۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

مذاکرات برجامی تیر ۱۴۰۱

۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 646810
مذاکرات برجامی تیر ۱۴۰۱

بیش از یک سال از آغاز مذاکرات وین می‌گذرد. هنوز پرونده قطور احیای برجام میان تهران و واشنگتن بلاتکلیف مانده است. در این گزارش اخبار روزانه مرتبط با احیای برجام مورد بررسی قرار می گیرد.

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ مذاکرات برجامی به نقطه‌ای رسیده است که احتمالاً به احیا یا مرگ کامل این پرونده می‌‌انجامد. با این حال میز مذاکره پایان ماجرا را مشخص می‌‌کند.

در هفته‌های اخیر تنش میان تهران و واشنگتن و حتی ایران و آژانس بالاتر رفته است. بسیاری از کارشناسان به بن‌بست رسیدن مذاکرات را محتمل می‌دانند. با این حال هنوز مشخص نیست که پایان یک سال و خورده‌ای مذاکره به کجا خواهد رسید.

روز صد و سی و پنجم مذاکرات 

ساعت ۱۶:۱۵ 

 

باقری کنی یک روز پس از مذاکره کننده ارشد آمریکا به دوحه می رود

 قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در روزهای آینده خواهد بود.

 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هفته گذشته به ایران سفر کرد، روز شنبه گفت که انتظار می‌رود مذاکرات غیرمستقیم در روزهای آینده در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای غلبه بر بن‌بست از سر گرفته شود.

یک منبع مطلع گفت که انتظار می رود رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه وارد دوحه شود و با وزیر خارجه قطر دیدار کند. 

همچنین یک مقام ایرانی به رویترز گفت که علی باقری، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران برای مذاکرات فردا 28 و 29 ژوئن در دوحه خواهد بود. منبع: انتخاب

 

ساعت ۱۴:۰۰

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران در کجاست؟

 وب سایت خبری «میدل ایست نیوز» امروز دوشنبه گزارش داد که ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در قطر خواهد بود.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه قطر به این وب‌سایت گفت که شهر دوحه، پایتخت این کشور میزبان نشست مذاکرات هسته‌ای خواهد بود. همزمان رسانه‌های عربی به نقل از مسئول قطری نیز گزارش دادند که قطر میزبان مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد بود.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان سفر خود به ایران و دیدار با مقامات کشورمان گفته بود که دور آتی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین برگزار نخواهد شد؛ چرا که دور جدید در چارچوب 4+1 خواهد بود و احتمالا در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برگزار خواهد شد.

سعید خطیب زاده، سخنگو وزارت خارجه امروز دوشنبه در آخرین نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران، در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: زمان و مکان مذاکرات تقریبا مشخص شده است و به زودی تصمیمات نهایی در این خصوصی اتخاذ خواهد شد.

او افزود: «یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس میزبان این مذاکرات خواهد بود و در روزهای آینده این مذاکرات انجام خواهد شد.»

مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و احیای برجام از سه ماه پیش به دلیل زیاده‌خواهی‌های واشنگتن و بی‌توجهی به نگرانی‌ها و خواسته های تهران متوقف شد. وزارت خارجه ایران با انتقاد از دولت بایدن بارها تأکید کرد که احیای برجام نیازمند این است که طرف آمریکایی دیدگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشد و خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد. منبع: تسنیم

ساعت ۱۲:۰۰

خطیب زاده: مذاکرات هسته ای در همین هفته آغاز خواهد شد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی در مورد مکان و زمان شروع مذاکرات آتی برای احیای برجام بیان کرد: هم زمان آن قطعی شده و هم مکان قطعی است. یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان خواهد بود و طی روزهای آتی و در همین هفته این ملاقات انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آقای بورل تلاش بسیاری  برای گفتگوها و ادامه مذاکرات داشت، امیرعبداللهیان پیشنهاد کرد که بورل به ایران بیاید تا در تهران پاسخ‌های احتمالی آمریکا تا آن زمان را بررسی کنند. 

وی افزود: گفتگوهای مفصلی در ایران با آقای بورل انجام شد. بورل اعلام کرد که آمریکا تعهد داده است که به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل و انتفاع ایران را تضمین می‌‌کند. امیرعبداللهیان و بورل گفت‌وگوهای خصوصی یک ساعته‌ای با حضور معاونان داشتند و درباره ابعاد مختلف ادامه مذاکرات صحبت کردند. در این‌که در محتوا و در شکل در هر دو موضوع توافقاتی شده است را می‌توانم تأیید کنم. اما اینکه براساس برنامه پیش بینی شده آمریکایی‌ها در عمل از میراث ترامپ عبور کنند را باید دید.

او در ادامه بیان کرد: ما با قاطعیت و جدیت این مذاکرات را با فرض عدم اعتماد قطعی با طرف آمریکایی جلو بردیم. بزرگ‌ترین تضمین برای ملت ما توانمندی‌های خودشان است. 

خطیب زاده تصریح کرد: طرف مقابل یک بار خروج انجام داد و دید در هیچ حوزه ای یک گام عقب نمی‌نشینیم و می‌توانیم قدم‌های بیشتری برداریم. اگر امروز قدم‌های بیشتری برنمی‌داریم از باب نخواستن است نه نتوانستن. البته تضامین مختلف هم در این توافق دیده شده که ما درباره آنها حساس هستیم و این‌ها باید جمع بندی و نهایی شود.

خطیب زاده در ادامه گفت: آنچه در مذاکرات آتی در چند روز آینده انجام می‌دهیم درباره ابعاد هسته‌ای نیست و تنها درباره بخش‌های اختلافی است که در خصوص چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست و هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد. این مذاکرات صرفا غیرمستقیم است و صرفا درباره موضوعات اختلافی است که در آخرین جلسه وین باقیمانده بود. توپ در زمین واشنگتن است.

خطیب زاده در مورد محل مذاکرات آتی برجام گفت: در تعیین محل مذاکرات راحتی طرف های مذاکره کننده و میزبان مطرح است. و قرار است در چند موضوع رفع تحریم ها مذاکره کنیم که یک موضوع عادی لجستیکی است و می‌تواند در هر کشوری انجام شود.

خطیب زاده در مورد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: باید تاکید کنم هیچگونه مذاکره مستقیمی شکل نمی گیرد. آقای بورل و همکارانشان به عنوان واسطه مذاکرات را ادامه می دهند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کنار گذاشته شدن سایر طرف‌های برجامی در مذاکراتی که قرار است در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار شود، گفت: هیچ کدام از طرفین از مذاکرات کنار گذاشته نشده است. زمانی که سایر کشورهای ۱+۴ وین را ترک کردند با این موضوع بود که آنچه باید گفته می‌شد گفته شده و چند موضوع اختلافی بین ایران و آمریکا باقیمانده است. تسهیل کننده برجام براساس خود برجام اتحادیه اروپاست و بورل جلسه‌ای هم با سفرای سه کشور اروپایی در ایران داشت. آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد ادامه مذاکرات وین است و درباره چند موضوع باقیمانده گفت‌وگو شود. آنچه صحبت خواهد شد فقط موضوعات رفع تحریمی و اختلافی است که در دوره قبل باقیمانده بود. منبع: اقتصادآنلاین 

روز صد و سی و چهارم مذاکرات

ساعت ۱۹:۰۰

گروه ۷ درباره احیای برجام رایزنی می‌کند

یک مقام ارشد فرانسوی بعد از ظهر یکشنبه به وقت تهران مدعی شد که سران گروه ۷ درباره احیای برجام رایزنی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» یک مقام ریاست جمهوری فرانسه گفت پس از دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقامات ارشد در تهران برای رفع وقفه پیش آمده در مذاکرات، سران گروه هفت درباره چشم انداز احیای مذاکرات هسته‌ای ایران گفت وگو خواهند کرد.

این مقام فرانسوی که به نام او اشاره‌ای نشده، گفت: «مذاکرات بین تیم‌های ما تشدید شده است.»

وی افزود، احیای برجام برای بهره‌مند شدن از مزایای منع اشاعه هسته‌ای، امنیت منطقه و بررسی اثرات آن بر بهای نفت خام حیاتی است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز شنبه  میزبان «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود، پس از دیدار و گفت‌‌وگو با بورل اظهار داشت: «گفت‌وگوهای طولانی اما مثبتی را در خصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و در یک سیاست خارجی متوازن، قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است.»

وی افزود: «امروز گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تأکید کردیم اولا آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سربگیریم و ثانیا آن‌چه برای ایران مهم است، نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر دولت آقای دکتر رییسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.»

رییس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: «سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی که وجود دارد را در مسیر گفت‌وگوهایی که بزودی از سر گرفته خواهد شد، برطرف کنیم. امیدواریم به صورت مشخص طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسؤولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد.»

در همین خصوص نیز یک مقام ایرانی به شبکه «الجزیره» گفت که تهران در تلاش برای یک توافق محکم و قوی است و در این راستا زبان زور فایده‌ای ندارد .

این مقام ایرانی افزود که به احتمال زیاد مذاکرات در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به جای شهر وین آغاز شود و در این میان شانس قطر برای میزبانی مذاکرات بیشتر است و این کشور تمامی ظرفیت‌ها را برای این کار در اختیار دارد.

ساعت ۱۶:۲۰

زمان دقیق مذاکرات هسته‌ای هنوز مشخص نیست

ابراهیم عزیزی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: دیپلماسی فعال، پویا و به‌روز از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم است. شاهد این امر هم ترافیک حضور روسای جمهور و وزرای کشورهای مختلف در ایران است.

عزیزی افرود: ایران هرگز از مذاکره و گفتگو رویگردان نبوده و روی اصول و منافع خود همچنان ایستاده است.

وی خاطرنشان کرد: سفر بورل اگر برای ابراز پیشمانی و بازگشت طرفین به تعهدات خود باشد، ایران استقبال می‌کند. اما اگر این سفر برای زیاده‌خواهی و استمرار روحیه قلدرمآبانه آمریکا و اروپا باشد حتما این پیام را از دستگاه دیپلماسی کشور و مجلس گرفته و خواهد گرفت که ایران اهل باج دادن به هیچ کشوری نیست.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: حضور بورل در ایران را به فال نیک می‌گیریم به شرط اینکه ادامه رفتارهای قبلی را شاهد نباشیم.

