۰ نفر

کارشناس مسائل شبه قاره؛

نشست تهران، به دنبال تدابیر جدید برای حل بحران افغانستان است

۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۰۸
کد خبر: 574995
نشست تهران، به دنبال تدابیر جدید برای حل بحران افغانستان است

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: حضور وزیران امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران نشان می‌دهد که ایران نگران افغانستان و مردم این کشور است و نشست تهران با هدف رفع این نگرانی‌ها به دنبال تدابیر جدید است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «نوذر شفیعی» با اشاره به نشست تهران در مورد تحولات افغانستان گفت:هر کشوری که به نوعی از تحولات افغانستان تاثیر می پذیرد دست به ابتکار عمل‌ها و چاره اندیشی می زند. ایران به دلیل داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دغدغه‌ها و نگرانیهای خاص امنیتی خود را در قبال این بحران دارد.

 این  استاد دانشگاه اضافه کرد: ایران همانند بقیه کشورها که ابتکارعمل‌های چند جانبه را در تحولات افغانستان شکل دادند، درصدد است که مجددا نگرانی کشورها در قبال بحران افغانستان را ابراز کند و برای حل این نگرانی‌ها به دنبال تدابیر جدید باشد.

وی با اشاره به سیل مهاجرت پناهجویان افغانستان به ایران گفت: بر اساس آمارهای جدید، نزدیک به ۳۰۰هزار پناهجوی افغان وارد ایران شدند و هزاران پناهجو هم  پشت مرزها منتظر ورود به کشور هستند. اگر این روند ادامه پیدا کند و اقتصاد افغانستان دچار ورشکستگی شود فاجعه انسانی به بار می آورد و ممکن است، موج مهاجرت به ایران و سایر کشورهای همسایه تشدید شود.

شفیعی اضافه کرد: در کنار مهاجرت پناهجویان افغان به ایران احتمال بروز تهدیدات دیگر از مرزهای این کشور وجود دارد و این اتفاقات در نهایت می تواند بی ثباتی مرزهای ایران و استان‌های شرقی را به دنبال داشته باشد.

کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به ترانزیت مواد مخدر از مرزهای شرقی کشور گفت: با توجه به وضعیت  و شرایط مبهم در افغانستان احتمال تشدید قاچاق مواد مخدر در افغانستان وجود دارد. به هر حال طالبان با تحریم‌های جهانی روبرو است و دارایی واموال افغانستان بلوکه شده است و در این شرایط طالبان برای ادامه حکومت چاره‌ای جز افزایش تولید مواد مخدر ندارد و این مساله پیامدهای نگران کننده‌ای برای ایران در برخواهد داشت.

وی اضافه کرد: در کنار همه تحولات داخلی افغانستان، موضوع کوچ اجباری شیعیان به مناطق مختلف، تصاحب اراضی و تعرض به حقوق آنها، از دیگر موضوعاتی است که نگرانی‌های امنیتی  را برای تهران به همراه دارد و این مسائل ایران را  به سمت برگزاری چنین اجلاسی سوق داده تا بتواند برای حل بحران افغانستان چاره اندیشی کند.

شفیعی با اشاره به نشست اخیر مسکو درباره افغانستان اظهار کرد: در نشست مسکو نماینده ایران حضور داشت و دغدغه‌های تهران در قبال تحولات افغانستان مطرح شد. در عین حال باید گفت هر کشوری ابتکار عمل و دیدگاه‌های خاص خود را دارد و با تشکیل این اجلاس‌ها این پیام مخابره می‌شود که ایران تحولات افغانستان را به دقت رصد می‌کند و دغدغه‌های امنیتی را با متحدنیش به اشتراک می‌گذارد.

 وی افزود: پیام دیگر این است که ایران نسبت به تحولات افغانستان نگران است وبا مخاطب قرار دادن طالبان و جامعه بین المللی این نشست‌ها را برگزار می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به راه حل تهران برای حل بحران افغانستان گفت: راه حل های ارائه شده از سوی ایران بنیادین است. تهران تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان را تنها راه حل بحران در این کشور می‌داند چرا که هیچ حکومتی در افغانستان بدون حضور و مشارکت بقیه گروه‌های قومی و مذهبی و بدون در نظر داشتن مصالح عمومی افغانستان پایدار نمی‌ماند.

این کارشناس شبه قاره اضافه کرد: در عین حال راه حل‌های ارائه شده از طرف ایران می‌تواند پاسخگوی نگرانی‌های مردم افغانستان باشد.

نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا چهارشنبه با سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رییسی در تهران برگزار می‌شود. در این نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان حضور خواهند داشت و وزیران خارجه روسیه و چین به صورت مجازی در این نشست شرکت می کنند نمایندگان ویژه این دو کشور در این نشست حضور خواهند داشت.