۰ نفر

دبیرکل ناتو؛

برای کناره گیری روسیه از جنگ هنوز دیر نشده

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۱۴
کد خبر: 612453
برای کناره گیری روسیه از جنگ هنوز دیر نشده

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو امروز و در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ با تکرار این ادعا که روسیه به دنبال افزایش نفوذ خود است، تاکید کرد اروپا دوران خطرناکی را طی می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی افزود که خواهان گفت و گوهای اساسی با مسکو است. استولتنبرگ با ادبیاتی هم جهت با جنگ روانی آمریکا و غرب علیه روسیه و گرفتن ژست دیپلماسی، ادعا کرد: هنوز دیر نشده که روسیه از جنگ کناره گرفته و راه دیپلماسی را انتخاب کند. ما به اقدام های دیپلماتیک ادامه خواهیم داد ولی روسیه هنوز نشانه ای از تمایل خود برای کاهش تنش ها نشان نداده است.

وی روسیه را متهم کرد که به دنبال افزایش نفوذ خود بوده و تلاش می کند تا مانع دفاع ناتو از خود و افزایش اعضایش شود.استولتنبرگ تکرار کرد که تهدید رویارویی با روسیه واقعی است.

وی ضمن تاکید بر مقابله با هرگونه تهدید سایبری، افزود: ما پیشنهادهای مکتوبی به روسیه ارایه کرده ایم تا جلوی درگیری نظامی گرفته شود و آماده گفت و گو هستیم. ما روسیه و هیچ طرف دیگری را تهدید نمی کنیم و بدون ناتو در اروپا امنیت مقتدرانه ای وجود نخواهد داشت.

وی مدعی شد: ما هیچ کشوری را تهدید نمی کنیم ولی آماده ایم تا برای دفاع از اتحادمان هر اقدام لازمی را انجام دهیم. اگر هدف کرملین آن است که حضور ناتو در مرزهایش کمتر شود، حضور ناتو بیشتر خواهد شد.

استولتنبرگ پیشتر در صفحه توییترش با اشاره به تماس با جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا و رهبران کشورهای فراآتلانتیک پیرامون بحران امنیتی جاری در اوکراین و مناطق اطراف آن نوشته بود: ما به تلاش‌های خود برای پیشبرد دیپلماسی ادامه می‌دهیم و توافق می‌کنیم که هرگونه تجاوز بیشتر از سوی روسیه، هزینه بالایی خواهد داشت.

به نوشته روزنامه مسکو تایمز، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که ۶۲ درصد اوکراینی ها خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

نظرسنجی «ریتینگ گروپ» که  از بین هزار و ۷۲۲ نفر از اوکراینی ها و در روزهای ۱۶ و ۱۷ فوریه (۲۷ و ۲۸ بهمن) انجام شده است حکایت از آن دارد که: تعداد افرادی که در شرق اوکراین مخالف عضویت در ناتو هستند بیشتر از حامیان آن است  و میزان مخالفت یا حمایت از عضویت در اتحادیه اروپا در هر دو این مناطق یکسان است.

به رغم این که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و غرب همچنان مدعی اند روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، مسکو هر گونه قصد حمله به این کشور را تکذیب کرده ولی هشدار داده که اگر خواسته این کشور برای عقب کشیدن ناتو و آمریکا از شرق اروپا تامین نشود، ممکن اقدامات فنی نظامی را بکار بندد.