۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ۳۳درصدی حملات به مدارس / آموزش قربانی بزرگ جنگ افغانستان

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸
کد خبر: 560082
افزایش ۳۳درصدی حملات به مدارس / آموزش قربانی بزرگ جنگ افغانستان

ائتلاف جهانی حفاظت از آموزش و پرورش در برابر حمله (GCPEA)، در گزارش امروز چهارشنبه خود اعلام کرد در شش ماهه اول سال 2021 و به دنبال تصرف مناطق مهم و کلیدی افغانستان توسط طالبان، از سلاح‌های انفجاری برای حمله به 40 مدرسه استفاده شده است. اغلب 185 دانش آموز و معلمی که در این حملات کشته یا زخمی شدند دختران و زنان بودند.

اقتصادآنلاینعاطفه حسینی؛ در گزارش 15 صفحه‌‌ای (GCPEA) به نام "تاثیر سلاح‌های انفجاری بر آموزش و پرورش: مطالعه موردی افغانستان" ، بیش از 200 مورد حملات تروریستی به دانش آموزان، معلمان، مدارس و دانشگاه‌های افغانستان بین سال‌های 2018 تا اواسط 2021 شناسایی شده است. این حملات شامل حملات هوایی، گلوله باران و استفاده از بمب‌های دست ساز بوده است. بر اساس این گزارش، بیش از 600 مربی و دانش آموز در این حملات زخمی یا کشته شده‌اند و بیش از 70 مدرسه نیز آسیب دیده‌ است.

به گفته مدیر اجرایی GCPEA، تحولات اخیر افغانستان به جهان هشدار می‌دهد که باید اقدامات گسترده‌ای برای ایمن نگه داشتن مدارس و فعالیت آن‌ها صورت گیرد. همچنین نیروهای مسلح باید استفاده از سلاح‌های انفجاری با اثرات وسیع در مناطق پرجمعیت از جمله در نزدیکی مدارس یا دانشگاه‌ها را کاهش دهند.

گروه‌های مسلح غیردولتی با هدف آسیب رساندن به دختران دانش آموز در افغانستان، حداقل دو بار به صورت سالیانه، بین سال‌های 2018 تا اواسط 2021 از سلاح‌های انفجاری استفاده کردند و بر اساس گزارش‌ها دست کم 160 دانش آموز دختر و پرسنل آموزشی کشته یا زخمی شده‌اند.

پیامدهای حملات به مدارس تنها به تلفات و ویرانی‌ها محدود نمی‌شود. به دنبال این حملات تعداد زیادی دانش آموز به اجبار برای  هفته‌ها و ماه‌ها نمی‌توانند در کلاس‌های درس حضور یابند و در روند یادگیری آن‌ها خلل ایجاد می‌شود. به گفته GCPEA گزارش‌هایی مبنی بر وقوع حملاتی تروریستی حداقل در 20 کشور در سال‌های 2020 و 2021 شناسایی شده است.

همزمانی تحولات اخیر افغانستان و تصرف این کشور توسط طالبان با افزایش هشدارها نسبت به حملات به مدارس در سطح جهان، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت مدارس و دانش آموزان در افغانستان را افزایش داده است. ائتلاف جهانی حفاظت از آموزش و پرورش در برابر حمله، بیش از 2400 حمله به تاسیسات آموزشی، دانش آموزان و مربیان در سال 2020 را شناسایی کرده است که 33 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشته است. همچنین تعداد حملات در سال 2021 نیز افزایش چشمگیری نشان می‌دهد. به عنوان مثال، در میانمار، بیش از 100 حمله به مدارس تنها در ماه می رخ داد و در کلمبیا ، حملات گسترده به مدارس مانع از دسترسی کودکان به مدارس شده است.

با این وجود اعلامیه مدارس ایمن، یک تعهد سیاسی برای حفاظت از دانش آموزان و دانشجویان در درگیری‌های مسلحانه، تاکنون توسط 111 کشور تایید شده است و امید می‌رود این اعلامیه نقش اساسی در جلوگیری از حملات و یا کاهش تاثیر حملات تروریستی بر آموزش و پرورش داشته باشد. با تایید این بیانیه، کشورها متعهد می‌شوند که اقدامات مشخصی را برای حفاظت از مدارس، دانش آموزان و معلمان در درگیری‌های مسلحانه انجام دهند. از سال 2015 بیش از دوازده کشور برای محدود کردن استفاده از مدارس برای اهداف نظامی، سیاست‌ها و شیوه‌های نظامی خود را تغییر داده‌اند.

نیجریه با همکاری کمیسیون اتحادیه آفریقا، آرژانتین، نروژ، اسپانیا و ائتلاف جهانی حفاظت از آموزش و پرورش در برابر حمله (GCPEA)، چهارمین کنفرانس بین المللی اعلامیه مدارس ایمن را در 25 تا 27 اکتبر سال جاری میزبانی می‌کند. این کنفرانس می‌تواند فرصتی کلیدی برای به اشتراک گذاشتن شیوه‌های کاربردی در ایمن نگه داشتن آموزش و پرورش را در اختیار افغانستان قرار دهد.