۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

توافق آمریکا و روسیه بر سر تمدید مذاکرات بحران اوکراین

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۰۴
کد خبر: 598523
توافق آمریکا و روسیه بر سر تمدید مذاکرات بحران اوکراین

مسکو می‌گوید در صورتی که غرب به به فاز امنیتی تغییر رویه ندهد، همچنان آماده خروج از این کشور است.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ به گزارش فایننشال تایمز، روسیه هشدار داد در صورتی که غرب همچنان به نادیده گرفتن درخواست‌های مربوط به تضمین‌های امنیتی ادامه دهد، از تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران اوکراین کنار می‌کشد، اما موافقت کرد که مذاکرات را تا این هفته تمدید کند.

پس از تقریباً هشت ساعت گفتگو بین وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که در آن طرف آمریکایی ایده‌های جدیدی در مورد کنترل تسلیحاتی ارائه کرد، در ژنو هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

اما همچنین علیرغم عدم حصول نتیجه، هیچ شکستی نیز در مذاکرات وجود نداشت با ابن وجود روسیه هشدار داده است اگر خطوط قرمز آن رعایت نشود، ممکن است به اقدام نظامی روی بیاورد. با تجمع ۱۰۰ هزار سرباز روسی در امتداد مرز اوکراین، ترس از درگیری تشدید شده است.

ایالات متحده و ناتو درخواست اصلی مسکو برای ممنوعیت گسترش ناتو را رد کردند. شرمن گفت که روسیه هنوز بین دیپلماسی و تشدید تنش انتخاب دارد .

او گفت: «اگر روسیه از مسیر دیپلماتیک دور شود، مشخص خواهد شد که آنها اصلاً در مورد پیگیری دیپلماسی جدی نبوده‌اند.

ریابکوف گفت که مسکو در مورد هر گونه گام بعدی و چشم انداز این اقدامات قضاوت خواهد کرد و تصمیمات مناسب را بر اساس نتایج رویدادهایی که هنوز در راه است اتخاذ خواهد کرد.

مسکو مذاکرات را با تهدید آغاز کرد که در صورت ادامه نادیده گرفتن خواسته های غرب در مورد گسترش ناتو، از مذاکرات کناره گیری خواهد کرد.

مقامات روسیه روز چهارشنبه در بروکسل با ناتو و روز پنجشنبه در وین با ۵۷ عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا گفتگو خواهند کرد. شرمن گفت که او در اواخر هفته مکالمه‌های بیشتری با دولت روسیه خواهد داشت و در مورد بهترین راه رو به جلو تصمیم خواهد گرفت.

او گفت‌وگوها را «بحث جدی و کاملا صریح» توصیف کرد.

با این حال، ریابکوف هیچ قولی مبنی بر کاهش تنش نداد و گفت تحرکات نظامی در داخل روسیه «ادامه خواهد یافت، زیرا این چیزی است که برای حفظ سطح لازم از آمادگی عملیاتی نیروهای مسلح ما در شرایطی که محیط امنیتی روسیه به‌طور چشمگیری تغییر کرده است، کاملاً مورد نیاز است. برای بدتر شدن اوضاع آماده ایم».

روسیه برنامه ریزی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند و می‌گوید استقرار نیروها و تجهیزات این کشور در نزدیکی مرزها یک تمرین است.

شرمن گفت: «سربازان را به پادگان‌ها برگردانید یا به ما بگویید که چه تمرین‌هایی در حال انجام است و هدف آنها چیست. اگر روسیه بر سر میز مذاکره بماند و گام‌های مشخصی برای تنش‌زدایی بردارد، ما معتقدیم که می‌توانیم پیشرفت کنیم.»

شرمن گفت که او پیشنهادهایی را برای گفت‌وگوهای کنترل تسلیحات جدید، در مورد استقرار موشک و سیستم‌های موشکی جدید و محدودیت در اندازه و دامنه تمرینات نظامی ارائه کرده است. وی افزود: هیچ بحثی در مورد تعداد نیروهای آمریکایی در اروپا وجود نداشت.

این پیشنهادها می‌تواند جایگزینی برای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد باشد که ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ در پی نقض آن توسط روسیه از آن خارج شد.

اما شرمن گفت که این گفت‌وگوها به جای مذاکرات مفصل، مبادله ایده‌ها بود که «در چند روز یا چند هفته نمی‌تواند تکمیل شود».

مسکو ماه‌هاست که چندین درخواست برای تغییر شکل امنیت اروپا منتشر کرده است. از جمله ممنوعیت گسترش بیشتر ناتو و فعالیت‌های نظامی ناتو در اعضای سابق بلوک کمونیستی. از آن زمان، در صورت رعایت نکردن خطوط قرمز، تهدیدهای خصمانه‌ای را به طور فزاینده‌ای صادر کرده است.

ریابکوف گفت که روسیه نمی‌تواند از خواسته‌اش مبنی بر اینکه «اوکراین و گرجستان هرگز و هرگز عضو ناتو نشوند» عقب‌نشینی کند.

«ما از صحبت‌های بی‌پرده خسته شده‌ایم. وعده، تفسیر نادرست  و.... ما به طرف مقابل اعتماد نداریم.» "ما به آهنی، ضد آب، ضد گلوله نیاز داریم." که همه چیز را تضمین می کند.»

ریابکوف تهدید خود مبنی بر اینکه در صورت عدم دستیابی به توافق، امنیت اروپا را متضرر خواهد شد، تکرار کرد: «بعد از هر اشتباه محاسباتی، امنیت کشورهای غرب روسیه آسیب می بیند.

ایالات متحده تهدید کرده است که در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های اقتصادی، مالی و تجاری سختی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد و گفت که این اقدامات مجازات‌های اعمال شده پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ را تحت الشعاع قرار خواهد داد. شرمن این هشدار را روز دوشنبه نیز تکرار کرد.