۰ نفر

جدایی‌های قبل از طلاق به‌چه دلیل است؟

۵ دی ۱۳۹۶، ۹:۰۱
کد خبر: 240199
جدایی‌های قبل از طلاق به‌چه دلیل است؟

در زندگی هر زن و شوهری لحظه هایی وجود دارد که هرگز از ذهن شان بیرون نمی رود. لحظه ای که برای اولین بار همدیگر را دیدند، برای اولین بار اسم هم را صدا زدن و اولین باری که برای هم گل خریدند. اما روزگار کار می کند که گاهی این اولین ها در صندوق ذهن بایگانی شود و زوجین بدون توجه به آنها دل به تنهایی خود بدون وجود همسر بسپارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، آن زمانی که پیوند مقدس ازدواج بسته می شود، کمتر همسرانی به این فکر می کنند که بعد از گذشت چند سال عشق اولیه آنها چگونه خواهد بود. روزگار خوش اول زندگی آدمی را از فکر کردن به آینده ای که نمی داند چگونه خواهد بود دور می کند. ولی بعد از گذشت مدتی از ازدواج و فراز و نشیب هایی که با خود به همراه دارد زوجین را گاها تا مرزی از رخوت و کسالت پیش می برد. مرزی که در برخی مواقع خطی بین زن و شوهر می کشد و تو آن طرف خط و من این طرف خط را به ارمغان می گذارد. آنگاه است که زن و شوهر در یک خانه هستند و نیستند. باهم غذا می خوردند ولی گویی باهم غذا نمی خورند، با هم تلویزیون تماشا می کنند ولی انگار باهم چیزی نگاه نمی کنند. فقط در یک محیط نفس می کشند ولی دیگر مثل روزهای گذشته نفسشان برای همدیگر به نفس زدن نمی افتد.

نشانه هایی که از بی مهری و بی محبتی در آن موج می زند، خبر از حادثه ای تلخ می دهد که سراغ هر کسی می تواند برود. جدایی عاطفه و عشق بین زوجین مسیری است  که یا در انتهای آن، از حادثه ای غم بار چون طلاق خبر می دهد یا هنوز شعله های محبت بین شان سوسو می کند و برای شعله ور تر شدن آن دست به کار می شوند.

 طلاق عاطفی علل مختلفی دارد، در مطالب گذشته برخی از آنها ذکر شده است. در زیر بخشی دیگر از عللی که موجب می شود تا زندگی زناشویی شما به زندگی زن و شویی تبدیل شود، آمده است.

ناامیدی و احساس شکست

آن روزهای آغاز زندگی مشترک که گویی ناملایمات به یکباره کوچ کرده بودند و با امید و دلبستگی، زندگی زیبا و رضایت بخش می نمود، برای پاسداشت مهربانی یکدیگر هر سختی و ناراحتی را به بهترین حالت تحمل می کردید؛ اما پس از چندی، پهنه امید و دلبری قلب ها به کویری تشنه امید و احساس مبدل شد و دریغ و افسوس‌ها، یکی یکی جای خود را باز کردند...

از دیگر نشانه های طلاق عاطفی این‌که قلب همسران (یا یکی از آن‌ها) مملو از احساس ناامیدی و شکست می شود؛ امید این مهم ترین عامل حرکت و نشاط در زندگی جای خود را به ناامیدی و احساس ناتوانی می‌دهد و هر کدام از زن و شوهر احساس می کنند در زندگی موفق نبوده و از دست یافتن به آرزوهای خویشتن دور شده اند.

البته این مسلم است که احساس شکست لحظه ای و برهه ای ممکن است در فراز و نشیب زندگی برای هر زن و شوهری رخ دهد؛ اما استمرار و ماندگار شدن این حس و تبدیل شدن آن به نوعی «یأس در فلسفه زندگی» از نشانه های طلاق عاطفی است.

روابط نامناسب و جایگزین

با بسته شدن پیمان مقدس زناشویی، قلب همسران مالامال از مهر و محبت یکدیگر می شود؛ تا آنجا که جایی برای ارتباط‌های خاص با دیگر افراد باقی نمی ماند. اما زمانی که زن و شوهر از جهت روحی و عاطفی از یکدیگر فاصله می گیرند، گرفتار آشفتگی ها و ناراحتی های روحی- روانی می شوند و برای سبک شدن بار غم و اندوه درونی خود، در پی جایگزین مناسبی برای همسرشان می گردند. ممکن است در این انتخاب جدید برخی از مردان به همرازی با جنس مخالف گرایش پیدا کنند و به روابط غیراخلاقی رو بیاورند، این نوع روابط ممکن است به مرور به عادت تبدیل شود و به این ترتیب ترمیم رابطه زناشویی همسران مشکل و مشکل تر خواهد شد. البته در این نوع روابط امکان خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی همچون ایدز به شرایط بحرانی زندگی بیش از پیش دامن می زند.

