۰ نفر

کشورهای آمریکای لاتین خواستار خروج روسیه از اوکراین شدند

۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۶
کد خبر: 615081
کشورهای آمریکای لاتین خواستار خروج روسیه از اوکراین شدند

کلمبیا، آرژانتین و شیلی خواستار خروج سریع نیروهای روسیه از اوکراین شدند و هم زمان با این موضوع سایر کشورهای آمریکای لاتین استفاده از زور را رد کردند اما از طرفی از موضوع "خروج روسیه" و این درخواست کوتاه آمدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه از طریق زمین، دریا و هوا به اوکراین حمله کرده است؛ اتفاقی که بزرگترین حمله یک کشور به کشور دیگر در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اظهار کرده که این حمله تلاشی برای "نازی زدایی" اوکراین است.

«ایوان دوکه»، رئیس جمهوری کلمیبا در بیانیه‌ای به صورت ویدئویی عنوان داشت: ما قاطعانه جنگ را رد می‌کنیم و به تمامی صداهای جامعه بین‌المللی که امروز خواهان خروج سریع نیروهای روسیه از خاک اوکراین هستند، می‌پیوندیم.

وی افزود: این تجاوز از پیش برنامه ریزی شده و غیرموجه، تهدیدی برای صلح جهانی است. همچنین، معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور در توییتر این حمله را "نوستالژی پوچ استعماری" توصیف کردند.

وزارت خارجه آرژانتین در بیانیه‌ای از روسیه خواست تا اقدامات نظامی در اوکراین را متوقف کند، در حالی که شیلی اعلام کرد که از تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه شیلی گفت: کشور ما از روسیه می‌خواهد که نیروهایش را از اوکراین خارج کند و همچنین از این کشور می‌خواهیم تا به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین احترام بگذارد.

وزیر امور خارجه اکوادور همچنین اقدامات روسیه را محکوم کرد و گفت که چنین اتفاقی نقض حقوق بین‌المللی است و از روسیه خواست تا جنگ را متوقف کند.

ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل که اخیرا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو دیدار کرد، در سخنرانی پنجشنبه خود در جمع هوادارانش، به بحران اوکراین اشاره نکرد. همچنین، آمریکا به دلیل اینکه بولسونارو در طول سفرش به این موضوع اشاره کرد که با روسیه "همبستگی" دارد، او را مورد انتقاد شدید قرار داد.

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین نیز اخیرا به مسکو سفر کرد و این امر باعث شد برخی تحلیلگران گمان کنند که روسیه در بحبوحه تنش‌های اوکراین از آمریکای لاتین استقبال کرده است.

برخی کشورهای آمریکای لاتین انتقادهای آرام‌تری در اظهارات خود داشتند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک خواستار گفت‌وگو شد اما وزیر خارجه این کشور موضع سخت‌تری اتخاذ کرد و حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد.

وزارت خارجه پرو نیز ابراز نگرانی کرد و خواستار پایان دادن به خصومت‌ها شد و وزیر خارجه پاراگوئه خواستار گفت‌وگو و آتش بس شد.

همچنین، فلیکس پلاسنسیا، وزیر امور خارجه ونزوئلا روز چهارشنبه از مبارزه پوتین علیه آنچه که او می‌گوید "ناتو تمایل به جنگ دارد"، حمایت کرد.

به علاوه، کوبا، یکی از متحدان نزدیک روسیه، به شدت از آمریکا به خاطر "تحمیل گسترش تدریجی ناتو به سمت مرزهای فدراسیون روسیه" انتقاد کرده و خواستار راه حل دیپلماتیک برای حفظ صلح جهانی شده است.