۰ نفر

کاهش شدید صادرات غیر نفتی عربستان

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۸
کد خبر: 149809
 کاهش شدید صادرات غیر نفتی عربستان

براساس گزارش سازمان کل آمار عربستان، صادرات غیر نفتی این کشور در ماه جولای میلادی (تیر - مرداد) که امروز / سه شنبه / منتشر شد، با 27.2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته (2015) از 4.33 میلیارد دلار به 3.15 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش آناتولی از ریاض و بر اساس آمارهای مرکز آمار عربستان، مبادله بازرگانی غیر نفتی بین عربستان و کشورهای جهان در ماه جولای با کاهش 31.3 درصدی به 12.08 میلیارد دلار رسید درحالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته رقم 17.59 میلیارد دلار را نشان می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، براساس این آمار و ارقام، تراز تجاری غیر نفتی عربستان نیز با 35.3 درصد کاهش به 5.78 میلیارد دلار رسیده است.

کشورهای امارات، چین، هند، سنگاپور و کویت به ترتیب مقصد صادرات کالاهای عربستانی بوده است، درحالی که کشورهای چین، آمریکا، آلمان، کره جنوبی و امارات به ترتیب کشورهایی هستند که عربستان بیشترین میزان واردات را از این کشورها داشته است.

به علت کاهش شدید قیمت نفت، عربستان از کاهش شدید درآمدهای مالی ناشی از فروش نفت خام رنج می برد، همزمان نیز این کشور اعلام کرده است که حدود 87 میلیارد دلار در سال جاری مالی خود کسری بودجه دارد.

چالش های اقتصادی پیش روی عربستان سعودی به ویژه کسری بودجه چشمگیر، طی ماه های گذشته بر تکاپوی رهبران ریاض برای برون رفت از تنگناهای مالی پیش روی این کشور افزوده است.

در این ارتباط «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان پنجم مهرماه فرمان کاهش حقوق و مزایای وزیران و اعضای مجلس شورا را صادر کرد.

بر اساس این فرمان حقوق کارکنان رده های پایین تر نیز افزایش پیدا نمی کند و سهم اضافه کاری و مرخصی سالانه به همراه حقوق آنها کاهش می یابد.