شاید در مرحله نخست، با بهانه به دست آوردن آرامش و درد دل کردن، این گونه روابط شکل گیرد؛ اما همین پناهنده شدن احساسی به کسی غیر از همسر و محرم اسرار شدن شخصی که به تازگی به زندگی‌تان وارد شده، باعث ایجاد رابطه ای نزدیک و عاطفی با او شود و چنین اتفاقی به یقین زندگی مشترک را با خطری سخت و سقوطی سهمگین مواجه خواهد کرد.

برخی دیگر از همسران (چه زن و چه مرد) به سرگرمی های دیگر پناه می برند: از جمع دوستان قبل از ازدواج و شرکت در میهمانی ها گرفته تا پر کردن ساعات اضافی هر روزشان به ورزشی یا علایق شخصی دیگر، اما به صورت تنها و بدون همسر، در حقیقت حضور بیش از حد در مهمانی ها و انتخاب انواع سرگرمی ها به صورت انفرادی و خارج از خانواده، به نوعی انتخاب جایگزینی برای همسر است.

گاه این سرگرم شدن ها می تواند با دیدن فیلم های ماهواره، اینترنت و استفاده بیش از حد از موبایل همراه باشد و گاه با رسیدگی بیش از حد معمول به فرزند و وابستگی شدید و مهر و محبت بی دریغ به فرزندان؛ در حقیقت این گونه دلخوشی های مجازی جای عشق حقیقی و ارتباط صحیح میان همسران را در زندگی خواهد گرفت. همه نمونه های یاد شده می تواند نشانه هایی از جدایی عاطفی همسران باشد.

گاهی برای سبک شدن بار غم و اندوه درونی خود، در پی جایگزین مناسبی برای همسرشان می گردند. ممکن است در این انتخاب جدید برخی از مردان به همرازی با جنس مخالف گرایش پیدا کنند و به روابط غیراخلاقی رو بیاورند، این نوع روابط ممکن است به مرور به عادت تبدیل شود و به این ترتیب ترمیم رابطه زناشویی همسران مشکل و مشکل تر خواهد شد.

افکار منفی

آن روزها؛ پس از خاطرات لذت بخش وصل و لحظات عاشقانه، دیگر دلشوره و اضطراب جایی نداشت و همه وجود- قلب و ذهن- لبریز افکاری خوش و جاری شدن ترنم عاشقانه بودند؛ آینده بسیار چشم نواز جلوه می کرد و رویاها ملموس و دست یافتنی بود.

اما اکنون پس از سردی عاطفی و دوری و کم شدن لحظات عاشقانه، دیگر زندگی رنگ و بوی روزهای اولش را ندارد، فضای خانه سوت و کور است و یا پر از جر و بحث؛ افکار منفی فراوانی ذهن زن و شوهر را مسموم کرده و گاهی آن‌ها فکر می کنند که اگر در همان دوره مجردی تک و تنها مانده بودند، زندگی شادتری داشتند و هر کدام فکر می کند که در دل دیگری جای ندارد.

افکار منفی گوناگونی ذهن زن و شوهر را فرا می گیرد و آن ها را تحت فشار و اضطراب قرار می دهد، آنان گاهی از خود می پرسند آیا روزهای خوش زندگی با همه آرزوهایش به پایان رسیده است؟ آیا تلخ کامی ها و خاطرات ناخوشایند جای خود را به دل خوشی ها و لحظات آرامش بخش خواهند بخشید؟ این سوال های بی جواب، تردیدها و گاه پاسخ های سراسر منفی نشان از طلاق عاطفی و سرد شدن کانون گرم زندگی دارد.

دعواها بیشتر شده است

در روزهای خوش و زیبای ابتدای زندگی، همدلی بود و همراهی، عشق بود و محبت های بی دریغ و ایثار بود و گذشت؛ اما دیگر از این فضایل زیبا خبری نیست، آرامش ها از دست رفته اند و فریادها و گاه ناسزاها شنیده می شوند. یکی از نشانه های زندگی سرد این است که زن و شوهر بیشتر نیمه خالی لیوان را می بینند و بیش از گذشته از هم ایراد می گیرند و بدین وسیله یکدیگر را می رنجانند؛ آنان روش سرزنش را برای تخلیه ناراحتی های خود انتخاب می کنند و در نتیجه دعواها و بحث های بیهوده و کش‌دار، روز به روز بیشتر می شود و گاه به توهین و تحقیر می انجامد.

آن گاه که بی احترامی، دلخوری و رنجش جای صبر و ملایمت و عشق را می گیرد، هر کدام از همسران راه خود را می رود و دوست دارد حرف او به کرسی بنشیند؛ در نتیجه دعواها و پرخاش‌ها بیشتر و بیشتر می شود و در این مرحله طلاق عاطفی نمود و بروز بیرون می یابد؛ چنان که زن و شوهر در مقابل جمع و در میهمانی ها نیز به سرزنش و تحقیر هم می پردازند و در این کار ناشایست گاهی از هم پیشی می‌گیرند.