ساعت ۱۴:۰۰

حاشیه جالب ملاقات بورل با شمخانی

حضور هم‌زمان شمخانی و بورل در کنار نقشه ایران که در اتاق ملاقات‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی نصب شده و توضیحاتی که شمخانی برای مهمان خود ارائه می‌کند، کنجکاوی مخاطبین در مورد محتوای گفتگوی دو مقام ایرانی و اروپایی همراه با بررسی نقشه ایران را به‌دنبال داشت.

ماجرا از این قرار بود که پس از مصافحه رسمی شمخانی و بورل و قبل از آغاز رسمی گفتگوها، دیپلمات اروپایی با حضور در کنار نقشه ایران از دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در مورد ویژگی کوه‌های اطراف تهران از جمله تعداد قلل مرتفع این رشته کوه‌ها سوالاتی را مطرح کرد.

دریابان شمخانی نیز بر خلاف رویه همیشگی خود که با مهمانان خارجی صرفا با زبان فارسی صحبت می‌کند، توضیحات جامعی را به زبان انگلیسی برای جوزپ بورل ارائه کرد.

بورل در ادامه به شمخانی گفت که از کوهنورد بودن او اطلاع دارد و چون خود نیز به صورت حرفه‌ای کوهنوردی می‌کند، خواستار دریافت این اطلاعات از او شده است.

البته بورل در پایان این گفتگوی کوتاه و غیر رسمی با صمیمیت از شمخانی خواست که در برنامه کوهنوردی مشترک با او شرکت کند و پاسخ شمخانی این بود که؛ کاملا آماده‌ام. منبع: ایسنا

ساعت ۱۲:۴۹

نورنیوز: قطر میزبان احتمالی مذاکرات آتی احیای برجام

 نورنیوز رسانه دبیرخانه شورای امنیت ملی در توئیتی خبر داد: پس از پایان سفر بورل به تهران، نگاه‌ها متوجه محل، روز و شکل برگزاری مذاکرات آتی شده است. بورل در این باره گفته بود مذاکرات در وین برگزار نخواهد شد. اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکیست با توجه به تلاش‌های مستمر قطر در این خصوص، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیشتر است.

نورنیوز همچنین درباره سفر جوزب بورل مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا نوشت: سفر «جوزپ بورل» به تهران که پس از گفتگوی او و معاونش «انریکه مورا» با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بروکسل انجام شد، به‌دلیل قصد او برای خارج کردن مذاکرات رفع تحریم‌ها از وضعیت کنونی در کانون توجه رسانه‌های گروهی جهان قرار گرفت.

مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا قصد خود برای سفر به ایران را این‌گونه شرح داده بود: سفر من به تهران یک هدف اصلی دارد؛ این‌که بن‌بست را بشکنم و تنش‌ها را درباره مذاکرات برجام کم کنم و اینکه یک انگیزه و فرصت جدیدی ایجاد کنیم که گفت‌وگوها روی ریل قرار گیرد.

بورل پس از گفتگو با مقامات ایران از موفقیت سفرش به تهران گفت و اظهار داشت: مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم و این بن‌بست را بشکنیم. سه ماه گذشته و باید کار را تسریع کنیم. خیلی خوشحالم بابت این تصمیم که در تهران و واشینگتن گرفته شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت‌وگوهای انجام شده با بورل را مفصل، عمیق و دقیق عنوان کرد و گفت: مطالبات ایران را به بورل گوشزد کردیم و تأکید نمودیم که برای از سرگیری مذاکرات در روزهای آینده آمادگی داریم.

او همچنین خاطرنشان کرد: آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی از توافقی است که در ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت قابل قبول نخواهد بود.

اما موضوع مهمی که می‌تواند سفر بورل به تهران را از رایزنی‌های معمول میان مقامات سیاسی متفاوت نماید، ملاقات نسبتا طولانی او و هیئت همراهش با دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با مدیریت شورای عالی امنیت ملی به پیش رفته و ملاقات اعلام نشده و نسبتا طولانی جوزپ بورل با مسئول نهاد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حاوی پیام‌های متفاوتی باشد.

گرچه در اظهارات منتشر شده از دریابان شمخانی در ملاقات با بورل جنبه‌های انتقادی نسبت به بدعهدی و بی‌عملی آمریکا و اروپا در برجام کاملا پررنگ است اما تاکید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر حضور مستمر ایران در میز مذاکرات و قصد تهران برای دستیابی به توافقی قوی، قابل اتکاء و پایدار نشان می‌دهد که از نظر ایران پنجره دیپلماسی در مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان باز است.

به نظر می‌رسد مهمترین دستاورد سفر بورل به تهران را باید در جلب نظر مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات و تلاش مجدد برای رفع مشکلات موجود برای نزدیک شدن به توافق جستجو کرد.

جوزپ بورل نیز با اشاره به سعی نهاد اروپاییِ هماهنگ کننده مذاکرات برای رفع مشکلات و بر طرف نمودن نقاط اختلافی اظهار داشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این بود که ما بن‌بست اخیر را بازگشایی کرده و مذاکرات متوقف ‌شده بر سر برجام از سر گرفته می‌شود.

اکنون و پس از پایان یافتن سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و اخباری که در مورد از سرگیری مذاکرات طی روزهای آینده منتشر شده، نگاه‌ها متوجه محل، روز و شکل برگزاری مذاکرات آتی است.

جوزپ بورل در این باره نیز بدون اشاره به جزئیات اظهار داشت: مذاکرات میان ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در وین برگزار نخواهد شد چرا که گفت‌وگوها در فرمت ۱+۴ با آمریکا نیست.

او افزود: احتمالا این گفت‌وگوها در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس و به صورت مشخص‌تر در یک کشور حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود.

برخی اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی است با توجه به تلاش‌های مستمر قطر برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیش از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

 

روز صد و سی و سوم مذاکرات

ساعت ۲۲:۵۰

همزمان با رفع تحریم‌ها، خنثی سازی تحریم‌ها را هم دنبال می‌کنیم

رییس‌جمهور گفت در گفت و گوی زنده تلویزیونی درمورد تحریم ها گفت: این تحریم‌ها ظالمانه و بر خلاف تعهدات آمریکا و اروپاست.

رییسی افزود: برای خنثی سازی تحریم ها قرارگاهی در دولت به ریاست آقای دکتر مخبر معاون اول رییس جمهور ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: کار آمریکا و اروپا در پیشنهاد قطعنامه علیه ایران در شورای حکام بسیار ناشایست بود.

ساعت ۲۱:۴۴

مذاکرات در وین ادامه می یابد؟

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری تصریح کرد که بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیمی انجام نخواهد شد.

او گفت: «ایران و آمریکا به صورت مستقیم گفت‌وگو نخواهند کرد بلکه من و تیمم من به عنوان هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها را تسهیل خواهیم کرد.»

بورل اضافه کرد: «مذاکرات متوقف شوند و چشم‌اندازی برای شروع مجدد آنها وجود نداشت. به لطف رایزنی امروز، طی روزهای آینده تماس‌های نزدیک بین ایران و آمریکا از سر گرفته خواهد شد. این خبر خوبی است و باید امیدوار باشیم که این، برجام را بار دیگر به ریل بازخواهد گرداند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که محل برگزاری مذاکرات میان ایران-اتحادیه اروپا و آمریکا شهر وین نخواهد بود.

او گفت: «گفت‌وگوهای بین ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در وین انجام نخواهد شد چون گفت‌وها در فرمت ۱+۴+آمریکا انجام نمی‌شوند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات احتمالاً «در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس» و به عبارت مشخص‌تر «در یک کشور حاشیه خلیج فارس» برگزار خواهد شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.  

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

جوزپ بورل در نشست خبری امروز بار دیگر بخش‌هایی از این ادعاهای اثبات نشده را تکرار کرد. او گفت: «در یک مقطع مشخص، روسیه بسیار با توافق مخالف بود چون نفت ایران وارد بازار می‌شد و به یک منبع جایگزین برای روسیه تبدیل می‌شد. اما بعد از تماس‌هایی که ایرانی‌ها خودشان با روس‌ها داشتند روس‌ها مخالفتشان با توافق را کنار گذاشتند.»

بورل همچنین درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین ابراز تردید کرد. او گفت: نمی‌توانم بگویم که توافق نهایی چه زمانی حاصل خواهد شد و اینکه این اتفاق خواهد افتاد یا نه. اجازه بدهید ببینیم هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. باید فضای مذاکرات را در جلسه بعد مورد ارزیابی قرار دهم. نمی‌تونم پیش‌بینی کنم.

وی همچنین گفت: «از حسن نیت طرف ایرانی تقدیر می‌کنم. از سمت طرف آمریکایی هم حسن نیت وجود دارد. اما هنوز نمی‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌های سیاسی‌شان فائق بیایند یا خیر. چون مسئله الان مشکلات سیاسی است.»

اندکی قبل‌ترُ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با بورل گفته بود: «اقدامات جبرانی ایران دربخش هسته‌ای تا زمانی که رویه غیر قانونی غرب تغییر نکند، ادامه می‌یابد.»

ساعت ۲۲:۳۸

توییت امیرعبداللهیان پس از دیدار با بورل

حسین امیر عبداللهیان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت :«امروز در تهران با آقای جوزپ بوررل دیدار کردم. گفتگوی ثمربخشی در مورد طیفی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، شامل آخرین وضعیت مذاکرات لغو ‌تحریم‌ها داشتیم. اگر سایر طرف‌ها اراده لازم را داشته باشند، ایران مصمم به نیل به توافق خوب، قوی و پایدار است.»

ساعت ۲۱:۲۶

منتظر مشورت با بورل پس از گفتگو در تهران هستیم

جان کربی روز شنبه به وقت محلی هنگام عزیمت به اروپا به همراه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این مطلب را در جمع خبرنگاران در هواپیما در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد که از او با توجه به سفر جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ازسرگیری مذاکرات وین، خواستار توضیح درباره وضعیت مذاکرات با توجه به پیشرفت‌های هسته ای ایران شد.

این مقام ارشد کاخ سفید تصریح کرد: ما همچنان به بازگشت به برجام معتقدیم. درحال حاضر نمی توانم در مورد وضعیت مذاکرات اظهارنظر کنم.

