۰ نفر

ترکیه ۲۰۱۷ را با ترور آغاز کرد

۱۳ دی ۱۳۹۵، ۷:۳۸
کد خبر: 168150
ترکیه ۲۰۱۷ را با ترور آغاز کرد

«تسلیم این بازی‌های خطرناک نمی‌شویم.» این واکنش رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه به حمله تروریستی استانبول در نخستین ساعات سال 2017 میلادی است که حدود 100 کشته و زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش رسانه‌های خبری، حمله و تیراندازی دست‌کم یک فرد مسلح در کلوپ شبانه‌یی در استانبول، در جریان جشن آغاز سال نو میلادی، ۳۹ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته ‌است. وزیر کشور ترکیه می‌گوید: ۱۶نفر از قربانیان شهروندان خارجی بوده‌اند و جست‌وجو برای یافتن فرد مهاجم ادامه دارد.

رویترز گزارش داده: فرمانداری استانبول این رخداد را حمله تروریستی توصیف کرده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک اعلام کرده این حمله در بامداد یک‌شنبه و در حالی رخ داده که حدود600 تا 800 نفر در کلوپ حضور داشتند. به گفته شاهدان، مهاجم در زمان تیراندازی به سوی مردم، جملاتی را به زبان عربی فریاد می‌زده است.

کلوپ رینا در منطقه اورتاکوی در تنگه بسفر قرار دارد. بنا بر گزارش‌ها در جریان تیراندازی، شماری از حاضران در کلوپ، برای نجات جان خود داخل آب پریده‌اند تا پلیس و نیروهای امدادی در نهایت برای کمک رسیده‌اند. رینا از کلوپ‌های مشهور استانبول به شمار می‌رود و معمولا هم شهروندان ترکیه‌یی و هم گردشگران در آن حضور دارند.

روزنامه تلگراف با اشاره به حمله تروریستی استانبول در نخستین ساعات سال جدید میلادی نوشته است: «وقتی در زمانه بحرانی خشونت‌ها بالا می‌گیرد مردم دست به دامان فرد قدرتمندی می‌شوند که مشکل را حل کند. اما اگر این تروریسم و هرج و مرج نتیجه عملکرد همان فرد باشد چه؟ ترکیه امروز در شرایط منحصر به فرد فاجعه‌باری قرار دارد. این کشور حالا قوی‎ترین رییس‌جمهور از زمان کودتای 1980 را دارد، یعنی زمانی که آتاتورک خود قدرت را در دست داشت. اما مشکل اینجاست که مهارت فوق‌العاده اردوغان در تحکیم پایه‌های قدرتش با توانایی او در حل مشکلات ترکیه تناسبی ندارد. اردوغان در حالی تمام موانع در برابر تحکیم قدرتش را در ترکیه هنوز دموکراتیک، از سر راه برمی‌دارد که قتل‌های تصادفی، بمب‌گذاری‌های انتحاری و جنگ با کردها ترکیه را فلج کرده است. واقعیت این است که اردوغان با تسلیح شبه‌نظامیان برای مبارزه با بشار اسد در سوریه، خطر این شبه‌نظامیان را برای کشور خود عمیقا دست‌کم گرفت.»

حمله یک‌شنبه در حالی صورت گرفته که در آستانه برگزاری مراسم سال نو میلادی در شهرهای مختلف جهان، تدابیر امنیتی افزایش یافته است. گفته شده، در شهرهایی مانند لندن، بروکسل و برلین هزاران نیروی پلیس اضافه برای کنترل مراسم آغاز سال میلادی ۲۰۱۷ به کار گرفته شدند. در پاریس، مادرید و نیویورک بلوک‌های سیمانی بسیاری از میدان‌های اصلی را مسدود کرده تا از حوادثی مانند حمله کامیون به بازارچه کریسمس برلین و حمله در شهر ساحلی نیس جلوگیری شود. برگزاری مراسم جشن سال نو در داکا، پایتخت بنگلادش ممنوع شده است. این شهر به تازگی شاهد یک رشته حملات داعش بوده است.

 واکنش‌ها به حمله تروریستی

اردوغان با صدور اطلاعیه‌یی این حمله تروریستی را به‌شدت محکوم کرده و بر عزم راسخ ترکیه بر ادامه مبارزه با تروریسم در داخل و خارج و در منشا آن تاکید کرده است. رییس‌جمهوری ترکیه گفته: «حملات تروریستی گروه‌های مختلف در این کشور بی‌ارتباط با حوادث منطقه نیست.» بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه هم با محکوم کردن این حمله گفته که یک نشست عالی امنیتی در استانبول برگزار خواهد شد.

نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت آنکارا نیز گفته است: «یافته‌های اولیه نشان می‌دهد، مهاجم یک نفر بود و احتمالا همدست‌هایی هم داشته است و به همین علت چگونگی آمدن تروریست یا تروریست‌ها به کلوپ شبانه و ارتباطات عامل این جنایت با حساسیت بررسی می‌شود.»

او با اشاره به اینکه سال 2016 میلادی سال بسیار سختی برای ترکیه بود، گفت: «در حالی که با امید عبور از این شرایط وارد سال جدید شده بودیم، در نخستین ساعات با حمله تروریستی دیگری رو‌به‌رو شدیم که نشان می‌دهد، تروریست‌ها می‌خواهند در سال جدید نیز بلای جان ترکیه باشند، اما ترکیه با عزم راسخ و با حفظ وحدت و همبستگی خود به مبارزه بی‌امان خود با تروریسم ادامه خواهد داد. شاید این حمله واکنشی به برخی رهیافت‌های منطقه‌یی ترکیه باشد ولی ترکیه برای تامین صلح و ثبات در منطقه به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.»

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده ضمن ابراز همدردی و تسلیت گفته کشورش کمک‌هایی که لازم باشد به مقام‌های ترکیه ارائه می‌کند. اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته که اوباما از تیم امنیت ملی خود خواسته کمک‌های مقتضی در این زمینه را به مقام‌های ترک ارائه کنند.

فدریگا موگرینی، مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توییتر خود با اعلام اینکه 2017 با حمله تروریستی آغاز شده، ‌این واقعه را محکوم کرده است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، نیز پیام تسلیتی را برای اردوغان فرستاد و تاکید کرد که مقابله با تروریست‌ها مسوولیتی مشترک است. پوتین در این پیام تسلیت این حمله را محکوم کرده و به خانواده‌های قربانیان حادثه تسلیت گفته است. آلمان، فرانسه، بریتانیا، سوئد، یونان، ایران و شماری دیگر از کشورهای جهان این حادثه تروریستی را محکوم کرده‌اند.

ترکیه در چند ماه گذشته شاهد حملات متعددی بوده که بسیاری از آنها به شبه‌نظامیان داعش یا گروه‌های کرد مخالف دولت ترکیه نسبت داده شده است. در آخرین واقعه از این دست، سفیر روسیه در ترکیه در برابر دوربین‌های تلویزیونی توسط یک مامور پلیس کشته شد. گفته شده، ترکیه سال گذشته شاهد 27مورد حمله تروریستی در شهرهای بزرگ خود بوده که در جریان آنها 337نفر کشته و یک هزار و 418 نفر زخمی شدند.