۰ نفر

سفر جانسون و رایزنی برای حل مشکل اوکراین

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹
کد خبر: 610869
سفر جانسون و رایزنی برای حل مشکل اوکراین

نخست وزیر انگلیس به منظور حل وفصل تنش‌ها میان مسکو و کی یف با مقامات کشور‌های اروپایی دیدار خواهد کرد.

براساس اعلام دفتر بوریس جانسون، او قصد دارد این هفته دوباره به اروپا سفر کند تا به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای آرام کردن مناقشه اوکراین ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، جانسون در روز‌های آینده با تعدادی از مقامات درباره وضعیت فعلی اوکراین گفتگوی تلفنی خواهد داشت.

جانسون بعد از اینکه هفته گذشته با دبیرکل ناتو ومقامات کشور‌های آمریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، لهستان، رومانی، لیتوانی، هلند و اتحادیه اروپا دیدار کرد، می‌خواهد این بار با مقامات کشور‌های شمال اروپا و حوزه بالتیک صحبت کند.

سخنگوی داونینگ استریت در بیانیه‌ای مدعی شد: تنش‌ها در مرز اوکراین به نقطه بحرانی رسیده و تمام اطلاعاتی که در اختیار ماست، نشان می‌دهد که روسیه می‌تواند در هر زمانی برای حمله به اوکراین برنامه ریزی کرده واین عواقب فاجعه باری برای دو طرف خواهد داشت.

به گفته دفتر نخست وزیری انگلیس، همچنان فرصت برای کاهش تنش و دیپلماسی وجود دارد و نخست وزیر به کار خستگی ناپذیر در کنار متحدانمان برای جلوگیری از ورود روسیه به این چالش ادامه خواهد داد.

بوریس جانسون همچنین دو هفته پیش به کی یف رفته بود تا ضمن رایزنی با مقامات این کشور، بر حمایت لندن از اوکراین تاکید کند.

یوری اوشاکوف، مشاور ارشد سیاست خارجه کرملین دیروز (یکشنبه) در واکنش به ادعای آمریکا درباره حمله قریب الوقوع روسیه گفت: بازی‌های سیاسی و ایجاد رعب و وحشت به اوج خود رسیده است.

مسکو هرگونه قصد حمله به اوکراین را رد کرده و برای پایان تنش مجموعه‌ای از تضمین‌های امنیتی از جمله نپیوستن کی‌یف به ناتو، توسعه نیافتن ناتو به سمت شرق و برگزار نکردن رزمایش نزدیک مرز‌های روسیه به آمریکا و ناتو پیشنهاد و جلساتی را برگزار کرد، اما واشنگتن پاسخ مثبتی به این پیشنهادات نداد.