کربی در عین حال مدعی شد: با این حال، موضع ما مبنی بر اینکه توافق هسته ای بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است، تغییر نکرده و می‌خواهیم آنها را به پایبندی به برجام بازگردانیم.

پیش از این، یک مقام وزارت خارجه آمریکا با قدردانی از تلاش های جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات وین اعلام کرد واشنگتن منتظر مشورت با او در مورد گفتگوهایش در تهران است.

این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده است، روز شنبه به وقت محلی افزود: ما از جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و تلاش های مداوم این اتحادیه قدردانی می کنیم و منتظر مشورت با آنها در مورد گفتگوهایشان در تهران هستیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: امکان از سرگیری گفتگوهای غیرمستقیم با ایران وجود دارد.

وی در عین حال اظهارنظر در این زمینه را منوط به خروج تیم اتحادیه اروپا از ایران برای داشتن قرائت کاملتر کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما آماده ایم تا به سرعت توافقی که برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام در وین مذاکره کردیم را نهایی کرده و آن را اجرا کنیم.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن باز هم توپ را به زمین ایران انداخت و مدعی شد: اما ایران باید خواسته هایی را که فراتر از برجام است، کنار بگذارد.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه به وقت محلی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر با باز نشر توییت انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، ضمن قدردانی از انریکه مورا و جوسپ بورل به خاطر ادامه همکاری نزدیک با آمریکا گفته بود: ما همچنان در مشورت با همکاران اروپایی، متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار می‌مانیم.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پس از جلسه با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیشب (جمعه) در راس هیاتی دیپلماتیک وارد تهران شد در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، از موفقیت ماموریت خود برای متقاعد کردن تهران و واشنگتن در زمینه ازسرگیری مذاکرات وین خبر داد و در جمع خبرنگاران افزود: قرار است بعد از سفر من گفت‌وگوها ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل گر خواهند بود.

وزیر امورخارجه ایران نیز با بیان اینکه گفت وگوهای مفصل و عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار داشت: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را از سر بگیریم و نفع اقتصادی ملت ایران برای دولت مهم است.

وی که ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ خواستار تنفس در گفت‌وگوها شده بود گفت: قرار نبود که تنفس سه ماه شود. این وقفه باید شکسته شود و باید کار را تسریع کنیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه توافق وین برای کل جهان مهم است افزود: اگر توافق تاریخی ما به نتیجه برسد اهمیت آن بیش از پیش خواهد بود؛ به ایران منافع اقتصادی می‌دهد و نگرانی‌های جامعه جهانی را درباره امنیت و ثبات منطقه ای رفع می‌کند.

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، اسفند سال گذشته به دلیل تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید واشنگتن به وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته که در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در نتیجه گفت‌وگوهای روز شنبه میان وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از سرگرفته خواهد شد که این آخرین شانس ایالات متحده برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با ایران است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داد. انتظار می‌رود که هیات‌های مشارکت کننده در مذاکرات طی روزهای آینده به وین بازگشته و گفت‌وگوها از سرگرفته شود.

ساعت ۲۱:۲۵

به دنبال توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء هستیم

شمخانی در این دیدار با اشاره به رویکرد اتحادیه اروپا در زمینه مبارزه با تروریسم،دفاع از حقوق بشر، تامین امنیت انرژی و تحکیم امنیت پایدار در نظام بین الملل گفت:

جمهوری اسلامی ایران بر اساس راهبرد ثابت خود و با صرف هزینه‌های مادی و انسانی قابل توجه، اقدامات کم نظیری را در حوزه‌های ذکر شده به انجام رسانده که منافع آن متوجه جهانیان به‌ویژه شهروندان اروپایی بوده است.

او با انتقاد از کم توجهی اروپا به نقش سازنده ایران در ایجاد امنیت پایدار در منطقه و نظام بین الملل گفت: متاسفانه روابط راهبردی اروپا با برخی کشورهایی در حال توسعه است که مظهر شر، ناامنی و تروریسم دولتی در جهان هستند.

شمخانی با اشاره به بدعهدی آمریکا و خروج غیر قانونی این کشور از برجام که تمام موجب افزایش بی اعتمادی مردم ایران به غرب و آمریکا شد اظهار کرد: ما ضمن ان که به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچگاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز بدنبال توافقی قوی،پایدار و قابل اتکاء هستیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا در برجام را تجربه ای تلخ برای مردم ایران عنوان کرد و افزود: اقدامات جبرانی ایران در بخش هسته ای صرفا واکنشی قانونی و عقلانی به یکجانبه گرایی آمریکا و انفعال اروپا بوده و تا زمانی که رویه غیر قانونی غرب تغییر نکند، ادامه خواهد داشت.

شمخانی رفع تحریم‌های غیر قانونی و تحقق انتفاع اقتصادی همه جانبه و پایدار را هدف ایران از ورود به مذاکرات وین عنوان کرد و گفت: توافقی که دو اصل ذکر شده را با ارائه تضمین قابل اتکاء از سوی آمریکا و اروپا تآمین ننماید هیچ مطلوبیتی برای ایران ندارد.

او رفتارهای ضدو نقیض آمریکا در میانه مذاکرات و چسبندگی واشینگتن به ابزارهای تهدید و تحریم که تداوم سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ است را از عوامل مهم طولانی شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن ان عنوان کردو گفت: با کشوری که سخت ترین شرایط تحریمی را با مقاومت جانانه و همدلی و پشتیبانی مردم پشت سر گذاشته نمی شود با زبان زور سخن گفت.

جوزف بورل نیز در جریان این ملاقات با اشاره به شرایط بین المللی پس از جنگ اوکراین و ضرورت تلاش همه جانبه برای ایجاد امنیت پایدار در جهان گفت:  احیای برجام در شرایط کنونی می‌تواند دستاورد امنیتی بسیار مهمی در نظام بین الملل تلقی شود.

او با انتقاد شدید از سیاست‌های ترامپ که با خروج یکجانبه از برجام این توافق بین المللی را تا مرز نابودی پیش برد اظهار کرد: برای دستیابی به توافقی خوب همه طرفها باید نگاهی رو به اینده داشته باشند.

بورل با اشاره به گفتگوی خود با مقامات آمریکایی پیش از سفر به تهران اظهار کرد: دولت بایدن به‌دلایل مختلف به‌دنبال دستیابی به توافق برای احیای برجام است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را با توجه به تجربیات گذشته در زمینه اخذ تضامین برای اطمینان از پایدار بودن توافق جدید قابل درک عنوان کرد و گفت: من به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات در تلاش هستم که دیدگاه‌های طرفین را متناسب با مقدورات سیاسی و فنی برای شکل گیری توافق به یکدیگر نزدیک کنم.

ساعت ۲۰:۴۰

دیدار جوزپ بورل با دبیر شورای عالی امنیت ملی

«جوزف بورل» نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا عصر امروز شنبه (۴ تیر ۱۴۰۱) با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

«بورل» که شامگاه پنجشبه(دوم تیر) وارد تهران شده است، پیش از این علاوه بر دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، با سایر مسئولین سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار گفتگو کرده است.

ساعت ۲۰:۳۵

از سر گرفتن مذاکرات غیرمستقیم با ایران ممکن است

یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا به باراک راوید خبرنگار اکسیوس گفت: از سر گرفتن مذاکرات غیرمستقیم با ایران ممکن است اما ما این موضوع را متوجه نخواهیم شد مگر اینکه بعد از خروج تیم اتحادیه اروپا از ایران بتوانیم اطلاع کامل‌تری از ماجرا پیدا بکنیم

وی افزود: ما اماده ایم که توافق را به نتیجه رسانده و به اجرا برسانیم، اما ایران باید خواسته های فرابرجامی اش را کنار بگذارد.

این مقام ارشد در ادامه گفت: ما از بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا و تلاش های مستمر اتحادیه اروپا سپاسگزاریم و مشتاقانه منتظر مشورت با آنها در مورد گفتگوهایشان در تهران هستیم.

ساعت:17:50

بورل به ملاقات شمخانی خواهد رفت

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز به ملاقات دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی خواهد رفت.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نور نیوز، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها میان ایران و 1+4 در وین که به تهران سفر کرده است، عصر امروز ساعت 18:30 به ملاقات دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی خواهد رفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پیش از ظهر به ملاقات «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان رفت.

بورل پس از شام کاری با حضور «انریکه مورا» معاون خود و «رابرت مالی» نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران در بروکسل، جمعه شب وارد تهران شد تا با تداوم ایفای نقش تبادل پیام میان ایران و آمریکا، در خصوص روند مذاکرات وین با مقامات ایرانی به بحث و تبادل نظر بنشیند.

برخی رسانه‌های منطقه‌ای با استناد به جلسه سه نفره مذکور در بروکسل و سفر بورل به تهران از انتقال پیام واشینگتن برای مقامات ایران توسط او خبر داده‌ و آن را نقطه عطفی در خارج شدن مذاکرات از وضعیت کنونی قلمداد کرده‌اند، موضوعی که باید تا پایان این سفر منتظر نتیجه آن ماند.

ساعت: 16:00

امیرعبداللهیان: آماده بازگشت به مذاکرات در روزهای آینده هستیم

وزیر خارجه ایران در ابتدای نشست خبری گفت: گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و آماده هستیم که طی روزهای آینده مذاکرات را از سربگیریم.

امیرعبداللهیان: آماده بازگشت به مذاکرات در روزهای آینده هستیم    

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ صبح امروز شنبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور دیدار و گفت‌‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به ساختمان وزارت خارجه ایران آمد. این اولین سفر بورل به ایران در دولت سیزدهم است. پس از گفتگوی مفصل و طولانی میان دو طرف، وزارت خارجه میزبان یک نشست خبری با حضور خبرنگاران بود.

حسین امیرعبداللهیان در این نشست گفت: از جمله موضوعاتی که مورد نظر قرار دادیم بحث ادامه مذاکرات و لغو تحریم ها است. گفت‌وگوهای مثبت و جامعی را داشتیم. در تماسی که در گذشته با آقای بورل داشتیم در مورد چگونگی خروج بن بست از مذاکرات بحث کردیم. ما از ایشان دعوت کردیم به ایران بیایند. 

