۰ نفر

فرانسه اردوگاه پناهجویان را تعطیل می‌کند

۴ آبان ۱۳۹۵، ۹:۱۲
کد خبر: 153878
فرانسه اردوگاه پناهجویان را تعطیل می‌کند

فصل سرما در اروپا فرا رسیده است و مهاجرانی که سرتاسر اروپا بی‌خانمان و بی‌هدف حضور دارند در آینده‌ای مبهم قدم برمی‌دارند. دیگر هیچ کشوری تمایل به پذیرش آنها ندارد و دولت‌ها یک به یک علاقه‌مند هستند تا آنها را از سر خود باز کنند.

پناهجویان نه راه پس دارند نه راه پیش، نه می‌توانند به وطن خود بازگردند و نه می‌توانند در سرزمینی دیگر مستقر شوند و زندگی عادی را ادامه دهند و مجبورند هرجایی که سرنوشت برای آنها تعیین می‌کند، بروند تا شاید بتوانند در آینده‌ای نه‌چندان نزدیک به زندگی عادی بازگردند. حالا بخشی از پناهجویانی که خود را در زمان اوج بحران مهاجرت در سال ٢٠١٥ به اروپا رسانده بودند و در منطقه کاله فرانسه مستقر شده بودند حالا مجبور هستند، به پناهگاهی دیگر که دولت فرانسه تدارک دیده منتقل شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، صدها نفر از این مهاجران با لباس‌های خیس و با کوله باری از اندوه این اردوگاه را ترک می‌کنند و دولت فرانسه تاکید دارد که باید همه پناهجویان یا به وطن خود بازگردند یا اینکه اردوگاه کاله را ترک کنند و به اردوگاهی که دولت تعیین می‌کند، نقل مکان کنند. فرانسه می‌گوید اردوگاه کاله فرانسه به دلیل مسائل بشردوستانه و وضع بد بهداشتی که در این پناهگاه وجود داشته جمع‌آوری شده است و عملا دولت یک سال شرایط بد و منزجر‌کننده اردوگاه جنگل را تحمل کرده است. آن‌گونه که وزارت کشور فرانسه اعلام کرده ٧٥٠٠ تخت برای مراکز پناهجویی موقت در سراسر فرانسه برای مهاجرانی که از کاله اخراج شده‌اند، فراهم کرده است. تصاویر منتشر شده از اردوگاه کاله نشان می‌دهد که اتوبوس‌ها منتظر هستند تا مهاجران را به اردوگاه‌های جدید و دورتر از ساحل کاله منتقل کنند.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که ١٢٠٠پلیس به صورت آماده باش در منطقه حضور دارند تا جوانان عصبانی که با خشم و بلاتکلیفی اردوگاه را ترک می‌کنند، تحت کنترل داشته باشند. آرون تسفای ١٧ ساله که خود را از اتیوپی به فرانسه رسانده است به خبرنگاران می‌گوید: هرکس یک چیز می‌گوید و من می‌ترسم. او گفت که در سه ماه گذشته در کاله زندگی کرده و از اتفاقی که برای او خواهد افتاد نگران است.

وی به‌شدت تاکید دارد که نمی‌خواهد در فرانسه بماند. این نوجوان اتیوپیایی نیز به مانند بسیاری دیگر از پناهجویان آرزوی آن را دارند تا خود را به انگلستان برسانند. اگرچه با آن تنها ٢٠مایل فاصله دارند اما این فاصله اندک برای آنها تبدیل به هزاران مایل شده است و هرکدام از این مهاجران تلاش می‌کنند تا با فرار از این اردوگاه‌های پناهجویی خود را به مقصدی دیگر برسانند. حتی گاهی برخی از این پناهجوها خود را به کامیون‌هایی می‌رسانند که از جاده‌های اطراف عبور می‌کنند تا خود را به منطقه نزدیک بریتانیا برسانند. مهاجران اردوگاه جنگل معتقدند که فرصت‌های شغلی بیشتری در بریتانیا وجود دارند و حتی در این اردوگاه مردم به جای فرانسوی، انگلیسی صحبت می‌کنند از همین رو می‌توانند راحت‌تر در بریتانیا گذران زندگی کنند.

