۰ نفر

وابستگی اروپا به سوخت های فسیلی، تامین مالی جنگ برای روسیه

۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹
کد خبر: 621671
وابستگی اروپا به سوخت های فسیلی، تامین مالی جنگ برای روسیه

کمیسر محیط زیست اتحادیه اروپا پنجشنبه شب گفت: وابستگی این اتحادیه به سوخت‌های فسیلی روسیه موجب تامین مالی جنگ این کشور علیه اوکراین شده است.

 به گزارش رویترز، "ویرجینیوس سینکویسیوس" کمیسر محیط زیست اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری در بروکسل تصریح کرد: نیازی نیست در مورد وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی بپردازم درحالی که سالانه چند میلیارد دلار به صندوق جنگ روسیه می‌پردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با اشاره به اتکای اروپا به انرژی روسیه که ۴۰ درصد گاز منطقه را تامین می‌کند، گفت: هر چه کمتر وابسته باشیم، برای ما بهتر است.

گزارش اخیر کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که واردات گاز اتحادیه‌ اروپا از روسیه در سال‌های قبل به طور متوسط حدود ۴۰ درصد بوده که این رقم در سال گذشته به ۴۵ درصد رسیده است و دیگر تأمین کنندگان عمده گاز، نروژ با ۲۳ درصد، الجزایر با ۱۲ درصد، آمریکا با ۶ درصد و قطر با ۵ درصد هستند.

در پی جنگ در اوکراین برخی کشورهای غربی واردات انرژی از روسیه را ممنوع اعلام کرده‌اند و اکنون قاره سبز به دنبال یافتن راه‌هایی برای کشورهای خود در کاهش وابستگی به مسکو است.

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا پیش‌تر در اواخر بهمن‌ماه در نشستی درباره روابط با روسیه و اوکراین که با حضور چارلز میشل رییس شورای اروپا و جوزپ بورل، نماینده عالی روابط خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا  در مجمع عمومی پارلمان اروپا برگزار شد، گفته بود که اتحادیه اروپا برای متنوع‌ کردن منابع تامین گاز مورد نیاز خود دیگر متکی به مسکو نیست و می‌تواند تا پایان زمستان امسال بدون گاز روسیه امورات خود را بگذراند.

فون در لاین یادآور شد: ما فرضیه‌های قطع جزیی یا کامل گاز روسیه را در صورت تشدید تنش‌ها بر سر بحران اوکراین بررسی کرده‌ایم.