وزیرخارجه ایران بیان کرد: امیدواریم در پی روابط دوجانبه و در ادامه گفت‌وگوها و توافقات که با بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم. ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و با این سیاست، اتحادیه اروپا از جایگاه مهمی برای ما برخوردار است. رابطه با اروپا به شمول همه کشورهای این قاره از جمله اولویت‌های ما است.

امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد: گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم. آماده هستیم که طی روزهای آینده مذاکرات را از سربگیریم. آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند منافع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت رئیسی و ایران قابل قبول نخواهد بود. سعی می کنیم مشکلات و نقاط اختلاف را در مسیر گفت‌وگوهایی که از سر گرفته خواهد شد، از بین ببریم.

بورل: پس از این سفر مذاکرات از سر گرفته می شود

جوزپ بورل هم در ادامه نشست عنوان کرد: برای من مهم بود که به ایران سفر کنم و از میزبانی ایران همیشه سود برده‌ام. سفر من یک هدف اصلی دارد این‌که بن بست را بشکنم تا به کاهش تنش‌ها منجر شود. 

وی افزود: این‌که فرصت جدیدی ایجاد کنیم تا برجام و گفت‌وگوها را روی ریل قرار دهیم دارای اهمیت زیادی است. بسیار خوشحالم که قرار است مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم و این بن بست را بشکنیم و تنش‌های ایجاد شده را متوقف کنیم.

بورل اظهار کرد: من در ماه مارچ مذاکرات را متوقف کردم، چون اگرچه پیش نویسی در اختیار داشتیم اما سوالات کوچکی باقی بود که باید ایران و آمریکا به آن‌ها پاسخ می‌دادند و پاسخ به این سوالات قرار نبود سه ماه طول بکشد. 

وی ادامه داد: اکنون وقت پایان دادن به این وقفه است. از آقای امیرعبداللهیان تشکر می‌کنم که تصمیم به از سرگیری مذاکرات دارد. قرار است بعد از سفر من مذاکرات ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل‌گر خواهند بود. توافق برای کل جهان مهم است که توافقی درباره برجام داشته باشیم.

ساعت ۱۳:۵۵

پس از رهبران سیاسی؛ ۱۵ سازمان آمریکایی از بایدن خواستند به برجام بازگردد

15 سازمان آمریکایی روز جمعه در نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نسبت به از دست رفتن فرصت نجات توافق هسته‌ای 2015 و آنچه کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواندند، ابراز نگرانی کردند و خواستار حفظ این توافق شدند.

این سازمان‌ها در نامه خود با اشاره به خاموش کردن 27 دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران آورده‌اند: حیرت‌آور است که او (جو بایدن) اجازه می‌دهد سیاست داخلی مانع از احیای توافقی شود که هدف آن منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

این 15 سازمان که شامل J Street ، Indivisible و Quincy Institute for Responsible Statecraft و شورای ملی ایرانیان آمریکا هستند در ادامه افزودند: رئیس جمهور بایدن و بسیاری از مقامات ارشد دولتش پیشتر اعلام کرده‌اند که خروج ترامپ از توافق یک فاجعه بوده است. برخی از این مقامات همچنین خاطرنشان کرده‌اند که مخالفان توافق، ترامپ را تحت فشار قرار دادند تا قرص‌های سمی سیاسی داخلی ایجاد کند - همچون قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی - با این هدف که کار را برای هر ورود مجدد هر جانشینی به این توافق دشوار کند.

در ادامه این نامه آمده است: به همین دلیل، بیش از پیش گیج کننده است که دولت شما اجازه داده است که این حرکت سیاسی مانع از احیای حیاتی و استراتژیک برجام شود. در نهایت، بایدن مسئول شکست برجام خواهد بود، چراکه این تنها راهی دیگر برای دو برابر کردن استراتژی فشار حداکثری ترامپ است که آن را "زخم وارد شده از طرف خود" خواندند و (در صورت ادامه) در دولت شما نیز همین‌گونه خواهد بود. سپس ایران توانمندی‌های هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد و ما به جنگ با ایران نزدیک‌تر خواهیم شد.

این سازمان‌ها در پایان خاطر نشان کردند: آقای رئیس جمهور، این در حیطه قدرت شما و این مسئولیت شماست که از این فاجعه جلوگیری کنید و اقدامات لازم برای احیای برجام را به کار گیرید. ما به‌طور قوی از شما می خواهیم که این رهبری را از خود نشان دهید.

ساعت ۱۳:۵۲

وزارت خارجه فرانسه: فرصت برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین داریم

وزارت امورخارجه فرانسه پس از اعلام خبر سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران که شب گذشته وارد تهران شده است، بدون اشاره به قصور و کم‌کاری طرف‌های اروپایی برجام در پیشبرد مذاکرات وین ادعا کرد که فرانسه آماده به نتیجه رساندن این مذاکرات است.

وزارت امورخارجه فرانسه در بیانیه‌ای تصریح کرد: ما آماده رسیدن به نتیجه بر سر این توافق (برجام) هستیم و از ایران می‌خواهیم که از این فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق، درحالی‌که هنوز امکان‌پذیر است، استفاده کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه در توییتی نوشت: من به عنوان هماهنگ‌کننده برجام به تهران سفر خواهم کرد تا دیداری با امیرعبداللهیان و دیگر مقامات مربوطه داشته باشم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای توافق و معکوس کردن تنش‌های کنونی است.

همچنین سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ساعاتی پیش از آغاز سفر جوزف بورل به تهران برای دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و برخی‌ دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه "این سفر در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می شود" گفت که در جریان دیدارهای بورل با مقامات ایران مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر به ایران با راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز دیدار و درباره برجام رایزنی کرده بود.

ساعت ۱۳:۵۰

صدور ویزا برای کسانی که در سپاه خدمت کرده اند از سر گرفته شد

ممنوعیت صدور ویزای آمریکا برای کسانی که خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران سپری کرده‌اند، حذف شد.

وزارت‌خانه‌های امورخارجه و امنیت داخلی به همراه دادستانی کل آمریکا طی یک دستورالعمل به ماموران مرزبانی این کشور اجازه داده‌اند برای افرادی که خدمت سربازی اجباری خود را در سازمانی که از سوی دولت آمریکا به‌عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود، سپری کرده‌اند، روادید سفر به آمریکا صادر شود.

این دستورالعمل می‌تواند بر روند صدور ویزا برای کسانی که به دلیل خدمت وظیفه در سپاه پاسداران از دریافت ویزای آمریکا محروم شده‌اند، اثرگذار باشد.

بنابر گزارش نشریه رسمی اطلاع رسانی‌ دولت آمریکا، در دستورالعمل این وزارت‌خانه‌ها آمده است که این متقاضیان صدور ویزا می‌بایست ثابت کنند که خدمت سربازی‌شان داوطلبانه نبوده است و آنها تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نیستند.

همچنین در این دستورالعمل که بدون اشاره مستقیم به نام سپاه پاسداران ایران آمده است که صدور ویزا برای چنین افرادی پس از انجام "تمامی بررسی‌ها" درباره سابقه‌شان و تحقیقات امنیتی کامل بلامانع است.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۹۸ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. بر اساس این تصمیم سپاه پاسداران و نهادها و مؤسسات وابسته به آن هدف تحریم‌های اقتصادی آمریکا هم قرار گرفتند.

در این دستورالعمل جدید دولت آمریکا، اگرچه نامی از سپاه پاسداران به میان نیامده است اما براساس آن منع صدور رویداد سفر برای افرادی که در سپاه پاسداران دوران سربازی خود را گذارنده‌اند، لغو شده است.

ساعت ۱۲:۰۰

استقبال امیرعبداللهیان از بورل

صبح شنبه چهارم تیر ماه جوزپ بورل، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی با حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران در محل ساختمان وزارت خارجه ایران دیدار کرد.

 

روز صد و سی و دوم مذاکرات

ساعت ۲۱:۵۸

رابرت مالی: متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار در قبال ایران هستیم

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر با باز نشر توییت انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، ضمن قدردانی از انریکه مورا و جوسپ بورل به خاطر ادامه همکاری نزدیک با آمریکا مدعی شد: ما همچنان در مشورت با همکاران اروپایی، متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار می‌مانیم.

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار تصویری در توئیتر از دیدار و رایزنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک شام کاری درباره برجام خبر داد.

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این توئیت نوشت: با جوسپ بورل و رابرت مالی یک شام کاری در بروکسل داشتم.  گفت‌ وگوی مفصلی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم. مالی تعهد آمریکا برای بازگشت به برجام را تکرار کرد. 

تارنمای «العربی الجدید» به نقل از منابعی خبر داد که «جوزسپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به احتمال زیاد اوایل هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد تا درباره تحولات توافق هسته ای و از سرگیری مذاکرات وین که بیش از سه ماه است متوقف شده، گفت و گو کند.

 العربی الجدید از قول این منابع که نامشان را فاش نکرده، نوشت : در روزهای اخیر رایزنی‌هایی میان ایران و کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایجاد مقدمات سفر بورل به تهران انجام شده است و دو طرف مقدمات را آغاز کرده‌اند و به احتمال زیاد اگر تحول خاصی روی ندهد، بورل شنبه آینده به ایران سفر می کند.

منابع ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا بورل حامل پیامی از طرف آمریکایی ها برای انتقال به تهران است یا خیر، گفتند که بورل و معاونش، «انریکه مورا» به ویژه در ماه های اخیر مشغول تبادل نظر و انتقال پیام های تهران و واشنگتن بوده اند و بر این اساس، احتمالاً او در این سفر حامل پاسخ آمریکا به پیشنهادها و طرح‌های مهم ایران خواهد بود و اکنون توپ در زمین واشنگتن است و اگر آمریکا منطقی برخورد کند توافق در وین در اسرع وقت به دست خواهد آمد. 

این منابع خاطرنشان کردند: «دولت آمریکا با وجود ارسال پیام هایی به تهران از طریق میانجی ها مبنی بر آمادگی بازگشت به مذاکرات، تاکنون تصمیم مناسبی که منجر به انعقاد توافق هسته ای شود، نگرفته است. 
این منابع پیش بینی می کنند که در جریان سفر هفته آینده بورل به تهران برای از سرگیری موعد مذاکرات وین دو طرف توافق کنند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که سفر جوسپ بورل به ایران به عنوان بخشی از تلاش های جاری در خصوص بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل است.

