۰ نفر

افراد موفق این‌گونه آرامش خود را حفظ می‌کنند

۲۳ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۵۴
کد خبر: 170316
افراد موفق این‌گونه آرامش خود را حفظ می‌کنند

اشتباه کردن و تحت فشار بودن اجتناب ناپذیر است؛ راز گذر از آنها حفظ آرامش است. در این نوشتار می خوانیم که چگونه افراد موفق، تحت فشار آرامش خود را حفظ می‌کنند.

همه‌ی ما آن لحظه‌ی ناخوشایندی را که فهمیده‌ایم اشتباه بزرگی انجام داده‌ایم، تجربه کرده‌ایم. شاید در اعلام پیش‌بینی مالی دچار اشتباه شده‌ باشید یا شاید فراموش کرده باشید برای قرار روز بعدتان جایی را رزرو کنید. جزییات برای هر کسی متفاوت است، اما در یک نقطه، ما همه موج شدید ترس و وحشت را حس کرده‌ایم.

اشتباه کردن و تحت فشار بودن اجتناب ناپذیر است؛ راز گذر از آنها حفظ آرامش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، پژوهش جدیدی که توسط مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد بیشتر ما درمورد حفظ آرامش اشتباه می‌کنیم. افرادی که از چالش یک بحران استقبال می‌کنند – چون غلبه بر چالش برای‌شان هیجان‌انگیز است- بسیار بهتر از کسانی عمل می‌کنند که سعی دارند به زور خودشان را آرام نگه دارند.

پژوهش‌گر، آرتور آلیسون وود بروکس، می‌گوید: ” مردم خیلی خوب درک می‌کنند که بهترین راه مبارزه با اضطراب حفظ آرامش است، اما انجام این کار ممکن است گاهی بسیار دشوار یا بی‌اثر باشد. وقتی افرارد مضطرب هستند و سعی می‌کنند آرام باشند، به تمام چیزهای بدی که ممکن است اتفاق بیفتد فکر می‌کنند. و وقتی هیجان‌زده هستند، به تمام اتفاق‌های خوب فکر می‌کنند.”

حفظ خونسردی، تمرکز، و کارآمدی تحت‌ فشار تماما به طرزفکر شما برمی‌گردد. افرادی که با موفقیت بر بحران‌ها غلبه می‌کنند قادر هستند احساسات‌شان را به سمت بروز رفتارهایی که دوست دارند هدایت کنند.

به عبارت دیگر، آنها اضطراب‌شان را به انرژی و هیجان تبدیل می‌کنند.

 

۱.اگر منطق خود را درگیر نکنید این امر اتفاق نمی‌افتد.

بله، مرتکب اشتباهات بزرگ شدن خجالت‌آور است. ممکن است رییس سرتان داد بزند، و حتی ممکن است این اشتباه در ارائه‌ی کار بعدی‌تان بازهم اتفاق بیفتد، ولی قطعا، با تمام این احتمالات، به اخراج شدن‌تان، به از دست دادن خانه‌تان، به زندگی بدون ماشین، یا به هر فکر فاجعه‌آمیز دیگری که به اضطراب شما دامن می‌زند و نمی‌گذارد تمرکز کنید نخواهد انجامید.

اگر برای‌تان سخت است با حقیقت امور روبه‌رو شوید، از خودتان دو سوال ساده بپرسید: بدترین پیامد این اتفاق چه خواهد بود؟ آیا این مسئله ۵ سال دیگر برای‌تان اهمیت خواهد داشت؟ پاسخ‌های شما باید نقطه‌ی پایانی بر این تفکرات مصیبت‌بار باشد. احتمالا پی‌خواهید برد که بیشتر از هرچیز دیگری به خاطر خجالت‌زده شدن در جمع دچار ترس و واهمه هستید. روزی که بر این ترس غلبه کنید، با جمع و جور کردن خودتان و مرتب کردن اوضاع، می‌توانید اعتماد به نفس از دست‌رفته را بازگردانید.

۲.برای کمک به کنار آمدن با حقایق، به مواردی فکر کنید که از مورد پیش‌آمده برای شما بدتر بوده‌اند.

به احتمال فراوان، افرادی که در شرکت شما اشتباهات بزرگی انجام داده‌اند هنوز هم آن‌جا هستند و اوضاع‌شان خوب است. آن اشتباهات افسانه‌ای روی کارمندان خوب معمولا تاثیرات بلندمدت بسیار اندکی می‌گذارد. همیشه به خودتان یادآوری کنید:

“موقعیت‌های بیشتری در انتظار من است، یک اشتباه غیرعمد معرف کل هویت من نیست.”

۳.بعد باید بفهمید که دیگران کم‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید به شما توجه می‌کنند.