لوسی کارپینتیر، یک وکیل کار در اردوگاه کاله که در راستای کمک به روند پناهندگی افراد زیر سن قانونی تلاش می‌کند به واشنگتن پست گفت: اطلاعات کمی در مورد سرنوشت مهاجران وجود دارد و حتی مشخص نیست که آینده آنها چه خواهد شد و چه اتفاقی برای آنها رخ خواهد داد. اکنون این نگرانی وجود دارد که مهاجران ساکن جنگل برای حضور در این منطقه مقاومت کنند. چراکه در اوایل سال جاری پلیس تلاش کرد تا با استفاده از گاز اشک‌آور منطقه را تخلیه کند و به مقاومت و درگیری با مهاجران منجر شد و افراد ساکن در کاله به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند و عملا نتوانستند کاری از پیش ببرند.

با این حال وزارت کشور فرانسه گفته است که فرانسه نمی‌خواهد برای تخلیه اردوگاه کاله از زور استفاده کند اما اگر با مقاومت مردم مواجه شود مجبور است تا نیروهای پلیس را وارد عمل کند. گفتنی است روز یکشنبه رسانه‌های فرانسه تصاویری محدود را از درگیری‌های جزیی بین مهاجران و پلیس را به نمایش گذاشتند و پلیس اعلامیه‌هایی را به عنوان اعلامیه خروج از اردوگاه در میان پناهجویان توزیع کرد. حالا گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود میل باطنی پناهجویان، آنها در صف‌هایی قرار می‌گیرند تا ثبت‌نام کنند و سوار اتوبوس‌هایی شوند که آنها را به مراکز پناهجویی فرانسه می‌برد که نسبت به مرزهای بریتانیا فاصله قابل‌توجهی داشته باشند تا شاید رویای رسیدن به جزایر بریتانیا از ذهن پناهجویان خارج شود.

گفتنی است اردوگاه جنگل در بندر کاله فرانسه خانه‌گذرایی برای تقریبا ٩هزار پناهجو بوده است که تعدادی از آنها مدت طولانی است که در این منطقه بلاتکلیف مستقر هستند و در وضعیتی وخیم به سر می‌برند و شرایط برای آنها پس از حملات تروریستی در فرانسه و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و حساسیت بیشتر این کشور در پذیرش پناهجو اوضاع را وخیم‌تر از قبل کرده است.

با این وجود گزارش‌ها حاکی از آن است که بریتانیا تحت فشارطولانی مدت سازمان‌های بشر دوستانه از هفته گذشته شروع به پذیرش کودکان پناهجویی کرده که در کاله حضور داشتند و تعدادی از آنها با اعضای خانواده بناست که به بریتانیا منتقل شوند که البته ابتدا این کودکان به بریتانیا اعزام شدند و بناست خانواده آنها نیز بعدتر به بریتانیا منتقل شوند. حالا تصاویری که از کاله می‌توان دید خیابان‌های مه آلودی است که در آن پشت سر هم صف‌های طولانی است که پناهجویان به ناچار در آنها قرار می‌گیرند و رفته رفته منطقه را ترک می‌کنند و ذهن انسان را به یاد فیلم‌هایی از جنگ جهانی دوم می‌اندازند که بسیاری از مردمی را به تصویر می‌کشید که به ناچار از خانه‌های خود آواره شده بودند.

حالا نیز تصاویری که اکنون از وضعیت و شرایط مهاجران در منطقه کاله مشاهده می‌شود تداعی‌کننده همان تصاویری است که فیلم‌های هالیوودی پیش‌تر پس از جنگ جهانی دوم به نمایش می‌گذاشتند تا شاید بعد‌تر همین اردوگاه پناهجویان کاله تبدیل به سوژه چندین فیلم سینمایی شوند اما شاید خاطره‌ای تلخ‌تر از جنگ جهانی را در اذهان تداعی کند. اما اکنون با خروج مهاجران از کاله رویای رسیدن به شبه‌جزیره امن بریتانیا نیز رفته رفته از بین می‌رود. دیوار نوشته‌های اطراف اردوگاه جنگل هک شده است از نوشته‌هایی بزرگ از اینکه «لندن صدا می‌زند» اما مرز میان کاله با بریتانیا تنها دریا بود.

مهاجران برای رسیدن به بریتانیا دو راه بیشتر نداشتند، یکی دریا و دیگری تونل مانش بود. تونل مانش که به‌شدت توسط نیروهای امنیتی و دوربین‌ها کنترل می‌شود و دریای مواج نیز تنها جان مهاجران را تا رسیدن به مکانی امن تهدید می‌کند. اکنون فرانسه هرچه بیشتر مهاجران را از بریتانیا دور می‌کند تا این پیام را به آنها ارسال کند که راه برای رسیدن به بریتانیا بسیار سخت است.