 پیتر استانو افزود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ ژوئن) در تهران خواهد بود و «به عنوان هماهنگ کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.»

هم زمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در توئیتر تصریح کرد که دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای و معکوس کردن تنش های فعلی است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شنبه گذشته در باره مذاکرات وین که از ۱۱ مارس به حالت تعلیق درآمده است، تلفنی گفت وگو کردند.

حسین امیر عبداللهیان در این گفت و گو تاکید کرد که تهران همواره از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.
وی همچنین از تلاش های بورل برای رسیدن به توافق استقبال کرد و گام های غیر سازنده و شتابزده آمریکا را بویژه در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد انتقاد قرار داد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده در وین، به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و برجام، به یک وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

۲۵  رهبر مذهبی آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای  از جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور خواستند تا بازگشت سریع به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دنبال کند.

این بیانیه به رهبری "کمیته دوستان قانونگذاری ملی" (FCNL) آماده شده و توسط ائتلاف گسترده ای از رهبران مذهبی و سران سازمان های مذهبی، از جمله رهبران پروتستان، کاتولیک، انجیلی و یهودی و همچنین روسای جوامع مختلف مسیحی و رئیس شورای ملی کلیساها امضا شده است.

در این بیانیه با ابراز نگرانی در خصوص برخی گزارش ها درباره مذاکرات وین برای بازگشت به برجام آمده است: ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم که بر سر میز مذاکره بماند و برای صلح شجاعت عمل داشته باشد.

ساعت ۱۸:۰۰

سخنگوی بورل: نباید سفر به تهران ناگهانی تعبیر شود، از مدت‌ها قبل هماهنگ شده بود

آقای بورل در حساب توییتری خود با اشاره به اینکه کشورهای مختلف باید با توجه به دیپلماسی در جهت اجرای کامل توافق و همچنین معکوس‌کردن روند تنش‌های فعلی گام بردارند، نوشت: «به عنوان هماهنگ‌کننده برجام برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان همتای خود و دیگر مقام‌های ایرانی به تهران سفر می‌کنم.»

بورل در حالی راهی تهران است که شب گذشته در بروکسل به همراه معاون خود، انریکه مورا با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده بود.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای ضمن تایید سفر بورل به تهران نوشت: «جوزپ بورل به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای احیای بازگرداندن برجام به اجرای کامل آن در سفری دو روزه به تهران می‌رود.»

همچنین پیتر استانو، سخنگوی بورل با اشاره به اینکه این سفر از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود، گفت: «همزمانی انجام سفر و اعلام آن نباید باعث شود تا این سفر تحت عنوان «سفر ناگهانی» تعبیر شود. این برنامه از مدت‌ها قبل هماهنگ شده بود و اساسا سفرهای رسمی نماینده عالی سیاست خارجه اروپا به برنامه‌ریزی‌های زیادی نیاز دارد و باید هماهنگی‌های لازم در این خصوص با تمام طرفین صورت گیرد.»


آقای استانو همچنین با «مثبت» خواندن حضور بورل در تهران و ادامه تلاش‌ها برای احیای کامل برجام، گفت: «هدف این سفر ایفای نقش سازنده اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام است و ما در مجموع امیدواریم که نهایتا به توافقی جامع و موفق در این خصوص دست یابیم.»

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص چشم‌انداز پیش‌روی مذاکرات اظهار داشت: «نمی‌توانیم بگوییم که حصول توافق در شرف وقوع است یا خیر اما می‌توانیم اینگونه بگوییم که ما یا یک توافق جامع و کامل خواهیم داشت یا همه چیز به بن‌بست می‌رسد.»

حضور بورل در تهران سومین سفر مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا از زمان توقف مذاکرات هسته‌ای در ماه مارس به ایران به شمار می‌رود. در دو سفر قبلی، انریکه مورا، نتوانسته بود در گفتگو با مقام‌های ایرانی به دست‌آورد چندانی برسد و بن‌بست‌های ایجاد شده در مسیر مذاکرات هسته‌ای همچنان بر سر جای خود باقی است.

بیش از سه ماه از آخرین دور گفتگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین می‌گذرد و طرفین در ماه مارس اعلام کردند دیگر موضوعی برای گفتگو باقی نمانده و تنها تصمیم‌گیری‌های طرفین باقی مانده است.

ساعت ۱۴:۳۰

برای پایان دادن به بن بست فعلی مذاکرات طرف آمریکایی با جدیت مسئولیت های خود را بشناسد

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگو با همتای ایرانی با تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بن‌بست فعلی در مذاکرات، گفت «طرف آمریکایی باید با جدیت مسئولیت‌های خود را بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد».

طبق روایت وزارت خارجه چین از تماس تلفنی پنجشنبه شب به تاریخ دوم تیرماه دو وزیر خارجه، چین از ایالات متحده خواست که به ایران در مورد از سرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پاسخ دهد.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: امیرعبداللهیان به وانگ گفت که رفتار قلدرانه آمریکا مانع اصلی مذاکرات کنونی است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: «طرف ایرانی قاطعانه از منافع ملی خود محافظت خواهد کرد و همچنین قاطعانه متعهد به حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره به منظور دستیابی به توافق در زودترین زمان است». طبق این بیانیه، امیرعبداللهیان همچنین گفت که تهران از نقش سازنده چین در موضوع هسته‌ای ایران قدردانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وانگ هم در ادامه با اطمینان از حمایت قاطعانه از ایران در موضوعات مرتبط با منافع اصلی یکدیگر، به دیپلمات ارشد ایرانی گفت که چین هیچ حرکت غیرسازنده‌ای را که منجر به تشدید اوضاع شود، تایید نمی‌کند. وی با اشاره به توافق هسته‌ای افزود: همه طرف‌ها باید به حفظ منطق صحیح درست و غلط ادامه دهند و بی‌وقفه برای دست یافتن به توافق از طریق تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دهند.

دیپلمات ارشد چینی در ادامه تاکید کرد: پکن با سیاسی شدن امور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالف است و از حل و فصل مسائل باقی‌مانده از طریق گفت‌وگو و همکاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف ایرانی حمایت می‌کند.

پیش‌تر، «محمد کشاورززاده» سفیر ایران در پکن در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه خبر داده بود. به گزارش فارس، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ضمن تشکر از دعوت چین از جمهوری اسلامی ایران برای حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس بریکس، در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، با غیرسازنده خواندن قطعنامه سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با حسن نیت و جدیت به یک توافق پایدار و با حفظ منافع ملت ایران دست یابد.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در نشست خبری مشترک پنجشنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از موضع مسکو در مخالفت با قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس قدردانی کرد و گفت: با آقای لاوروف بار دیگر بر سر این موضوع گفت‌وگو کردیم که در صورت ادامه گفت‌وگوها که امیدوارم در آینده نزدیک از سر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه در دستورکار وزارت امور خارجه قرار دارد، امیدوارم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم. البته در این چارچوب بار دیگر آقای لاوروف بر حمایت از ایران و مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و در صورت رسیدن به نقطه توافق، بر حمایت روسیه در این زمینه تأکید کرد. 

ساعت ۱۳:۳۲

دیدار مورا با رابرت مالی درباره برجام

«انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه از رایزنی «عمیق» با «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره برجام خبر داد.

مورا در حساب کاربری خود در توییتر با انتشار تصویری از این جلسه نوشت: «شام در بروکسل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابرت مالی. گفت‌وگوی عمیقی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم. مالی بر عزم راسخ آمریکا برای بازگشت به توافق تأکید کرد.»

ساعاتی قبل‌تر، «دیمیتر زانچف»، سفیر اتحادیه اروپا در فلسطین اشغالی پیش‌بینی کرده بود سرانجام با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور توافق حاصل خواهد شد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت به نقل از این مقام اتحادیه اروپا نوشته اسرائیل و اتحادیه اروپا منافع مشترکی در «جلوگیری از قدرت گرفتن بیشتر ایران دارند.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اظهارنظر کرد و گفت: «معتقدم ما سرانجام بر سر روشی برای متوقف کردن ایران به توافق خواهیم رسید.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.  

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

ساعت ۱۳:۳۰

۲۵ نفر از سران مذهبی آمریکا خواهان بازگشت دولت بایدن به توافق برجام شدند

۲۵ رهبر مذهبی در آمریکا با صدور بیانیه‌ای از «جو بایدن»، رییس‌جمهور کشورشان خواسته‌اند به توافق هسته‌ای برجام بازگردد.

این بیانیه به ابتکار «کمیته دوستی قانون ملی» (FCNL) تهیه شده اما ائتلافی از سران ادیان و روسای سازمان‌های مذهبی از آن حمایت کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم در میز مذاکرات باقی بماند و شجاعت انجام اقدامات شجاعانه برای صلح را داشته باشد.

در بخشی از این بیانیه به ضرورت رفع تحریم‌ها علیه مردم ایران هم اشاره شده است: «رفع تحریم‌های اقتصادی بر اساس برجام به اتمام رنج انسانی ایرانی‌های بی‌گناه که بار این بحران اقتصادی را به دوش کشیده‌اند و در حین پاندمی کووید-۱۹ از داروها و تجهیزات حیاتی محروم ماندند، کمک خواهد کرد.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.  

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

روز صد و سی و یکم مذاکرات

ساعت: 19

طرح ضد ایرانی جدید سنای آمریکا

کمیته منتخب اطلاعات سنا روز گذشته (چهارشنبه) به اتفاق آراء و با ۱۶ رأی موافق بدون رأی مخالف‌، لایحه مجوز اطلاعات برای سال مالی ۲۰۲۳ (IAA) را به تصویب درآورد تا به این بهانه برای جامعه اطلاعاتی آمریکا مجوز بودجه صادر شود و اختیارات حقوقی و قانونی را در اختیار آن‌ها قرار دهند و نظارت کنگره بر جامعه اطلاعاتی را تقویت کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، طبق این گزارش، سناتور «مارک آر وارنر» نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا که ریاست کمیته اطلاعات سنا را برعهده دارد، در این خصوص گفت: «قانون مجوز اطلاعات برای سال مالی 2023، نشان‌دهنده تعهد دو حزب کمیته اطلاعات سنا است تا اطمینان حاصل کنند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا منابع مورد نیاز برای محافظت از کشور را در اختیار داشته باشند».

