۰ نفر

مذاکره پوتین و مکرون درباره برجام

۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۳۱
کد خبر: 604717
مذاکره پوتین و مکرون درباره برجام

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در یک گفت و گوی تلفنی درخصوص احیای برجام، بحران اوکراین و پاسخ آمریکا و ناتو به پیشنهاد ضمانت های امنیتی روسیه بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین عصر جمعه در بیانیه ای  با اعلام خبر این تماس تلفنی، نوشت: پوتین و مکرون، وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک درمورد برنامه هسته ای  ایران (برجام) را بررسی کردند. 

براساس اعلام کرملین، دو طرف در این تماس تلفنی به نزدیکی مواضع روسیه و فرانسه اشاره کردند که بطور فعالانه از ادامه تلاش های بین المللی برای حفظ و اجرای برجام و نیز قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت می کنند.

روسیه و فرانسه عضو گروه ۱+۴ درمورد برجام هستند و در مذاکرات وین برای احیای برجام حضور دارند.

تاکنون هشت  دور مذاکرات وین برگزار شده است و در زمان حاضر در چارچوب های مختلف ادامه دارد.  

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین امروز (جمعه) با دیدار علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز و با برگزاری جلسات با نمایندگان سه کشور اروپایی پیگیری خواهد شد.

روسیه پاسخ آمریکا و ناتو به پیشنهادات امنیتی را بررسی می کند

پوتین و مکرون همچنین در ادامه  این گفت و گوی تلفنی درخصوص پاسخ آمریکا و ناتو به پیشنهاد های روسیه برای ارائه ضمانت های امنیتی تبادل نظر کردند.

رییس جمهوری روسیه تصریح کرد که طرف روسی پاسخ های آمریکا و ناتو به پیشنهاد ضمانت های امنیتی را که روز ۲۶ ماه جاری دریافت کرده به دقت مطالعه می کند و پس از مطالعه آن اقدامات بعدی را تعیین خواهد کرد.

 پوتین در همین حال خاطرنشان کرد که در پاسخ های آمریکا و ناتو به روسیه، نگرانی های روسیه در مورد گسترش ناتو و نیز خودداری از استقرار سیستم های تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه و بازگشت زیرساخت ها و توانمندی های بلوک ناتو به موقعیت سال ۱۹۹۷ که توافقنامه روسیه-ناتو امضا شد، نادیده گرفته شده است.

به گفته رییس جمهوری روسیه، این مساله کلیدی هم نادیده گرفته شده است که چگونه آمریکا و متحدان آن کشور قصد دارند اصل قید شده در اسناد بنیادین سازمان امنیت و همکاری اروپا و روسیه-ناتو در مورد تفکیک ناپذیر بودن امنیت که بر اساس آن هیچ کشوری نباید با به خطر انداختن امنیت کشور دیگر امنیت خود را تامین کند را، رعایت کنند. 

دولت اوکراین مفاد توافقنامه مینسک را اجرا کند

پوتین در بخش مربوط به اوکراین گفت و گوی تلفنی با مکرون، بر اهمیت اجرای کامل مفاد توافقنامه مینسک و سایر توافق ها از سوی کی یف که در آن گفت و گوی مستقیم اوکراین با نمایندگان دونتسک و لوگانسک و تعیین موقعیت حقوقی ویژه منطقه دونباس پیش بینی شده است، تاکید کرد. 

در ادامه گفت و گوی تلفنی باتوجه به نشست دو روز پیش مشاوران سران گروه چهار نورماندی در پاریس، بر عزم روسیه و فرانسه برای ادامه گفت و گوها در این چارچوب تاکید شد.  

کشورهای غربی و کی‌یف به تازگی ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که تقویت نیروهای ارتش اوکراین در خط تماس دونباس، نشانگر آمادگی آن برای حمله به این منطقه در شرق اوکراین است.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی‌یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.