۰ نفر

وزیر امور خارجه آلمان؛

آلمان، دانمارک و نروژ، دیپلمات های خود را از افغانستان خارج کردند

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۰
کد خبر: 553282
آلمان، دانمارک و نروژ، دیپلمات های خود را از افغانستان خارج کردند

وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه اعلام کرد که سفارت کشورش در کابل به علت وضعیت امنیتی در افغانستان روند کاهش و خروج شماری از کارکنان خود را آغاز کرده است.

به گزارش واشنگتن پست، هایکو ماس به خبرنگاران گفت: آلمان به دلیل اوضاع وخیم امنیتی در افغانستان، کارکنان سفارت خود در کابل را به حداقل نیروی عملیاتی لازم کاهش می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ماس در ادامه افزود: تیم پشتیبانی بحران بلافاصله به پایتخت افغانستان فرستاده می شود تا امنیت سفارت را افزایش دهد.

وی از همه شهروندان آلمانی خواست که فوراً افغانستان را ترک کنند و افزود که پروازهای چارتری برای خروج دیپلمات ها و کارکنان محلی که در سفارت کار می کنند، پیش بینی می شود.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت ویزا برای افغان ها نیز در آینده در آلمان صادر می شود تا روند خروج مردم از این کشور تسریع یابد.

اتحادیه اروپا، همزمان با پیشروی های سریع نیروهای طالبان در افغانستان و ادعای تازه این گروه در باره تسلط بر استان های بادغیس و هلمند، تهدید کرد که طالبان در صورت مسلط شدن بر افغانستان، با انزوای بین المللی روبه رو خواهد شد.

با تشدید حملات طالبان به شهرهای افغانستان، سازمان های اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده اند که نیروهای این گروه تا ۹۰ روز دیگر، کابل پایتخت را تصرف کنند.  

انگلیس روز پنجشنبه همزمان با پیشروی گسترده نیروهای طالبان در سراسر افغانستان، اعلام کرد که برای تضمین خروج امن دیپلمات ها، نظامیان، شهروندان و تا چهار هزار تن از کارکنان افغان انگلیس از افغانستان، فوری ۶۰۰ نظامی دیگر به این کشور اعزام خواهد کرد.

دانمارک و نروژ خروج کارکنان از سفارت خود در کابل را آغاز کردند

همچنین دانمارک و نروژ روز جمعه اعلام کردند که به علت وضعیت بد امنیتی در افغانستان در حال بستن سفارت و تخلیه کارکنان خود در کابل هستند.

به گزارش  رویترز، "جپ کوفود" وزیر خارجه دانمارک به خبرنگاران گفت: ما تصمیم گرفتیم که سفارت خود در کابل را به طور موقت تعطیل کنیم.

کوفود افزود: تخلیه کارکنان سفارت با نروژ هماهنگ می شود زیرا این کشور نیز با آن مشارکت دارند.

"اینه سوریده" وزیر امور خارجه نروژ نیز اعلام کرد که سفارت خود را تعطیل می کند و دیپلمات های نروژی، کارمندان محلی و بستگان نزدیک آنها نیز خارج می شوند.

طالبان در حالی‌که نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان، در حال خروج از این کشور هستند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است.

امرالله صالح معاون ریاست جمهوری افغانستان گفته است به مردم اطمینان می دهم که تحت هیچ شرایطی  در برابر هیچ امتیازی و بخاطر هیچ مصلحتی سلطه طالبان را بر مردم افغانستان نمی پذیرم و به هیچ معامله ای که طالبان شرایط آن را دیکته و تحمیل کند، تن در نمی دهم.

اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشورش را ناشی از تصمیم "ناگهانی" خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرده است.

رییس جمهوری افغانستان به پارلمان کشورش گفته است: ما با یک وضعیت پیش بینی نشده در سه ماه گذشته مواجه بودیم. دلیل وضعیت کنونی ما این است که این تصمیم (خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان) ناگهانی گرفته شده است.