وی ادامه داد: «لایحه امسال، توانایی کشور برای مقابله با دشمنان را از طریق ارائه پشتیبانی از اوکراین و تقویت تحریم‌ها علیه روسیه افزایش می‌دهد و همچنین این لایحه، گام‌های مهمی برای تقویت رهبری فناوری و امنیت سایبری برداشته و توانایی ما برای رقابت با چین را افزایش می‌دهد».

سناتورهای کنگره یکی از اهداف خود در پیشبرد لایحه فوق را مقابله با کشورهایی همچون ایران و کوبا و ونزوئلا توصیف کردند.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و معاون رئیس کمیته اطلاعات سنا نیز در خصوص این لایحه توضیح داد: «قانون مجوز اطلاعات امسال، اقدامات و منابع در جامعه اطلاعاتی را به سمتی که بیشترین نیاز حس شود، سوق می‌دهد تا با تهدیدات فزاینده چین، روسیه، ایران و کره شمالی و همچنین کشورهای سرکش در نیمکره ما از جمله کوبا و ونزوئلا مقابله کند».

وی همچنین ادامه داد: «بعلاوه آن که، این لایحه از امنیت ملی، فناوری و نوآوری در مقابل دشمنان متعدد خارجی محافظت می‌کند و در عین حال جمع‌آوری اطلاعات خارجی و تجزیه و تحلیل ما را افزایش می‌دهد و استعداد و تخصص پرسنل ما را افزایش می‌دهد».

این اولین بار نیست که سناتورهای آمریکایی تلاش می‌کنند تا علیه جمهوری اسلامی ایران لایحه‌ای را به تصویب درآورند و کمیته‌های دیگر سنا نیز در تصویب لوایحی ضدایرانی بیکار ننشسته‌اند به طوریکه پیش از این در اواسط خرداد ماه، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا طرح موسوم به «متوقف کردن پهپادهای ایران» را به تصویب رساند. (جزئیات بیشتر)

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای گفت: «اقدام این کمیته در تصویب طرح متوقف کردن پهپادهای ایران، گامی مهم در تضمین کردن این است که قانون آمریکا هم‌گام با تجاوزگری‌های ایران به پیش می‌رود و ایران را بابت اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش پاسخگو می‌کند.»

قبل از آن نیز، در اردیبهشت ماه امسال، دومین طرح ضد ایرانی در مجلس سنای آمریکا برای گنجاندن مسائل فرابرجامی در هرگونه توافق هسته‌ای با ایران و جلوگیری از لغو تحریم‌های سپاه، تصویب شد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، طرح مذکور که اقدامی غیرالزام‌آور برای دولت آمریکا است، از کاخ سفید می‌خواهد تا زمانی که تهران یک‌سری از پیش‌شرط‌های دشوار از جمله محدود کردن فعالیت موشکی بالستیک را نپذیرفته، به توافق هسته‌ای بازنگردد.

این طرح همچنین به دولت بایدن هشدار می‌دهد که حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی و لغو تحریم‌ها علیه آن را در هیچ توافق هسته‌ای جدیدی با ایران نگنجاند.

مانع‌تراشی‌های مقام‌های آمریکا تاکنون مانع از پیشروی مذاکرات وین شده است و با این حال واشنگتن ایران را به عدم تمایل برای پیشرفت مذاکرات متهم می‌کند اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند که اگر ایالات متحده از خود اراده سیاسی نشان دهد، مذاکرات به پیشرفت خواهد رسید.

ساعت: 18:14

امیرعبداللهیان: به توافق نزدیک بودیم اما ... + فیلم

ساعت ۱۵:۰۰

لاوروف: آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران همانند خروج از برجام اشتباه کرد

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: تحریم های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران غیرقانونی است و باید با آن مقابله کرد. در اجلاس سمرقند تفاهم نامه ای امضا می شود که ایران به صورت قانونی عضو دائم شانگهای شود. باید برجام را احیا کنیم و به همان فرم سال ۲۰۱۵ بدون هیچ اضافه یا کم کردن. نباید اجازه دهیم آمریکا اصول بین الملل را تغییر دهد.

ساعت ۱۴:۴۷

روسیه جلوی برجام ترمزی نزده است و آمریکا در حال توقف برای احیای برجام است

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا می خواهد قوانین خودش را به کل کشورهای جان دیکته کند و سلطه خودش را در جهان گسترش دهد. همه تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران باید لغو شود.

ساعت ۱۴:۴۵

لاوروف بر حمایت از مواضع ایران در مذاکرات تاکید کرد

 امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: از روسیه و چین برای رای مخالف در قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشکر می کنیم. من دوبار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین به همتای روسی خود بودم. امیدوارم نشست سران ایران روسیه و ترکیه درباره سوریه در تهران برگزار شود. جنگ در اوکراین را راه حل نمی دانیم. از گفتگو و مذاکرات سیاسی در جنگ اوکراین استقبال می کنیم. طرف روسی از گفتگو و راهکار دیپلماتیک در جنگ اوکراین استقبال کرد.

ساعت ۱۴:۲۴

قطار مذاکرات به نقطه پایانی خود رسیده است

 امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: از روسیه و چین برای رای مخالف در قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشکر می کنیم. من دوبار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین به همتای روسی خود بودم. امیدوارم نشست سران ایران روسیه و ترکیه درباره سوریه در تهران برگزار شود. جنگ در اوکراین را راه حل نمی دانیم. از گفتگو و مذاکرات سیاسی در جنگ اوکراین استقبال می کنیم. طرف روسی از گفتگو و راهکار دیپلماتیک در جنگ اوکراین استقبال کرد.

ساعت ۱۴:۲۳

ما به جد دنبال لغو تحریم ها هستیم

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: به دنبال توسعه همکاری و روابط با همسایگان به ویژه با روسیه هستیم. بی اثر کردن تحریم‌ها یکی از اهداف گسترش روابط ایران و روسیه است.

 

 

ساعت ۱۴:۲۲

امیرعبداللهیان: اگر آمریکا در ماه مارس واقع بینانه برخورد می کرد، بیش از همیشه به توافق نزدیک بودیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای اختصاصی به سوالات خبرنگار روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین روابط دوجانبه ایران و کرواسی پاسخ داد.

متن این مصاحبه که به شکل تلویزیونی هم پخش خواهد شد، به شرح زیر است:

سوال: به یاد دارم که در ماه مارس فرمودید که انتظار می‌رود توافق هسته‌ای طی چند روز یا حتی چند ساعت نهائی شود، اکنون چهار ماه از آن وقت گذشته است و شما همواره راجع به سنگ‌اندازی‌های فراوان در مسیر توافق هسته‌ای صحبت می‌کنید. چه اتفاقی پیش آمده و چه اتفاقی پیش خواهد آمد؟

در موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، در آخرین دور مذاکرات (مارس گذشته) اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد می کرد، پیش از هر مقطع دیگری به توافق نزدیک بودیم. اما در همان ایام آمریکایی ها برخی از مسائل جدید را مطرح کردند؛ همکاران من ماهها در وین بحث و مذاکره کردند و با سه کشور اروپایی، روسیه و چین، گفتگو های خیلی طولانی و دقیقِ کارشناسی داشتند که به طور مثال چه اشخاص حقیقی و یا حقوقی از لیست  تحریم ها باید خارج شوند؛ اما طرف آمریکایی به یکباره ایده جدیدی را مطرح کرد و گفت که ما باید در پاورقی متن، این عبارت را اضافه کنیم که اشخاصی که از لیست تحریم در نتیجه این مذاکرات خارج می شوند، ممکن است مجددا به دلایلی غیر از هسته ای، در لیست تحریم آمریکا قرار بگیرند. در نتیجه ما به طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی واسطه هایی که پیام های دو طرف را تبادل می کردند، گفتیم آیا شما به دنبال رسیدن به توافق هستید یا به دنبال طولانی کردن مسیر توافق؟! برخی از موضوعات  هم در مسئله لغو تحریم ها و هم در موضوع تضمین های اقتصادی باعث شد که ما وارد یک فاز جدیدی از گفتگو ها بین ایران و آمریکا با واسطه اتحادیه اروپا بشویم که هنوز هم ادامه دارد.

سوال: شما می‌گویید که آمریکا در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی می‌کند ولی بسیاری از تحلیلگران در غرب نظرشان بر این است که روسیه توافق هسته‌ای را دچار مشکل کرده است. چون همه ما می‌دانیم اگر ایران به بازار انرژی بازگردد و تمامی تحریم‌ها برداشته شود، غرب – با توجه به تحریم روسیه -  از نفت روسیه بی نیاز می‌شود. ‌آیا معتقد هستید که این چالش‌ها از طرف روسیه است؟

در همان مقطع سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا از ما یک درخواست داشتند؛ آنها به تشدید بحران در اوکراین در پی حمله نظامی روسیه و احتمال گسترش آن اشاره کردند. آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه مصاحبه ای انجام داده بود که گویا این نگرانی برای طرف‌های غربی ایجاد شده که ممکن است در مقابل رفع تحریم های ایران و برجام، روسیه درخواستی را در موضوع اوکراین مطرح کند و مطالبه ای از طرف های غربی داشته باشد. البته در آن زمان روسیه مطالبه ای را هم مطرح کرده بود. درخواست روسیه این بود که اگر ایران قرار است توافق را در مرحله نهایی خودش مورد تایید قرار دهد و اگر قرار است همه طرفها به برجام برگردند، پس باید به گونه ای عمل بشود که روسیه هم نفع خودش را ببرد- به عنوان طرفی که برای بازگشت همه طرف ها به برجام اقدامات سازنده ای انجام داده است.

