۰ نفر

در نشست خبری هفتگی مطرح شد؛

کنعانی: تلاش ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است

۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۶
کد خبر: 671637
کنعانی: تلاش ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی درباره مذاکرات برای رفع تحریم ها گفت: تلاش ها از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه ها از جمله وزرای خارجه کشورهای همسایه و تبادل پیام از طریق آنها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی راد؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست عنوان کرد: اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل هم فرصت خوبی برای انجام یک سری مذاکرات بود. گفت‌وگوهای دو و چندجانبه‌ای در آنجا برگزار و از سوی برخی کشورها پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد. 

وی با تاکید بر اینکه همچنان برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم، تصریح کرد: پاسخ ایران به متن جمع بندی نهایی پیشنهادی مذاکره کننده اروپایی قبلا داده شده بود و تلاش ایران هم این بود که پاسخی شفاف داده شود که به جمع‌بندی نهایی و شکل‌گیری توافق کمک کند و تلاش ایران در آن پاسخ این بود که نقاط ابهام در جمع بندی مذاکره کننده اتحادیه اروپا برطرف شود تا در صورت انجام توافق شاهد توافقی پایدار باشیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این مسیر پایبند به روند دیپلماسی و مذاکره هستیم، توضیح داد: از حسن نیت کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم. همچنان در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام حضور داریم. همچنان امکان و فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی خود را بروز و ظهور دهد این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد و فرصت برای احیای توافق باقی است.

کنعانی در خصوص اتفاقات پیش آمده در برخی سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مختلف بیان کرد: در نتیجه تحولات اخیر در برخی از کشورها و مشخصا تعدادی از کشورهای اروپایی بعضی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض افراد منتسب به جریان‌های معاند و ضد انقلاب و گروه‌های خشونت طلب قرار گرفته و در بخشی از کشورها مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم وجود حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین امنیت به برخی از نمایندگی‌های ما به ویژه در جدار بیرونی نمایندگی‌های ما حملاتی انجام دهند و بعضی از بخش‌های نمایندگی مورد تعرض قرار بگیرد. 

وی افزود: بر مبنای کنوانسیون وین کشورهای پذیرنده موظف هستند، همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک فراهم کنند و این جزو وظایف ذاتی کشورهای پذیرنده است و در شرایطی که این احتمال می‌رود یک نمایندگی سیاسی در معرض تهدید و آسیب باشد اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تعدادی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض قرار گرفتند و بلافاصله اطلاع رسانی لازم به کشورهای مرکز صورت و در تهران هم وزارت خارجه اقدامات فوری از طریق سفارت‌خانه‌های آن کشورها انجام و مسئولیت آنها یادآوری شد. 

وی با بیان اینکه بعد از روزهای اولیه شاهد تقویت تدابیر حفاظتی و امنیتی از سوی کشورهای پذیرنده بودیم و نمایندگی‌های ما اقدامات تکمیلی خود را انجام دادند، عنوان کرد: نقطه تاسف این است که عده‌ای در این کشورها به عنوان اعتراض سیاسی به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند. علاوه به حمله به اماکن دیپلماتیک حتی نسبت به استفاده از روش‌های غیراخلاقی و تهدید دیپلمات‌ها و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند تا فعالیت عادی بعضی از نمایندگی‌های ما را در خارج از کشور متاثر کنند. اما در حال حاضر شرایط نسبتا خوبی وجود دارد. سفارت‌خانه‌ها در اروپا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که علیرغم تذکرات مکرر  ایران، شاهد تداوم فعالیت برخی گروه های تروریستی در اقلیم کردستان عراق هستیم، به موازات عملیات سپاه پاسداران در حوزه دیپلماسی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ توضیح داد: در ارتباط با تحولات اخیر، لازم است اشاره کنم که ایران در خصوص ضرورت عدم تبدیل سرزمین‌های مجاور به تهدید امنیت علیه خودش بارها تذکر داده است. هم به نیروهای مسلح ما تعرض شده و ما شهدای زیادی تقدیم کرده‌ایم و هم شهروندان زیادی را در اقدامات مسلحانه از دست داده‌ایم. 

وی با بیان اینکه بر مبنای توسل به راهکار حقوقی و قانونی هم گفت‌وگوهای سیاسی با مقامات دولت عراق و هم مقامات اقلیم کردستان داشته و تذکر لازم را داده‌ایم، ادامه داد: بر مبنای مسئولیت خود یادداشت‌های رسمی متعدد به دولت مرکزی عراق داده شده که با تاریخ و ثبت رسمی بوده است. در مذاکرات سیاسی و امنیتی و کمیته‌های مشترک مرزی همواره این موارد یادآوری و ذکر شده است. ما در حوزه سیاسی بارها این مسیرها را طی کرده و همواره در گفت‌وگوها این مطالبه مطرح شد که ما نیاز به این اطمینان داریم که از خاک عراق امنیت ایران مورد تعرض نمی‌گیرد. درخواست ما از دولت عراق این است که حاکمیت دولت مرکزی را به سراسر خاک خود تسری دهد. 

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار مرتبط با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی تاکید کرد: موضوع آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشورها از جمله کره جنوبی همواره یکی از موضوعات مورد مطالبه جمهوری اسلامی ایران بوده است و بارها در چارچوب مذاکرات در حوزه‌های مختلف پیگیری شده است. معتقدیم دولت‌هایی که سرمایه ایران در آنجا وجود دارد باید بر مبنای قوانین بین‌المللی منابع ایران را آزاد کنند و این آزادسازی را مشروط به موضوع و رخداد دیگری نکنند. در حوزه کره جنوبی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و اخبار تکمیلی را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره آتش بس در یمن بیان کرد: در بحث یمن آتش بس و تحولات مرتبط با بحران یمن موضوع حائز اهمیتی است. مواضع ایران در این ارتباط صریح و رسمی و روشن بیان شده است. جنگ یمن یک جنگ غیرضروری بود و با حکمت و درایت می‌شد شاهد چنین جنگ خانمانسوزی در یمن نباشیم. بارها گفتیم راهکار یمن سیاسی است نه نظامی. در مورد آتش بس هم کمک کننده برای شکل گیری روند مذاکرات برای حصول آتش بس بودیم. 

