۰ نفر

رنگ‌و‌بوی نژادپرستی در انتخابات ترکیه

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۷:۳۲
کد خبر: 552058
رنگ‌و‌بوی نژادپرستی در انتخابات ترکیه

احزاب مخالف دولت ترکیه، فعالیت انتخاباتی خود را با تبلیغات گسترده علیه پناهجویان سوریه‌ای آغاز کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، یکی از مهم‌ترین دلایل شکست حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات با اهمیت شهرداری‌ها، مانور تبلیغاتی رقبای این حزب بر سر مسئله «پناهجویان سوریه‌ای» به شمار می‌آید. احزابی نظیر «جمهوری خلق» که ازجمله مهم‌ترین پایگاه‌های سیاسی مخالفان عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان شناخته می‌شوند، حضور گسترده پناهجویان سوریه‌ای در شهرهای مختلف ترکیه را یکی از علل بحران اقتصادی این کشور معرفی می‌کنند.

این تبلیغات در جریان انتخابات شهرداری‌ها در سال2019 تا جایی پیش رفت که حتی نامزدهای حزب جمهوری خلق، خواستار پاکسازی استانبول از تمام نوشتارها و نمادهای عرب زبان شدند. پیروزی مهم حزب جمهوری خلق و متحدانش در مقابل عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری‌ها باعث شده این جریان، حالا با تمرکز بیشتری به مسئله پناهجویان سوریه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال2023 بپردازد.

کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق روز گذشته با اتخاد مواضع تندی نسبت به پناهجویان سوریه‌ای، خواستار اخراج آنان از ترکیه شد. او در جمع اعضای حزبش گفت: اگر ما در انتخابات2023 پیروز شویم، ظرف نهایتا 2سال این افراد را از کشور بیرون خواهیم کرد. از سوی دیگر، ایلای اکسوی، عضو حزب خیر ترکیه‌(از ائتلاف مخالفان عدالت و توسعه) نیز در صفحه توییتر خود نوشت: بیش از 70درصد پناهجویان سوریه‌ای مقیم ترکیه بیسواد هستند. حضور این افراد، تأثیر منفی بر محیط اجتماعی کشور گذاشته و آمار بزهکاری را افزایش می‌دهد.

اگرچه در نگاه اول روشن است که تمامی این مواضع، بخشی از یک کمپین بزرگ برای مقابله انتخاباتی با حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال2023 است اما نمی‌توان به سادگی از رنگ و بوی نژادپرستانه آنها علیه پناهجویان سوریه‌ای چشم‌ پوشید. این در حالی است که بخشی از شهروندان ترکیه نیز در شبکه‌های اجتماعی نسبت به حجم بالای حملات نژادپرستانه علیه پناهجویان سوریه‌ای ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف چنین کمپین‌هایی زیر سایه رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند.

پناهجویان نیز نگران این وضعیت هستند. ریشه این نگرانی‌ها تا حد زیادی به حوادث سال2019 همزمان با رقابت‌های انتخاباتی برمی‌گردد. تبلیغات گسترده حزب جمهوری خلق علیه پناهجویان در آن زمان، منجر به حملات برخی شهروندان تندرو به اماکن تجاری پناهجویان سوریه‌ای و یا حتی محل سکونت آنان شد. به‌طور مثال، یکی از نامزدهای حزب جمهوری خلق برای شورای شهر استانبول در سال2019 با شعار «محله فاتح استانبول را از عرب‌ها پس می‌گیریم» زمینه را برای درگیری‌های شدید فیزیکی در این منطقه مهیا کرد.

اکنون و با آغاز مجدد تبلیغات این حزب، نگرانی‌هایی در مورد تکرار تحولات خشونت‌بار سال2019 در مقیاسی گسترده‌تر علیه پناهجویان تشدید شده است. براساس آمارهای تأیید شده از سوی سازمان ملل، مجموعا بیش از 3میلیون و 650هزار پناهجوی سوریه‌ای در خاک ترکیه زندگی می‌کنند. اغلب این جمعیت طی سال‌های گذشته با اخذ مجوزهای قانونی لازم وارد ترکیه شده و تنها حدود 60هزار نفر همچنان در اردوگاه‌های آوارگان در مرز به‌سرمی‌برند. از بین شهرهای ترکیه نیز استانبول با 520هزار نفر، قاضی آنتپ با 450هزار نفر و هاتای با 430هزار نفر، بیشترین سهم را از میزبانی پناهجویان سوریه‌ای دارند. بسیاری از پناهجویان صاحب سرمایه نیز از سال2019 و همزمان با قدرت گرفتن حزب جمهوری خلق در مقابل عدالت و توسعه، ترکیه را به مقصد برخی از کشورهای اروپایی نظیر آلمان ترک کرده‌اند.