غربی ها به ما گفتند که روس ها انگیزه‌ای برای احیای برجام و همراهی با توافق ندارند. من بلافاصله با آقای لاوروف تلفنی صحبت کردم، قرار گذاشتیم و چند روز بعد هم در مسکو باهم گفتگو کردیم. برای ما روشن شد که اگر با طرف آمریکایی به نقطه توافق برسیم، روسیه هیچ گونه مانعی ایجاد نخواهد کرد. در گفتگو ها با آقای لاوروف هم متفق القول بودیم که این موضوع را دو طرف در کنفرانس مشترک مطبوعاتی اعلام کنیم. تا الان نیز در هر تماسی که با لاوروف داشته ام، طرف روس تاکید دارد که اگر به نقطه توافق برسید، روسیه از آن حمایت می کند. البته غربی ها روسیه را از آن بخش از تعهدات شان که مربوط به برجام و تعامل با ایران می شود، از تحریم ها معاف کردند.

سوال: موضع رسمی ایران در مورد جنگ اوکراین چیست؟ آیا معتقد هستید که این جنگ حائز اهمیت است؟ و آیا روسیه بر حق است؟ در مورد موضع ایران راجع به این جنگ ابهاماتی در غرب وجود دارد.

ما ریشه این جنگ را در گسترش ناتو و تحریکات آن علیه روسیه می دانیم. اما در عین حال جنگ را راه حل نمی دانیم و معتقد هستیم که از مسیر گفتگو و مذاکره سیاسی بایستی بحران اوکراین مورد حل و فصل قرار بگیرد. من در ماههای گذشته حداقل سه بار با وزیر خارجه اوکراین به صورت تلفنی گفتگو داشتم. در دو مرحله وزیر خارجه اوکراین از من درخواست کرد که با توجه با روابط خوبی که بین تهران و مسکو وجود دارد، از مقامات مسکو بخواهم که هم آتش بس برقرار بشود و هم گفتگوهای سیاسی شکل بگیرد. در مرحله اولی که موضوع را مطرح کردم، آقای لاوروف از گفتگوی سیاسی استقبال کرد. در مرحله دوم هم گفت من از گفتگو استقبال می کنم. اما هریک از  طرفین همدیگر را متهم می کنند به این که در میز مذاکره اقدامات و توافقات جدی صورت نمی گیرد. ما همچنان به تلاشهای خودمان برای توقف جنگ و بازگشت همه طرفها به مذاکره ادامه می دهیم. مشاهده آوارگان اوکراینی، جنگ و کشته ها در این کشور صحنه های ناراحت کننده ای است؛ ما به همان شکل که آوارگی مردم افغانستان و دیگر کشورها را محکوم می کنیم، آواره کردن مردم اوکراین را نیز محکوم می کنیم. جنگ را راه حل نمی دانیم؛ نه در اوکراین و افغانستان و نه در یمن و نه درهیچ جای دیگری.

سوال: مواضع سیاسی ایران همواره انتقادات شدیدی را به کشورهای اروپایی وارد می‌کند، به این علت که در گفتگوها صداقت کافی ندارند و نقش آنان در مذاکرات هسته‌ای منفی است یا جدیت کافی را در تعامل با ایران ندارند، بخصوص اینکه منافع اروپا در ایران گسترده و فراوان است. چه ملاحظه‌ای راجع به این موضوع دارید؟

پاسخ: الان در نقطه ای از مذاکرات وین یا مذاکرات برای لغو تحریم‌ها قرار داریم که بین ما و آمریکایی ها مسائل بایستی به یک نقطه حل و فصل برسد؛ بدلیل اینکه موضوعی که روی میز قرار دارد، لغو تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران است. ما الان از نظر حقوقی با تحریم اروپایی مواجه نیستیم، هر چند اروپایی ها هم  در این سالها عملاً از تحریم های یکجانبه آمریکا فاصله نگرفتند و در همان مسیر حرکت کردند. تجربه ما در برجام نشان می دهد که هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها (منظور من به طور مشخص سه کشور موجود در برجام انگلیس، فرانسه و آلمان است) نسبت به تعهدات خود پایبند نیستند، همانطوری که آمریکایی ها نسبت به تعهداتشان نیستند. حداقل از سال ۲۰۱۵ تا الان رفتار اروپایی ها بار دیگر این را نشان داده است. اما این بدین معنا نیست که در مذاکرات فعلی ما، مواضع آمریکا و اروپا کاملا برهم منطبق است. البته نقش نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آقای بورل و هم مذاکره کننده  ارشد در وین آقای مورا، سازنده است. آنها تلاش می کنند تا به نقطه توافق نزدیک شویم.

سوال: اگر فردا تحریم های ایران برداشته شود، آیا ایران آمادگی دارد که به کشورهای غربی گاز و نفت صادر کند و کمبود نفت و گاز روسیه را جبران کند؟

ایران یکی از مهمترین کشورهای منطقه است که ذخایر انرژی بزرگی، چه حوزه نفت چه در حوزه گاز در اختیار دارد. ما نمی خواهیم جایگزین هیچ طرفی در حوزه انرژی بشویم، اما جمهوری اسلامی ایران حتما از ظرفیت خود در حوزه انرژی برای صادرات بیشتر و تعامل و همکاری اقتصادی با همه کشورهای جهان در این حوزه استقبال می‌کند. کشورهای اروپایی درخواست هایی را از ما به طور شفاهی مطرح کردند و در حال بررسی هستند که چگونه می توانند در حوزه انرژی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند. رویکرد ما در همکاری اقتصادی علیه هیچ کشوری نخواهد بود و از گسترش همکاری با اروپا و سایر نقاط جهان در حوزه انرژی استقبال می کنیم.

سوال: آیا معتقد هستید که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سیاست زده است؟ چون هر گاه رابطه‌ی بین ایران و آمریکا دچار تنش شود شاهد هستیم که آژانس گزارش می‌دهد که ایران توافقات را زیر پا گذاشته و به آن پایبند نیست.

توجه کنید که جمهوری اسلامی ایران تنها طرفی بوده که از سال ۲۰۱۵ تا الان به تعهدات خودش در برجام پایبند بوده است. ما تا این لحظه کماکان بخش های زیادی از تعهدات خودمان در برجام را عملی می کنیم. اما این طرف های مقابل هستند که به تعهدات خودشان عمل نکردند. به طور مشخص این آمریکا است که برخلاف توافق و برخلاف قطعنامه از برجام خارج شد.

سوال: آیا ایران و عربستان به هم نزدیکتر شده‌اند؟ و آیا گفتگوهای فعلی شدت تنش‌ها در  منطقه خاورمیانه را کاهش می‌دهد؟

ما کمتر از دو ماه پیش دور پنجم گفتگوهای مان را در بغداد انجام دادیم. دو هیات ایرانی و سعودی گفتگو های سازنده ای داشتند. در مرحله اول و دوم گفتگوها، به دلیل اینکه فضای گفتگوهای دوجانبه تحت تاثیر وضعیت یمن قرار داشت، پیشرفت زیادی حاصل نشد. اما می دانید که ما در آستانه ماه مبارک رمضان در تعامل با سازمان ملل و ابتکاری که دبیرکل و نماینده ایشان داشتند، از برقراری آتش بس موقت دو ماهه در یمن استقبال کردیم. جمهوری اسلامی ایران از تمدید آتش بس، حمایت کرد. البته لغو کامل محاصره انسانی و بازگشت همه طرف های یمنی به مذاکرات، مورد توجه جدی ماست. لذا جمهوری اسلامی ایران در دور پنجم گفتگو ها و در آستانه یک فضای جدید از آتش بس در یمن، در توسعه و تثبیت آتش‌بس تعامل و نقش آفرینی لازم را با سازمان ملل داشت. ما سعی کردیم از ارتباطات معنوی خودمان در یمن با طرفهای مختلف یمنی استفاده بکنیم تا این آتش بس بتواند برقرار شود و پایدار بماند. لذا هم به دلایل مختلف منطقه‌ای و بین المللی و هم ضرورت هائی که در مناسبات دوجانبه بود، در دور پنجم گفتگوهای ایرانی و سعودی در بغداد، پیشرفت هایی ولو اندک اما رو به جلو حاصل شد. ما امیدوار هستیم. در بغداد، حول چند موضوع اتفاق نظر وجود داشت و دو یا سه موضوع آن تا الان عملی شده است؛ از جمله بحث اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع، و موضوع استقرار دیپلماتهای ما در جده. توافقات دیگر ما به تبادل هیات های فنی برای بازدید از سفارتخانه ها موکول شده که مقدمات آن در حال انجام است. امیدوارم که سایر توافقات هم به نتیجه برسد. ما از اینکه روابط دیپلماتیک عربستان و ایران به حالت طبیعی برگردد و سفارتخانه ها باز شود، استقبال می کنیم.

سوال: بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که تنش‌ها بین ایران و اسرائیل بسیار شدید هستند و بعد از جنگ اوکراین و روسیه شاهد جنگ بین ایران و اسرائیل خواهیم بود، آیا معتقد هستید که جنگی پیش خواهد آمد و منطقه خاورمیانه را درگیر می‌کند؟

پاسخ: اسرائیلی‌ها در اندازه و قد و قواره ای نیستند که بخواهند از جنگ با ما صحبت کنند. اسرائیل در خصوص هویت و بقای خودش با علامت استفهام بسیار بزرگی روبروست. اسراییل در درون خودش با بحران های چند لایه مواجه است. این رفتارهای نمایشی که رژیم جعلی اسرائیل از خودش بروز می دهد و یا صحبت از عادی سازی روابط با برخی از کشورها می کنند، نه از سر قوت، بلکه نشانه ضعف رژیم صهیونیستی است. لذا اسرائیل در جایگاه و اندازه ای نیست که بخواهد از جنگ صحبت کند.

سوال: روابط بین ایران و کرواسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ۴ نفر از اعضای پارلمان کرواسی با جنابعالی دیدار کردند، چنین مواردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معتقدم بین ایران و کرواسی روابطی خوب و متین برقرار است. دیروز با رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران و تعدادی از همکاران ایشان ملاقات داشتم. مناسبات سیاسی و پارلمانی دو کشور خوب و رو به رشد است. روابط اقتصادی ما علیرغم وجود ظرفیت های متنوع در دو کشور، به دلایل مختلف از رشد قابل توجه و قابل انتظاری برخوردار نبوده است. ما هنوز در بخش های تجاری و اقتصادی پیشرفت هایی در تراز مناسبات سیاسی بین دو کشور را شاهد نیستیم. هر دو کشور به توسعه همکاری اقتصادی نیاز داریم و باید برای آن برنامه ریزی کنیم و جدیت داشته باشیم. ما برای توسعه رابطه با کرواسی هیچگونه محدودیتی نداریم و از گسترش همکاری‌ها در همه زمینه های اقتصادی سیاسی، فرهنگی و گردشگری استقبال می کنیم و فکر می کنیم که ظرفیت های ناشناخته فراوانی هم بین دو طرف برای همکاری وجود دارد.

