا می‌شد. دو گروه با در دست داشتن بادکنک و پرچم‌های بزرگ با کلمات «آری» و «نه» به رفراندوم در خیابان‌ها به ماشین‌ها و مغازه‌ها پوستر و بروشورهای انتخاباتی می‌دادند و گاهی با طرفداران جناح مقابل درگیر می‌شدند.

اقلیت‌های کوچک مقیم استانبول هم با برگزاری رژه دوچرخه پرچم‌های «نه به رفراندوم» را دور تا دور برخی محله‌های شهر گرداندند. همه این‌ها در حالی بود که عده‌ای از هواداران احزاب در دسته‌های کوچک‌تر دو و سه نفره با بلندگو و اعلامیه‌های بزرگ تا لحظه آخر سعی داشتند با مردم در مورد تاثیر رأی مثبت و منفی به تغییرات رفراندوم حرف بزنند و آرای بیشتری را به نفع خود جلب کنند.

با وجود این‌که پیش‌بینی می‌شد طرفداران «نه به رفراندوم» در دو روز گذشته تضاهراتی برگزار کنند، عملا تجمع‌های بزرگی از طرف هیچ‌کدام از دو جناح در روز آخر تبلیغات برپا نشد.

زمان تبلیغات نیمه‌شب به پایان رسیده است و از صبح روز بعد رأی‌گیری برای تغییر قانون اساسی آغاز خواهد شد. در صورتی که رفراندوم رأی مثبت بیاورد پست نخست‌وزیری در دو سال آینده حذف می‌شود و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری همزمان برگزار خواهد شد.  اگر حزب اردوغان برنده رفراندوم باشد، احتمالاً رئیس‌جمهور فعلی ترکیه برای ۱۲ سال آینده قدرت را حفظ خواهد کرد.