۰ نفر

راهکارهایی برای افزایش تمرکز حواس

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹
کد خبر: 243126
راهکارهایی برای افزایش تمرکز حواس

این روزها حواس پرتی به آسانی رخ می دهد مثلا در حال انجام کاری هستید که یک عامل خارجی حواستان را پرت می کند به عنوان مثال در حال مطالعه هستید که ناگهان صدای دعوایی به گوشتان می رسد و به کل حواستان را پرت می کند که این حواس پرتی ها باعث می شود آنگونه که باید در انجام کارهایمان موفق نباشیم اما چه کنیم که بتوانیم تمرکزمان را افزایش دهیم که حتی هیچ عامل خارجی هم نتواند حواسمان را پرت کند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از زومیت، ذهن انسان به طور معمول طوری طراحی نشده که بتواند هرج و مرج‌های فضای اطراف خود را به راحتی مقابله کند چون هر یک از حواس در ظرف یک لحظه محرکی را از دنیای بیرون دریافت می‌کنند و همین امر می‌تواند تمرکز انسان را به راحتی مختل کند.

متخصصان روانشناسی می‌گویند هر چند تقویت قدرت تمرکز کار نسبتا دشواری است اما غیرممکن نیست لذا در زیر به چند نمونه از راهکارهای مقابله با حواس پرتی و افزایش تمرکز می پردازیم :

چند دقیقه بدون حرکت بنشینید

روی یک صندلی راحت بنشیند و ببینید چقدر می‌توانید بدون حرکت بمانید. این کار به آن آسانی که فکر می‌کنید، نیست. شما مجبورید تمام توجه تان را به بی‌حرکت نشستن روی صندلی جلب کنید. مراقب باشید هیچ‌یک از ماهیچه‌های بدن‌تان حرکت نکند.

ابتدا ممکن است فقط پنج دقیقه بتوانید بدون حرکت بمانید، اما بتدریج حتی می‌توانید به 15 دقیقه در روز هم برسید. خود را به زور روی صندلی نگه ندارید، زیرا باید کاملا احساس آرامش کنید. وقتی بتوانید روی بدن خود تسلط داشته باشید، می‌توانید امیدوار باشید که ذهن‌تان را هم رام کنید.

گفت‌وگو با آینه

دو علامت هم سطح با چشمان خود روی آینه بگذارید و تصور کنید که آنها چشمان انسان دیگری است که به شما خیره شده است. صورت‌تان را مقابل آینه قراردهید و مراقب باشید سرتان را تکان ندهید. به چهره‌تان خیره شده و تصور کنید آن زن یا مردی است که می‌توانید به او اعتماد کنید و دوستش داشته باشید. اجازه ندهید فکر دیگری به ذهن‌تان بیاید. درهمان حال چند بار نفس عمیق بکشید و هوای تازه وارد شش‌هایتان کنید. با این روش، آرام آرام احساس آرامش و قدرت وجودتان را می‌گیرد. سپس با فرد درون آینه صحبت کنید. این کار را روزانه سه تا پنج دقیقه انجام دهید و پس از مدتی متوجه می‌شوید هرزمان که لازم باشد براحتی می‌توانید روی موضوعی تمرکز داشته باشید

افکار خود را کنترل کنید

 کلید افزایش تمرکز این است که اجازه ندهید افکار خود آیند و بی‌ربط به ذهنتان رسوخ کرده و آن را آشفته سازد. وقتی این افکار به ذهنتان خطور کردند به آنها توجه نکنید و برای تمرکز فعال روی کار اصلی خود بیشتر تلاش نمایید.

چند کار را همزمان با هم انجام ندهید

 در این وضعیت هرگز نمی‌توانید روی یک کار متمرکز شوید. یک کار را تمام کنید و بعد سراغ کار بعدی بروید.

مغز خود را تعمیم دهید

اگر نمی توانید بیش از چند ثانیه روی موضوعی متمرکز شوید، به محض آن که حواستان پرت شد، دوباره همان موضوع را در ذهن خود نگه دارید و به آن توجه کنید. با این تمرین ذهن را آموزش می دهید که بتواند برای مدت طولانی تری روی یک مطلب ثابت شود.

مهلت انجام کار را مشخص کنید

برای تقویت تمرکز، تعیین مهلت های مشخص برای انجام کار، بسیار خوب است و کاربرد زیادی دارد.

به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی و منظم از عوامل موثر در تقویت قدرت تمرکز است.

از چیزهایی که می‌توانید، دوری کنید

برخی از چیزهایی را که می‌توانند باعث حواس‌ پرتی شوند، می‌توان به‌سادگی نادیده گرفت و کنار گذاشت. مثلا اگر یکی ازکلید افزایش تمرکز این است که اجازه ندهید افکار خود آیند و بی‌ربط به ذهنتان رسوخ کرده و آن را آشفته سازد.

شبکه‌های اجتماعی بیشتر از آنچه مد نظر شما است، وقتتان را به خودش اختصاص می‌دهد، می‌توانید اپلیکیشن آن را از روی گوشی خود پاک کنید. اگر کسب و کارتان هر چیزی غیر از بازاریابی دیجیتال است، سعی کنید تا می‌توانید به آنچه شما را از اصل موضوع دور می‌کند فکر نکنید. «یک فرد یا شرکت حرفه‌ای را استخدام کنید تا اگر خودتان دانش یا منابع لازم را در اختیار ندارید به شما برای عملی کردن ایده‌هایتان کمک کند.» اگر بودجه محدودی دارید، ابتدا یک استراتژی بازاریابی را عملی کنید تا بازار را بشناسید و از شرایط آن اطلاعات اولیه‌ای به دست آورید.

مطالعه کنید

یک تمرین عالی برای افزایش توانایی تمرکز، مطالعه است. فرد هنگام خواندن مطلبی مجبور است تمام افکارش را روی موضوع مورد مطالعه متمرکز کند تا متوجه مطلب شود. بنابراین تا آنجا که می‌توانید مطالعه کنید. داستان‌های کوتاه نمونه‌های خوبی برای این تمرین است . پس از خواندن هر داستان خلاصه‌ای از آن را بنویسید. خواندن مقالات روزنامه و مجلات هم گزینه‌های خوبی است. اگر پس از مطالعه نتوانستید خلاصه‌ای از آن را بنویسید یعنی این‌که هنگام خواندن تمرکز کافی نداشته‌اید.