۰ نفر

تاثیر مثبت نوروز بر سلامت روان افراد

۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۲۳:۵۲
کد خبر: 182890
تاثیر مثبت نوروز بر سلامت روان افراد

یک روانشناس بر اهمیت روابط خانوادگی در عید نوروز و نقش آن در افزایش سلامت روان افراد تاکید کرد.

سعیده السادات حسینی در خصوص اهمیت روابط خانوادگی در عید نوروز و تاثیر آن بر سلامت روان اظهار داشت: با توجه به اینکه انسان یک موجود اجتماعی است و نیاز به ارتباطات و روابط اجتماعی دارد، ارتباطات و روابط اجتماعی می تواند نقش بسیار پررنگی در سلامت روان افراد داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه افزود: یکی از ابعاد مهمی که در سلامت روان مطرح می شود، بحث ارتباط  است. انسان زمانی که به دنیا می آید از همان ابتدا، ابتدایی ترین افراد، افراد خانواده هستند. به تدریج این دایره های ارتباطی گسترش پیدا می کند و بر دوستان، اقوام، فامیل و ...متمرکز می شود. اما یک سری افراد مهم در زندگی هستند که به آن ها "دیگران مهم" زندگی می گویند. این افراد در کودکی و بدو تولد، افراد خانواده هستند و بعد از آن به تدریج فامیل و ... می شوند.

وی افزود: به دلیل آنکه در حالت عادی انسان ها به سرکار می روند، ممکن است خیلی دید و بازدید با توجه به مسائل جامعه امروز گسترش یافته نباشد اما در عید نوروز که تعطیلاتی باستانی مربوط به ما ایرانیان و در فرهنگ ما است زمانی که افراد بیشتر با هم در ارتباط قرار می گیرند این ارتباط می تواند نقش بسیار خوبی در بهبود استرس های زندگی روزمره داشته باشد. یعنی آدم ها استراحت، ارتباط چشمی و کلامی و ارتباط رودرروی بیشتری دارند و خود این مسئله می تواند برای آدم ها بسیار مفید و مثمر ثمر باشد.

وی با اشاره به مفهوم سلامت روان گفت: سلامت روان یعنی اینکه ما به لحاظ روحی و روانی آدم های سالمی باشیم. یعنی آدم هایی که دچار مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب و استرس های روزمره به آن شکلی در قالب اختلال مطرح می شود، نباشیم. 

به گفته این روانشناس یکی از مسائلی که می تواند از اضطراب، استرس و افسردگی پیشگیری کند این است که ما در رابطه قرار گرفته و هدایت های اجتماعی داشته باشیم.

حسینی تاکید کرد: چه من و شما و چه هر انسان دیگری زمانی که دچار استرس، نگرانی، دیسترس و پریشان احوالی می شویم، اولین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که با انسان های مهم زندگی تماس گرفته و سعی کنیم با آن ها ارتباط بگیریم و مسائل را با آن ها حتی قبل از رفتن پیش یک متخصص مطرح کنیم. در طول یک سال که استرس های مختلف اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی، شغلی و ... وجود دارد حالا یک مجالی به نام عید نوروز پیدا می شود.

وی گفت: در عید نوروز که روابط خانوادگی زیاد است و آشنایان و اقوام با هم آمد و شد می کنند، طبیعتا خود این قالب ارتباطی باعث می شود که آن حمایت اجتماعی میزانش افزایش پیدا کند و زمانی که این افزایش پیدا کرد افراد خیلی آرام تر می شوند و راحت تر می تواند صحبت های خود را با دیگران مطرح کنند.  زمانی که روابط نزدیک تر و صمیمیت بیش تر می شود خیلی راحت تر صحبت ها را می توانیم به هم بگوییم.

این دکترای روانشناسی گفت: زمانی هم که افراد تخلیه هیجانی می شوند و صحبت های خود را با یکدیگر عنوان می کنند، میزان دیسترس ها، استرس ها و اضطراب های آن ها کاهش  پیدا می کند و خود این مسئله به بهبود و افزایش سلامت روان بسیار کمک می کند.

حسینی تاکید کرد: البته گاهی ارتباطات بیش از اندازه و صمیمیت های زیاد هم ممکن است باعث ایجاد یک سری توقعات در افراد بنا به تیپ های شخصیتی مختلف افراد شود، که خود این مسئله ممکن است  یک سری برخوردهایی را ایجاد کند.

وی با اشاره به روابط اجتماعی، رفت و آمدها در عید نوروز  و پیامک های ارسال شده  افراد برای یکدیگر در پایان سال و قبل از شروع سال جدید، گفت: زمانی که وارد سال جدید می شویم سعی می کنیم همه با یک روحیه مضاعف و تصمیم گیری های جدید یک ابتدای سال خوب و خوشایند داشته باشیم. خود این مسئله و بهبود انرژی های مثبت ما باعث می شود که در روابط خود ما هم آن را پیاده کنیم و در آن دید و بازدید هایی که شاید خیلی در طول سال رخ ندهد و فقط در فاصله زمانی عید نوروز صورت می گیرد این مسئله محقق می شود و خود این موضوع هم به بهبود سلامت روان افراد هم کمک می کند.