سوال: روابط خوب و نزدیکی با رئیس جمهور بشار اسد دارید و روی سیاست‌های سوریه تأثیر دارید، در این میان کرواسی در سوریه چند چاه نفت دارد. در صورتی که کرواسی از شما کمک بخواهد تا شرکت‌های کرواسی به سوریه برای فعالیت در پروژه های نفتی بازگردند آیا درخواست آنها را می‌پذیرید و برای بازگشت این شرکت‌ها کمک می‌کنید؟

طبعا ما در مسیر توسعه و تعمیق مناسبات کرواسی با ایران و نیز با کشورهای متحد جمهوری اسلامی در منطقه از جمله سوریه، چه در حوزه انرژی و چه در سایر حوزه ها از هیچ کمکی کوتاهی نخواهیم کرد. ما از هر گونه همکاری با کشور دوست کرواسی استقبال می کنیم، البته من به عملکرد بسیار شتابزده شرکت نفت کرواسی (اینا) در خروج از پروژه مغان انتقاد دارم. من برای اطلاع مردم عزیز کرواسی و کسانی که در حوزه بالکان مطالب من را می شنوند، می گویم که دنیا، دنیای منافع است. زمانی بوش پسر عملیات نظامی علیه افغانستان همسایه ما انجام داد و آنجا را اشغال کرد. در آن مقطع بوش در یک اقدام توهین آمیز، ایران را محور شرارت خواند. او در حالی که به ظاهر سعی می کرد فیگور مقابله با ایران و تحریم ایران را حفظ کند و دیگر کشورها را از همکاری با صنعت نفت ایران باز دارد، در همان زمان خاندان وی و خاندان های بسیاری از حاکمان در آمریکا که مالکان یا سهامداران کارتل های بزرگ نفتی هستند، به اسم شرکت های ثالث بدنبال این بودند که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران ورود کنند. آنها دنبال منافع خودشان هستند؛ آنها دیگران را دور می کنند و خودشان سعی می کنند از مسیرهای  ناشناخته یا پیچیده منافع شان را در کشورهای دیگر دنبال کنند. لذا من فکر می کنم کرواسی باید به دور از دخالت طرفهای ثالث، فقط به منافع ملی خود بیندیشد. ما از هر اقدامی که منافع مشترک کرواسی و ایران را هم در حوزه انرژی و هم در سایر حوزه ها تامین کند، استقبال می کنیم.

سوال: اگر دولت کرواسی برای بازگشت به سوریه از شما کمک بخواهد به آن کمک خواهید کرد؟

ما با نظر مثبت این موضوع را دنبال می کنیم.

سوال: هنگامی که آمریکا سردار قاسم سلیمانی را ترور کرد، گفتید که انتقام خواهید گرفت و بمباران پایگاه‌های آمریکایی در عراق انتقام اصلی به شمار نمی‌رود. آیا همچنان ایران اصرار دارد که انتقام شهادت سلیمانی را بگیرد؟

این پرونده همچنان باز است.

روز صد و سی ام مذاکرات

ساعت ۲۰:۲۰

ایران مجهز به زیرساخت های پیشرفته برای دور زدن تحریم هاست

مسئول حقوقی یکی از بانک‌های بزرگ بین‌المللی گفته ایرانی‌ها دارای زیرساخت‌های پیشرفته‌ای برای دور زدن تحریم‌های بانکی است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی امروز چهارشنبه به نقل از یک مسئول ارشد حقوقی در یکی از بانک‌های بزرگ بین‌المللی گفت: «ایران در زیرساخت‌های دور زدن تحریم‌ها بسیار پیشرفته است. آنها از فناوری، مهارتها، افراد و حمایت دولتی پشتیبان آن برخوردار هستند.»

این روزنامه نوشته نظام ضدتحریمی ایران نتیجه مجموعه‌ سیاست‌هایی است که  در سال ۲۰۱۴ زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالیقدر ایران برای مجهز کردن اقتصاد ایران به ابزارهایی برای ایستادگی در برابر فشارهای خارجی پایه‌ریزی شد.

طبق توضیح وال‌استریت‌ژورنال، عنصر کلیدی در «اقتصاد مقاومتی»، پایه‌ریزی یک نظام مالی بود که بر اساس آن ایران بتواند به تجارت خارجی و مبادلات مالی خود حتی در صورت تحریم آن بخش‌ها ادامه دهد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در بخش دیگری از گزارش تحقیقی مفصل امروز خود با استناد به برخی اسناد خبر داده بانک‌های مستقر در چین، خاورمیانه و کشورهای غربی به شرکت‌های ایران در بخش‌های انرژی و صنعت، خدمات بانکی ارائه داده‌اند.

  دیپلمات‌های غربی، مقام‌های اطلاعاتی، اسناد شرکت‌ها و اظهارنامه‌های بانکی که وال‌استریت‌ژورنال آنها را بررسی کرده نشان می‌دهند ایران با کمک‌ گرفتن از شبکه‌ای متشکل از شرکت‌های صوری، صرافی‌های خارجی و واسطه‌ها، حساب‌های بانکی‌ با مبادلات ده‌ها میلیارد دلار در سال ایجاد کرده است. انجام این مبادلات طبق قوانین تحریم‌های آمریکا ممنوع است.

روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌ها و مقام‌های غربی و همچنین مقام‌های ایران مدعی شده این شبکه توسط رهبران سیاسی ایران طراحی شده است. اظهارنامه‌های بانکی و اسناد شرکتی که توسط وال‌استریت‌ژورنال بررسی شده‌اند نشان می‌دهند هلدینگ HSBC و بانک استاندارد چارترد به عنوان دو مورد از بزرگترین بانک‌های دنیا در زمره مجموعه‌ای از نهادهای مالی قرار دارند که اقدام به ارائه خدمات ممنوعه به شرکت‌‌هایی کرده‌اند که در حال تجارت به نیابت از صادرکنندگان ایرانی می‌کنند.  

وال‌استریت‌ژورنال نوشته ایران از طریق این شرکت‌ها و حساب‌ها بانکی آنها توانسته نفت و سایر محصولات خودش را به خریداران خارجی فروخته و در ازای آن دلار، یورو و سایر ارزهای خارجی دریافت کند. واردکنندگان ایرانی از این پول‌ها برای پرداخت بهای کالاهایی که ایران برای سرپا نگاه داشتن اقتصادش به آن نیاز دارد استفاده می‌کنند. یک شرکت وابسته به بانک مرکزی ایران این مبادلات ارزی میان واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی را تسهیل می‌کند.

تحریم‌ها علیه ایران

دولت آمریکا برای پیشبرد جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف علیه تهران وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهادهای وزارت خزانه‌داری آمریکا ایجاد شده مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشورهای مخالف با سیاست‌های کلان واشنگتن به شمار می‌رود.  

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مأموریت ادعایی خود را «اجرای راهبردهای دولت آمریکا برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم در سطح داخلی و بین‌المللی، تدوین و اجرای راهبردهای ملی در خصوص مبارزه با شبکه‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم» اعلام می‌کند.

این دفتر شامل چهار زیرمجموعه است: ۱-دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفاک) ۲- دستیار وزیر در امور اطلاعات و تحلیل ۳- دستیار وزیر در امور تأمین مالی تروریسم و ۴- شبکه اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی.

«اتاق ساکت جنگ اقتصادی»

یکی از مهم‌ترین اهداف و محورهای فعالیت «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را هدایت جنگ اقتصادی علیه ایران، ضربه زدن به گروه‌های محور مقاومت و تبدیل کردن نظام مالی آمریکا به یک اهرم فشار علیه اقتصاد کشورهای ناهمسو با این کشور تشکیل می‌دهند.

«سی‌ان‌ان» در گزارشی در سال ۲۰۱۰ «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را «اتاق جنگ ساکت» علیه ایران توصیف کرده و درباره آن نوشته است: «آنها در واقع، مسئول فلج کردن اقتصاد ایران هستند.» «سی‌ان‌ان» نوشته فعالیت‌های این دفتر معمولا بدون جار و جنجال انجام می‌شوند اما اثرگذار هستند.

ساعت:15:00

اظهارات فرافکنانه وزیر خارجه اسراییل در گفتگو با همتای انگلیسی؛

از موضع مصمم انگلیس در قبال مساله ایران تشکر می کنیم

 

 

ساعاتی پس از انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) وزرای امور خارجه انگلیس و رژیم اشغال‌گر قدس در گفت‌وگوی تلفنی پیرامون ایران گفت‌وگو کردند.

یائیر لاپید دقایقی پیش با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: اکنون با وزیر خارجه انگلیس لیز تراس صحبت و از موضع مصمم انگلیس در قبال مسئله ایران قدردانی کردم.

وی در ادامه اظهارات فرافکنانه علیه ایران افزود: ما درمورد لزوم اقدام مصمم جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم ایران و ثبات منطقه گفتگو کردیم.

لاپید از احتمال سفر وزیر خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی در ماه آینده خبر داد.

 

ساعت ۱۲:۰۰

در گفت و گوی بنت و بلینکن؛ ادعای نگرانی های دو جانبه درباره تاثیر مخرب ایران در منطقه تکرار شد

وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده و نوشت، آن‌ها درباره منحل شدن کنست صحبت کرده‌اند.

در این بیانیه با مطرح شدن ادعایی علیه نقش ایران در منطقه آمده است: وزیر امور خارجه بلینکن بر احترام آمریکا نسبت به روند‌های دموکراتیک تاکید کرده و تعهد راسخمان را نسبت به روابط استراتژیک قوی آمریکا-اسراییل و نگرانی‌های را دوجانبه‌مان درباره تاثیر مخرب ایران در منطقه تکرار کرد.

این بیانیه می‌افزاید: وزیر امور خارجه تاکید کرد که از تداوم همکاری نزدیکمان در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی استقبال می‌کند و گفت، رئیس جمهور بایدن در انتظار سفر ماه بعدش به اسراییل است.