وی افزود: آتش بس یکی از راهکارهای طرح چهارگانه ایران برای حل و  فصل سیاسی بحران بوده و هم جزو حامیان شکل گیری آتش بودیم. گفته‌ایم آتش بس به عنوان یک موضوع ذاتی مدنظر نیست و باید مقدمه‌ای باشد برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی یمن و شکل گیری شرایط با ثبات و پایدار در این کشور و معتقد بودیم آتش بس یک گام است ولی وجه دیگری دارد و آن رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم یمن آتش بس انجام شد ولی بخش دوم به خوبی انجام نشد. 

کنعانی با بیان اینکه قبلا گفته‌ بودیم پایداری آتش بس زمانی رخ می‌دهد که وجه دیگر یعنی رفع محاصره انجام و نظر طرف های یمنی تامین شود، عنوان کرد: ایران حتما از تجدید دوره آتش بس حمایت می‌کنیم و دوستان و طرف‌های مرتبط در یمن را به این مسیر تشویق می‌کنیم ولی تصمیم‌گیر اساسی در یمن خود یمنی‌ها هستند و ایران به عنوان طرف علاقه‌مند به صلح در یمن دوستان خود را به این مسیر تشویق می‌کند. از ماموریت سازمان ملل و فرستاده آن در تکمیل روند سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم ارتباط بسیار خوبی داریم و گفت‌وگوهایی هم انجام شده و ارتباط و گفت‌وگوها ادامه دارد. امیدواریم مجموعه تلاش‌های دیپلماتیک و حسن نیت طرف‌های درگیر در یمن باعث شود آتش بس در یمن برقرار و روند تکمیل گام بعدی یعنی رفع محاصره ظالمانه و ... منجر به برقراری ثبات دائمی در یمن شود.

کنعانی در ادامه در خصوص دور جدید مذاکرات عربستان و ایران گفت: هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان صورت نگرفته است. طی پنج دور گفت‌وگو توافقاتی بین طرفین صورت گرفت و توافق این بود که با اجرای توافقات زمینه برداشتن گام‌های بعدی فراهم شود. 

وی افزود: ایران کماکان آماده است و از پیشرفت در روند گفت‌وگوها استقبال می‌کند و هر تحولی که به روند بهبود مناسبات منجر شود ولی باید زمینه‌ها برای برگزاری نشست بعدی فراهم باشد و امیدواریم با اجرای توافقات قبلی این اتفاق بیفتد. این یک مسیر دو طرفه است و باید به توافقات گذشته عمل شود که زمینه نشست بعدی هم فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره بن بست در روند مذاکرات وین بیان کرد:‌ نمی‌توانیم از بن بست در روند مذاکرات صحبت کنیم چون روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد و توافقاتی که قبلا صورت گرفت و جمع بندی آن توسط مذاکره کننده اروپایی به طرف‌های مذاکرات داده شد پاسخی که طرف ایرانی داد پاسخ کمک کننده‌ای به این بود که روند مذاکرات ادامه یابد و به جمع بندی مذاکرات و اجرای توافق منجر شود. 

وی با تاکید بر اینکه در طرف مقابل شاهد وجود اراده سیاسی نیستیم، ادامه داد: از یک سو شاهد ارسال پیام‌های مختلف از طریق واسطه‌های مختلف هستیم و از سوی دیگر شاهد اعمال تحریم‌ها و این رفتار سازنده‌ای نیست و نشان می‌دهد دولت آمریکا دچار دوگانگی است و هنوز نتوانسته مسیر مورد نیاز خود را در روند مذاکرات پیدا کند. در سایه تهدید و تحریم توافقی شکل نمی‌گیرد و دولت آمریکا باید این رفتار خود را اصلاح کند. تحریم‌های آمریکا را رد می‌کنیم و آن را در تعارض با ارسال پیام‌ها از طریق واسطه‌ها می‌دانیم. امیدوارم شاهد اصلاح رفتار دولت آمریکا و روی آوردن به یک رفتار سازنده باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادی باقر نمازی و آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران گفت:‌ در خصوص آزادی باقر نمازی شما را به اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ارجاع می‌دهم که آزادی ایشان در چارچوب انسان دوستانه صورت گرفته و در چهار سال گذشته در خارج از زندان و ممنوع الخروج بوده است. 

وی عنوان کرد: در حال حاضر اجازه خروج از کشور به وی داده شده و اقدام انساندوستانه بوده و مرتبط با هیچ موضوع دیگری نبوده است. دو شب گذشته از طریق کانا‌های کشورهای دوست اطلاع داده شده که می‌تواند از ایران خارج شود. فرزند وی محکومیت زندان داشته و در حال طی کردن دوران محکومیت خود است و برای همراهی با پدر آزاد شده و بعد از پایان دوران مرخصی به زندان برمی‌گردد. در مورد موضوعات مالی ارتباطی با این قضیه نمی‌بینم. آزادی زندانیان اقدامی انسان دوستانه و در چارچوب خاص خود از طریق واسطه‌ها با آمریکا در حال مذاکره بود. ایران این موضوع را به بحث‌های دیگر و مذاکرات هسته‌ای پیوند نزده و می‌توانست زودتر صورت بگیرد. این که در این مقطع صورت گرفته ارتباطی به این موضوع ندارد.