۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تاکید شی و بایدن بر افزایش همکاری در میان تنش‌ها / در نشست مجازی رهبران آمریکا و چین چه گذشت؟

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۳۷
کد خبر: 581461
تاکید شی و بایدن بر افزایش همکاری در میان تنش‌ها / در نشست مجازی رهبران آمریکا و چین چه گذشت؟

جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده و شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین، در نزدیک‌ترین ارتباط میان سران دو کشور از زمان روی کار آمدن بایدن در سمت رییس‌جمهوری آمریکا در ماه ژانویه، در دیداری آنلاین با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در این دیدار هر دو طرف به نقاط تنش میان دو کشور اشاره کرده و بیانیه‌های عمومی صادر کردند که بر راه‌های جلوگیری از درگیری میان دو طرف تاکید می‌کند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید پس از نشست، بایدن در این دیدار اعلام کرد: نیاز به محافظ عقل سلیم برای اطمینان از اینکه رقابت میان دو کشور به درگیری منجر نشده و خطوط ارتباطی میان طرفین باز نگه داشته می‌شود، وجود دارد. 

بر اساس گزارش رسمی چین به زبان انگلیسی، شی هم در این دیدار تاکید کرد برای اینکه چین و ایالات متحده در «دوران جدید» با هم کنار بیایند، سه اصل احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد – برد باید میان دو طرف رعایت شود. پکن معمولا از لغاتی مانند «احترام متقابل»‌ برای درخواست شرایط مطلوب‌تر از سوی ایالات متحده استفاده می‌کند. 

شی همچنین دو کشور را با دو کشتی بزرگ مقایسه کرد که باید بدون برخورد با یکدیگر مسیر رو به جلو بپیمایند. 

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن در تماس با خبرنگاران عنوان کرد: این دیدار در این باره بود که دو رهبر درباره راه‌های مدیریت مسئولانه رقابت میان ایالات متحده و چین به گفت‌وگو بپردازند.

این مقام آمریکایی همچنین در مورد تایوان گفت: هیچ موضوع جدیدی در قالب محافظ یا تفاهمات دیگر میان طرفین ایجاد نشده است. بازی‌های المپیک زمستانی پکن و مسائل مربوط به ویزا در این جلسه مجازی مطرح نشد. همچنین انتظار پیشرفتی در روابط طرفین پس از این دیدار و در نتیجه هیچ موضوعی برای گزارش شدن وجود نداشت.

هوآ چونیینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتی به زبان انگلیسی پس از این دیدار نوشت: دیدار به مسائل گسترده، عمیق، صریح، سازنده و اساسی پرداخت و این مساله به افزایش درک متقابل میان طرفین کمک می‌کند.

همانطور که انتظار می‌رفت مسائل اقتصادی بخشی از گفت‌وگوی دو رهبر بدون هیچ نتیجه گیری خاصی بود. این مقام چینی اضافه کرد: بایدن بر اهمیت چین در اجرای تعهدات فاز اول (توافق تجاری) خود تاکید کرد و افزود: تجارت بخش غالب گفت‌وگو نیست.

تنش‌های آمریکا و چین

تنش‌ها میان دو کشور در دوران دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده با تجارت و وضع تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای میلیارد دلاری آغاز شد. 

رهبران جلسه را کمی پیش از ساعت ۱۲.۳۰ ظهر به وقت پکن به پایان بردند و به گفته رسانه‌های دولتی چین، این جلسه تقریبا ۴ ساعت به طول انجامید. جلسه مجازی با لحنی مثبت و سخنان صمیمانه آغاز شد، شی تاکید کرد که از دیدار «دوست قدیمی» خود «بسیار خوشحال» است و بایدن هم تاکید کرد که دیدار میان ما دو نفر «هیچگاه رسمی نبوده است».

بایدن گفت: مسئولیت رهبران جهان این است که در موارد مورد اختلاف شفاف و صادق باشند و در جایی که منافع با یکدیگر تلاقی دارند، به ویژه در موضوعات حیاتی جهان مانند تغییرات آب و هوایی با یکدیگر همکاری داشته باشند. رییس‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد: مسئولیت ما به عنوان رهبران ایالات متحده و چین، این است که مطمئن شویم رقابت میان دو کشور عمدی یا ناخواسته، به درگیری تبدیل نمی‌شود و تنها یک رقابت ساده است.

هر دو رهبر همچنین بر این مساله تاکید کردند که بهتر است دیدار شخصی داشته باشند و در عین حال خواستار افزایش ارتباطات دو طرف شدند.

به گفته وزارت امور خارجه چین، رهبر این کشور همچنین آمادگی خود را برای همکاری با بایدن در مسیر ایجاد اجماع و برداشتن گام‌های فعال برای پیشبرد روابط دو کشور در مسیر مثبت ابراز کرد. در بیانیه مطبوعاتی وی آمده است: شی جین پینگ بر ضرورت یک رابطه «محکم و پایدار» بین دو کشور تاکید دارد.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، دیدار دو رهبر همچنین تعدادی از موضوعات مربوط به روابط بین‌الملل را پوشش داد اما به مساله دریای جنوبی چین نپرداخت.

کاخ سفید هم اعلام کرد میان دو طرف مسائلی در رابطه با کره شمالی، افغانستان و ایران مطرح شد. طرف چینی همچنین بر اهمیت سازمان ملل تاکید کرد و افزود: چندجانبه گرایی بدون همکاری چین و آمریکا ناقص است.

لیو هه معاون نخست وزیر چین، وانگ وزیر امور خارجه و شیه فنگ معاون وزیر امور خارجه به همراه دینگ شوئه‌شیانگ مدیر دفتر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست و یانگ جیه‌چی مدیر دفتر امور خارجی کمیته مرکزی حزب، در این نشست مجازی حضور داشتند. 

از سمت ایالات متحده هم جنت یلن وزیر خزانه‌داری، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا همراه بایدن در نشست حضور یافتند. سه نماینده از شورای امنیت ملی نیز در این نشست حاضر شدند: کرت کمبل معاون دستیار رییس‌جمهوری و هماهنگ کننده امور هند و اقیانوس آرام؛ لورا روزنبرگر معاون ویژه رییس‌جمهوری و مدیر ارشد امور چین و همچنین جان سین کارگردان چینی.