۰ نفر

​واشنگتن در مذاکرات احیای برجام پیشنهاد تازه‌ای برای روسیه ندارد

۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳
کد خبر: 619377
​واشنگتن در مذاکرات احیای برجام پیشنهاد تازه‌ای برای روسیه ندارد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که واشنگتن قصد ندارد در مذاکرات احیای برجام در وین چیز تازه یا مشخصی در ارتباط با تحریم‌های روسیه به مسکو ارائه کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، او به خبرنگاران گفت که توافق هسته‌ای با ایران به حل شمار کمی مسائل باقی مانده گره خورده و از همه طرف‌ها از جمله روسیه خواست بر حل این مسائل تمرکز کنند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:برخی از مسائل کوچک اما مشکل باقی مانده است.

پرایس در ادامه گفت: زمانی که موضوع ایران و مذاکرات در وین مطرح می شود شما از ما  شنیده اید که  پیشرفت های قابل ملاحظه ای وجود داشته است و ما به توافق احتمالی نزدیک شده ایم.برخی از مسائل کوچک و مهم باقی مانده اند.اما دلیل اینکه این مسائل ویژه برجسته هستند به خاطر آن است که این  مسائل مشکل هستند.

وی افزود:حالا زمان است که تمامی طرف ها از خود جدیت نشان دهند.ما همچنان معتقدیم که می توانیم و باید بتوانیم به بازگشت دوجانبه به تعهد در برنامه جامع اقدام مشترک در روزهای آتی بازگردیم.اما زمان کمی به خاطر پیشرفت هایی که در جریان چندماه گذشته و چند سال اخیر در رابطه با برنامه اتمی تهران دیده ایم , باقی مانده است.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا گفت :توجه کنید که ما در مرحله پایانی یازده ماه مذاکره هستیم.زمان اندکی برای بررسی پیشنهاد اینکه بدانیم که آیا می توانیم به طور دوجانبه به تعهد در برنامه جامع اقدام مشترک بازگردیم یا نه وجود دارد.ما به همه طرف ها و البته به فدراسیون روسیه  توصیه کرده ایم که بر روی حل و فصل  مسائل باقی مانده  تمرکز کند تا ما بتوانیم به اهداف مشترک دست پیدا کنیم و آن این است که  به طور دائمی و روشی قابل راستی آزمایانه از دستیابی ایران  به سلاح اتمی جلوگیری کنیم.

این تنها هدف ما نیست.روسیه بخشی از گروه پنج به علاوه یک است.زمانی که بر روی برنامه جامع اقدام مشترک در سالهای 2014 و 2015مذاکره شد روسیه در آنجا بود.این آشکارا به نفع ما ,این آشکارا به نفع متحدان اروپایی ما و این آشکارا به نفع جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه است تا شاهد این باشد که ایران به سلاح اتمی دست پیدا نکند.

پرایس در ادامه بیان کرد:رابرت مالی در وین باقی می ماند.او فرصت دیدار با نمایندگان گروه پنج به علاوه یک برای ادامه مذاکرات را خواهد داشت.ما این موضوع را به طور شفاف و  نهان و ما همچنین این موضوع را به طور شفاف در جریان مذاکرات گروه پنج به علاوه یک در وین اعلام کرده ایم که تحریم های جدید مرتبط به روسیه کاملا با برنامه جامع اقدام مشترک مرتبط نیستند و نباید تاثیری بر روی بازگشت احتمالی به تعهد دوجانبه یا اجرایی سازی نهایی داشته باشند.ما همچنین هیچ قصدی برای پیشنهاد به روسیه درباره این تحریم ها نداریم.

پرایس گفت:شماری از مسائل کوچک باقی مانده است.من به فدراسیون روسیه اجازه می دهم که درباره آنچه که دنبال می کنند صحبت کنند.اما من بایستی بگویم که ما به همه طرف ها و از جمله روسیه بر روی حل و فصل این مسائل تمرکز کنند تا ما بتوانیم این موضوع را تعیین کنیم که آیا می توانیم به بازگشت دوجانبه به توافق بازگردیم یا نه.