۰ نفر

رشته توییت یک روزنامه نگار در مورد سفر رییسی به مسکو؛

پوتین عکس یادگاری هم نگرفت

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۶
کد خبر: 602842
پوتین عکس یادگاری هم نگرفت

محسن ماندگاری، روزنامه نگار در رشته توییتی درباره سفر رییس جمهور به مسکو نوشت: «روسیه حاضر به دعوت از آ.رییسی برای "سفر رسمی" به مسکو نبوده و صرفا ایشان را برای "سفر کاری" دعوت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در عرف دیپلماتیک، دیدارهای خارجی رهبران به ترتیب اهمیت، دیدار دولتی(state visit)، دیدار رسمی (official visit)، دیدار رسمی کاری (official working visit) و دیدار کاری (work visit) است. آنطور که سفیر ایران در روسیه گفته سفر آقای رییسی "سفر کاری" بوده و در سفر کاری پروتکل های تشریفاتی کاهش می‌یابد و خبری از مراسم استقبال رسمی نه در ورود به کرملین و نه خروج نیست. پس انتظار اینکه پوتین تا پله‌های کاخ پایین بیاید و به رسم استقبال از دیگر همتایان خارجی خود  از میهمانش استقبال کند، انتظار بجایی نیست.

اما آقای پوتین حاضر نشده حتی یک عکس یادگاری هم بگیرد، چیزی که در سفرهای کاری و حتی غیررسمی هم متداول است و حتی از خبرنگاران هم برای پوشش دیدار دعوت نکرده‌اند. تصاویر دیدار دو رییس جمهور هم فقط دو عکس از میز کنفرانسی است که دو طرف با فاصله از هم نشسته‌اند و یک ویدئو که در سایت کرملین منتشر شده. پس از پایان دیدار بیانیه مشترکی صادر نشده و روسای جمهور کنفرانس مطبوعاتی هم نداشته‌اند که البته در دیدارهای کاری، الزامی در برگزاری آن نیست. از فرودگاه تا اتاق ملاقات هم هیچ کجا اثری از پرچم جمهوری اسلامی ایران دیده نمی شود.

متاسفانه تحمیل پروتکل‌های تشریفاتی طرف روسی به ایران در سال‌های اخیر تازگی ندارد. قبلا نیز پوتین در سفر به تهران برای شرکت در اجلاس سران گازی، پروتکل های خودش را به ایران تحمیل کرده و حتی در حین سفر نیز تابع برنامه های تنظیم شده میزبان نبود! فیلم کوتاه دیدار رییسی و‌ پوتین، نشان می‌دهد رفتار پوتین بجز آدامس جویدن، چندان خارج از عرف دیپلماتیک نیست، اما از موضع بالا با آقای رییسی گفتگو می‌کند. گویی آقای رییسی به مسکو فراخوانده شده تا پوتین نکاتی را به ایشان تذکر دهد! آنطور که از اخبار رسمی دفاتر دو رییس جمهور مشخص است، این سفر دستاورد مشخصی نداشته و علاوه بر اینکه توافقنامه و قراردادی هم امضا نشده، بیانیه مشترکی هم منتشر نشده است. وزیران اقتصاد، نفت و خارجه هم که به مسکو رفته‌اند صرفا گفتگوها و توافق‌های شفاهی کرده اند. 

اگر "عزت" یکی از سه رکن سیاست خارجی ایران است، مقامات وزارت خارجه باید توضیح دهند چرا حاضر به انجام این سفر شده اند در حالی که طرف روس اعلام کرده بوده از آقای رییسی برای سفر رسمی دعوت نمی‌کند و ایشان صرفا برای یک سفر کاری می‌تواند به مسکو برود. بگذریم از اینکه از نگاه برخی دیپلمات‌ها در مسکو، هدف پوتین از ملاقات با آقای رییسی چیز دیگری بوده که اگر صحت داشته باشد، بیان آن در این مطلب، جز لطمه به غرور ملی ایرانیان ثمر دیگری ندارد!»