۰ نفر

گفت‌وگوی وزیر خارجه اتریش و انریکه مورا درباره برجام

۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۰۵
کد خبر: 590260
گفت‌وگوی وزیر خارجه اتریش و انریکه مورا درباره برجام

وزیر خارجه اتریش و انریکه مورا در دیداری در وین درباره توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دفتر وزارت امور خارجه اتریش در پیامی توییتری نوشت: انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش در وین دیدار و درباره مذاکرات جاری برای بازگشت به اجرای کامل برجام گفت‌وگو کردند.

اتریش همچنین اعلام کرد از نقش اتحادیه اروپا در این روند قاطعانه حمایت می‌کند.

انریکه مورا پس از نشست ۱۸ آبان وین اعلام کرد که همه هیئت‌ها تایید کردند که تا رسیدن به توافق به مذاکرات ادامه خواهند داد و تاکید کرد: علی رغم وجود دیدگاه‌های مختلف ما تلاش می‌کنیم که این اختلافات را برطرف کنیم. آژانس انرژی اتمی از هر توافقی که بین تهران و غرب انجام شود، حمایت می‌کند.

دولت ایران بار‌ها تأکید کرده است که شرط بازگشت به برجام لغو تمامی تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان و ارائه تضمین برای عدم اتخاذ چنین اقدامی در آینده از سوی آمریکاست.

کمیسیون مشترک برجام برای یافتن راه‌های احیای توافق هسته‌ای در شکل اولیه خود شش نشست برگزار کرد و دور هفتم آن در دولت سیزدهم ایران از سر گرفته شد.

آینده برجام پس از خروج یک جانبه آمریکا از این توافق در مه ۲۰۱۸ و تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر صادرات نفت ایران مورد تردید قرار گرفت. پس از آن برخی دیگر از اعضای توافق و اول از همه اروپایی‌ها نیز تعهدات خود را در فضای اقتصادی نادیده گرفتند و در نتیجه باعث شد که توافق در شکل فعلی خود بی معنی باشد؛ بنابراین ایران شروع به کاهش تدریجی تعهدات خود در توافق کرد.