۰ نفر

ایران باید تحت هر شرایطی به توافقات پادمانی پایبند باشد

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۷
کد خبر: 618397
ایران باید تحت هر شرایطی به توافقات پادمانی پایبند باشد

رافایل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری تصریح کرد که آژانس به طور دایم با ایران در گفت‌وگو است و برجام را یک توافق بسیار پیچیده توصیف کرد که طبق آن ایران باید به وظایفی پایبند باشد و آژانس نیز باید وظیفه راستی‌آزمایی را پیش ببرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رافایل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با توافق برجام و تأثیری که بر فعالیت‌های آژانس در ایران می‌گذارد گفت: « ما دایما ً با ایران در گفت‌وگو هستیم که این گفت‌وگوها شامل گفت‌وگوهای غیررسمی هم می‌شود زیرا در صورت عدم توافق، ما نمی‌توانیم بر روی یکسری موضوعات به صورت منسجم به توافق برسیم».

وی ادامه داد: «ما در خصوص موضوعات با ایران تبادل نر می کنیم اما در نهایت تیم پادمانی ما مسایلی را که در برجام مورد توافق قرر گرفته و به امضا درآمده است را در نظر می‌گیرند و بررسی می کنند».

گروسی تصریح کرد: «همانطور که می‌دانیم برجام یک توافق پیچیده است و یکسری گام ها و توالی‌ها وجود دارد که مذاکره کنندگان و طرف های برجام درباره آن بحث می‌کنند و در این راستا وظایفی وجود دارد که باید انجام ببگیرد و ایران باید به مواردی پایبند باشد و ما نیز باید راستی‌آزمایی کنیم و این وظیفه بسیار بزرگی است که پیش رو ما قرار دارد».

پروتکل الحاقی بخشی از برجام است و توافق برجام بدون آن دشوار و مسیله‌ساز خواهد بود و ایران باید تحت هر شرایطی به توافقات پادمانی پایبند باشد.

گروسی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود تصریح کرد که مسایل پادمانی به توافق برجام ارتباطی ندارد و ایران باید تحت هر شرایطی به این توافقات پایبند باشد.

مدیرکل آژانس در این خصوص گفت: «مسایل پادمانی ارتباطی به برجام و توافقات دیگر ندارد. این ها دو موضوع موازی هستند و ایران صرفنظر از برجام و هر توافق دیگری با هرکشور دیگری باید به توافقات پادمانی پایبند باشد و این وظیفه آن‌ها است».

گروسی در ارتباط با پروتکل الحاقی نیز توضیح داد: «پروتکل الحاقی بخشی از برجام است. داشتن توافقی بدون توافقات جامع پادمانی مسیله ساز و دشوار است. شما باید توانمندی دسترسی و کار کردن به شیوه‌ای موثر را داشته باشید. تا جایی که من می دادنم پررتکل الحاقی بخشی از توافق بوده و بخشی از توافق برجام خواهد بود».

پیش از این، «رافایل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مذاکرات سازنده با «محمد اسلامی» معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز خرسندی کرد.

وی اینگونه گفت: «در خصوص سفر به تهران و دیدار با «محمد اسلامی» رییس‌ سازمان انرژی اتمی ایران گفت: من خرسندم که به اطلاع شما برسانم که در جریان سفر روز شنبه به تهران و پس از مذاکرات سازنده، من و معاون رییس‌جمهور ایران و رییس سازمان انرژی اتمی توانستیم در خصوص مجموعه‌ای از اقداماتی که راهنمای کار ما خواهد شد، به توافق برسیم. کارهای زیادی پیش‌رو داریم و تازه شروع کرده‌ایم».