۰ نفر

رییس فدرال رزرو تشریح کرد؛

سایه جنگ اوکراین بر چشم انداز نرخ بهره آمریکا

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۲۲:۵۰
کد خبر: 616945
سایه جنگ اوکراین بر چشم انداز نرخ بهره آمریکا

جروم پاول رییس فدرال رزرو همچنان مصر به افزایش نرخ بهره است، اما وی امروز چهارشنبه دوم مارچ (۱۱ اسفند) خاطرنشان کرد که جنگ روسیه و اوکراین باعث ایجاد نااطمینانی در چشم انداز اقتصادی شده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، رییس بانک مرکزی در اظهاراتی که در هفته جاری برای حضور دو گانه در کمیته‌های مجلس نمایندگان و سنا در کنگره آماده شده بود، اذعان کرد که تهاجم روسیه به اوکراین «مشکل بزرگی» ایجاد خواهد کرد.

پاول در سخنان خود تاکید کرد که پیامدهای این جنگ برای اقتصاد ایالات متحده بسیار نامشخص است اما ما وضعیت را از نزدیک زیر نظر خواهیم داشت. 

وی افزود: تاثیرات کوتاه مدت تهاجم به اوکراین، جنگی که در جریان است، تحریم‌ها و رویدادهای آینده بر اقتصاد ایالات متحده بسیار نامشخص است. در پیش گرفتن سیاست‌های پولی مناسب در این محیط مستلزم توجه به این مهم است که اقتصاد به روش‌های غیرمنتظره‌ای تکامل می یابد. ما باید در پاسخ به داده‌های در دسترس و چشم انداز در حال تحول، واکنش سریعی داشته باشیم.

این مشاهدات در بحبوحه بالاترین نرخ تورم ۴۰ ساله در ایالات متحده، همزمان با جنگ اوکراین که قیمت نفت را به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسانده، وضعیت را بیش از پیش پیچیده کرده است. قیمت‌های مصرف کننده در ژانویه ۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو بالاترین رشد ۱۲ ماهه خود را از سال ۱۹۸۳ به بعد نشان داد.

پاول و دیگر سیاست‌گذاران هفته‌هاست که نشان داده‌اند قصد دارند برای مقابله با تورم، نرخ بهره را افزایش دهند. او موضع روز چهارشنبه را بار دیگر تکرار کرد که این روند شامل «افزایش نرخ بهره» و همچنین نشانه‌هایی مبنی بر اینکه فدرال رزرو در نهایت کاهش دارایی‌های اوراق قرضه را در پیش خواهد گرفت، بود.

رییس فدرال رزرو تصریح کرد: ما از ابزارهای سیاستی خود برای جلوگیری از تثبیت تورم بالاتر و در عین حال ترویج توسعه پایدار و بازار کار قوی استفاده خواهیم کرد. همچنین خرید خالص دارایی‌ها را متوقف کرده‌ایم. با تورم بالای ۲ درصد و بازار کار قوی، انتظار می‌رود که در نشست اواخر ماه مارچ، محدوده هدف نرخ وجوه فدرال را افزایش دهیم.

پاول تاکید کرد: مسیر احتمالی برای افزایش نرخ بهره افزایش یک چهارم درصدی خواهد بود، اگرچه او همزمان تصریح کرد که در صورت بدتر شدن تورم، فدرال رزرو آماده اقدامات تهاجمی‌تر خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال اعضای کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان عنوان کرد: ما از افزودن عدم قطعیت به لحظه‌ای که در حال حاضر به شدت چالش برانگیز و نامطمئن است، اجتناب می‌کنیم. تا جایی که تورم بالاتر از آن باشد، ما آماده هستیم تا با افزایش نرخ وجوه فدرال به میزان بیش از 0.25درصد در یک جلسه یا جلسات، با شدت بیشتری عمل کنیم.

انتظار کاهش تورم داریم

وی افزود: فدرال رزرو پس از شروع به افزایش نرخ بهره، کاهش حجم دارایی‌های خود را در پیش خواهد گرفت.

از ابتدای همه‌گیری کرونا، فدرال رزرو اوراق بهادار خزانه‌داری و اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن را با سرعت بالایی خریداری کرده و مجموع دارایی‌های موجود در ترازنامه بانک مرکزی را به نزدیک ۹ تریلیون دلار رسانده است.

پاول عنوان کرد: این کاهش «به شیوه‌ای قابل پیش‌بینی» انجام خواهد شد که عمدتا از طریق برداشتن برخی از درآمدهای حاصل از اوراق قرضه به جای سرمایه‌گذاری مجدد در هر ماه خواهد بود.

در رابطه با چشم انداز اقتصادی، رییس فدرال رزرو تاکید کرد که همچنان انتظار می‌رود تورم در طول سال با حل مشکلات زنجیره تامین کاهش یابد. او بازار کار را «بسیار کساد» خواند و به افزایش شدید دستمزدها، به ویژه برای افراد کم درآمد و اقلیت‌ها اشاره کرد.

پاول توضیح داد: ما درک می‌کنیم که تورم بالا مشکلات قابل توجهی تحمیل می‌کند، به ویژه برای کسانی که کمترین توانایی را دارند تا هزینه‌های بالاتر مواد ضروری از جمله غذا، مسکن، حمل و نقل را برآورده کنند. ما می‌دانیم که بهترین کاری که می‌توانیم برای حمایت از یک بازار کار قوی انجام دهیم، ترویج یک توسعه طولانی مدت است و این تنها در یک محیط باثبات قیمت‌ها ممکن است. 

طبق داده‌های گروه سی‌ام‌ای CME، بازارها در نشست ۱۵ تا ۱۶ مارس به طور کامل قیمت را افزایش داده‌اند، اما انتظارات را برای ادامه سال از زمان آغاز جنگ اوکراین کاهش داده‌اند. معامله‌گران در حال حاضر با افزایش پنج درصدی فصلی قیمت‌گذاری می‌کنند که نرخ معیار وجوه فدرال را از محدوده فعلی ۰ تا ۰.۲۵- درصد به ۱.۲۵ تا ۱.۵- درصد می‌رساند.