۰ نفر

جمهوری‌خواهان مانع بایدن در تضمین دادن به ایران؛

هرگونه توافقی با ایران موقت خواهد بود

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۳۰
کد خبر: 621958
هرگونه توافقی با ایران موقت خواهد بود

نشریه «نشنال ریویو» در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه ایران خواستار تضمین دائمی از آمریکا برای توافق هسته‌ای شده است، نوشت: جمهوری خواهان به بایدن و ایرانی‌ها هشدار می‌دهند که این توافق دوام نخواهد داشت.

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی‌ راد؛‌ نشریه نشنال ریویو در یادداشت تازه خود به قلم کارین حجار نوشت: زمانی که جمهوری‌خواهان این فرصت را پیدا کنند، توافق با ایران در زمان بایدن حذف خواهد شد، اما این ممکن است برای ایرانی‌ها مهم نباشد، زیرا در این میان سود زیادی به‌دست می‌آورند.

از روز پنج‌شنبه، این توافق متوقف شده است، به ویژه به دلیل درخواست‌های روسیه از آمریکا برای تجارت با تهران.

با این حال، ایران نیز با وجود صدها میلیارد کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌های هسته‌ای ضعیفی که می‌تواند در این توافق به ارث ببرد، همچنان به خواسته‌های خود ادامه می‌دهد.

ایران تضمینی می‌خواهد که دولت‌های آینده آمریکا از این توافق خارج نشوند. هنگامی‌که مذاکرات در بهار گذشته در زمان ریاست‌جمهوری روحانی آغاز شد، ایران گفت که تضمین برای مدت‌زمان دولت بایدن کافی است. در زمان رئیسی، ایران دوباره خواستار تضمین دائمی از آمریکا ‌شده است.

در ظاهر، به نظر می‌رسد این تقاضا منعکس‌کننده خشم ایران از فروپاشی آخرین توافق است. اما تضمین دائمی‌‌ بودن مفاد قرارداد جدید عملا غیرممکن است. حتی اکنون نیز جمهوری‌خواهان به بایدن و ایرانی‌ها هشدار می‌دهند که این توافق دوام نخواهد داشت.

در پایان ژانویه، وال استریت ژورنال گزارش داد که ایران در حال دوبرابر کردن خواسته‌های خود برای تضمین دائمی ‌از آمریکا است، از آن زمان، طبق گزارش‌ها، ایران به لغو تحریم‌های منتسب به تروریسم ‌موفق شده است.

روبین به نشنال ریویو گفت که از نظر قانونی، اگر کاخ سفید این توافق را برای تصویب به عنوان یک معاهده به سنا ارائه نکند، رئیس‌جمهور آینده می‌تواند از آن خارج شود.

دولت بایدن در تلاش است تا توافق جدید را بازگشتی به برجام اوباما بداند تا آن نکته‌ای را که برای تصویب در کنگره مناقشه‌برانگیز است دور بزند.

ایران درحال‌حاضر ۵ هفته از توانایی گریز هسته‌ای خود فاصله دارد. این توافق تنها آن را تا کمتر از ۶ ماه افزایش می‌دهد.

مهم‌تر از همه، ایران ۱۳۰ میلیارد دلار از کاهش تحریم‌ها به‌دست خواهد آورد. ایران اکنون به پول نیاز دارد. به گفته روبین، رهبران ایران «اقتصاد خود را به دوره قبل از تحریم‌ها گره زده‌اند، و تزریق نقدینگی واقعاً به آنها اجازه می‌دهد تا پیروزی را از آرواره‌های شکست بربایند.» روبین معتقد است که یک توافق جدید، نقطه حیاتی برای حزب‌الله است.