خیلی راحت ممکن است در قعر این گرداب بیفتید. شما آشفته‌اید و نگران شغل‌تان هستید. هرچه بیشتر احساس کنید دیگران قضاوت‌تان می‌کنند، اضطراب‌تان شدیدتر می‌شود. اما رییس‌تان، یا هرکس دیگری زمان بسیار کم‌تری برای نگرانی درمورد شما صرف خواهد کرد تا برای تلاش جهت بهبود اوضاع دشوار- همان چیزی که شما نیز باید در درجه‌ی اول به آن فکر کنید. لازم است بفهمید آن تا آب‌ها از آسیاب نیفتاده باشد زمان زیادی برای فکر‌کردن درمورد شما نخواهند داشت، و تا آن زمان، شما جزیی از راه‌حل شده‌اید!

۴.حالا باید منطق‌تان را بیشتر کنید.

هیچ‌چیز مثل تفکر منطقی نمی‌تواند به شما کمک‌کند تصمیم درستی بگیرید. زمانی که هراس‌تان را پشت سر گذاشتید، وقت آن است که از خودتان سوالات واقع‌گرایانه بپرسید: واقعا چه اتفاقی افتاد؟ پیامدهای احتمالی آن چه هستند؟ آیا هنوز فرصتی برای جلوگیری از وقوع آن پیامدها هست؟ اگر هست، چگونه؟ چه کسانی باید در قضیه وارد شوند؟ اگر برای دفع پیامدها دیر است، برای کاستن از آسیب‌ها چه می‌توان کرد؟ نگذارید خود-سرزنش‌گری‌های مضحک ذهن‌تان را از کار بیندازد.

۵.در نهایت، اقدام کنید.

زمانی‌که واقعیت‌ها را فهمیدید و قدرت عقل و منطق‌تان را بازیافتید، وقت کنار آمدن با موقعیت است. به تعویق انداختن کار جدی برای مرتب‌کردن اوضاع، فقط به حس وحشت شما دامن خواهد زد؛ به‌کار‌گیری نیروی‌تان در راستای بهتر کردن اوضاع هم قدرت‌بخش است و هم به‌طرز شگفت‌انگیزی حواس‌تان را از هر نگرانی احتمالی پرت خواهد کرد. به‌یاد داشته‌باشید هیجان حاصل از تلاش برای از صفر شروع‌کردن، به شدت کارایی‌تان را بهبود خواهد بخشید.

 

۶.برای حفظ شرایط، خیلی به خودتان سخت ‌نگیرید.

هیچ‌کس کامل نیست. حتی موفق‌ترین افراد هم اشتباهات بزرگی مرتکب می‌شوند. نخستین شرکت ماشین‌سازی هنری فورد بعد از ۱۸ ماه ورشکست شد، به اُپرا وین فری در همان اوایلِ کارش که گزارش‌گری بود گفتند تو به درد تلویزیون نمی‌خوری، و والت دیزنی به‌خاطر عدم خلاقیت از کانزاس سیتی‌استار اخراج شد. سرزنش‌کردن خودتان ممکن است گزینه‌ی اغواکننده‌ای باشد، اما هرگز چیزی‌ را درست نخواهد کرد و شما را ذره‌ای آرام‌تر نخواهد کرد. به‌جای این کار انرژی‌تان را روی آینده متمرکز کنید و روی چیزهایی که می‌توانید تغییرشان بدهید.

و جمع بندی همه‌ی موارد.

توانایی مدیریت احساسات‌ و حفظ آرامش در عین تحت‌فشار بودن رابطه‌ی مستقیمی با میزان کارکردتان دارد. تلنت‌اسمارت (TalentSmart) پژوهشی از بیش از یک میلیون نفر انجام داده است و دریافته‌ است ۹۰% کارآمدترین افراد در وقتِ مضطرب بودن در مدیریت احساسات‌شان برای حفظ آرامش و کنترل خود مهارت دارند.م

هیچ‌کس دوست‌ندارد اشتباه بکند. اما اشتباه هرچقدر هم بزرگ باشد، تسلیم ترس‌شدن کمکی نخواهد‌کرد. تن‌دادن به تفکرات غم‌انگیز توانایی‌تان را برای گرفتن تصمیم‌های درست و حرکت موثر به جلو، تضعیف می‌کند. به‌جای‌ آن، از راهکار‌های ذکرشده استفاده کنید تا آرامش‌تان را حفظ کنید و بتوانید وضعیت را ارزیابی کنید، نقشه‌تان را پیش ببرید، پاسخگو باشید، و شروع کنید به مرتب کردن اوضاع تا این‌که بتوانید به جلو گام بردارید.