۰ نفر

امروز صورت گرفت؛

دیدار وزیر خارجه ژاپن با شمخانی

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸
کد خبر: 555389
دیدار وزیر خارجه ژاپن با شمخانی

وزیر خارجه ژاپن امروز (یکشنبه) با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «موته گی توشیمیتسو» وزیر امور خارجه ژاپن که شب گذشته به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی و بنا به دعوت محمدجواد ظریف وارد تهران شد، امروز (یکشنبه) با حضور در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

موته گی پیش از ظهر امروز نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کرد و به رایزنی پرداخت.

محمدجواد ظریف پس از این دیدار، در توئیتی با انتشار تصاویری از دیدارش با همتای ژاپنی نوشت: مفتخرم که یکشنبه میزبان موته گی وزیر خارجه ژاپن در تهران هستم. در  دیداری که احتمالا ملاقاتم با یک همتا در منصب وزیر امور خارجه ایران باشد، ما درباره تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام و شرایط فاجعه بار مهندسی شده و دست ساخته آمریکا در افغانستان بحث و تبادل نظر کردیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این اعلام کرده بود: موته گی توشیمیتسو وزیر امور خارجه ژاپن به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  از تاریخ یکشنبه ۳۱ مرداد ماه جاری  سفر دو روزه‌ای را به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

وی یادآور شد: این سفر که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است، در پاسخ به سفر سال ۱۳۹۸ دکتر ظریف به توکیو انجام می‌شود. روابط ایران و ژاپن به عنوان دو قدرت مهم در غرب و شرق آسیا همواره مهم بوده و دو کشور در ۹۰ سال روابط دیپلماتیک، بر اساس منافع مشترک، از روابط دوستانه برخوردار بود‌ه‌اند و در حال حاضر نیز رایزنی ها در مورد مسائل دو و چندجانبه در بالاترین سطوح بین دو کشور برقرار است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه ژاپن در این سفر علاوه بر همتای ایرانی، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

سفارت ژاپن در جمهوری اسلامی ایران شنبه شنبه با اشاره به ورود وزیر خارجه ژاپن به تهران اعلام کرد: از فردا (۳۱ مرداد) جناب آقای موته‌گی وزیر امور خارجه ژاپن با مقامات ایرانی ملاقات خواهند کرد و در خصوص روابط دوجانبه، مسائل خاورمیانه و موارد دیگر به گفت‌وگو خواهند پرداخت.