۰ نفر

رویارویی همسایگان در تاشکند

۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۶:۱۰
کد خبر: 545977
رویارویی همسایگان در تاشکند

اشرف غنی در حضور عمران خان پاکستان را متهم به حمایت از طالبان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، یک روز پس از اینکه معاون رییس جمهوری افغانستان، پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد، تریبون کنفرانس بین‌المللی منطقه‌ای آسیای میانه و جنوبی در تاشکند ازبکستان، صحنه دوئل لفظی «اشرف غنی»، رییس جمهوری این کشور با نخست‌وزیر پاکستان شد.

به‌گزارش شبکه خبری «الجزیره»، آتش اختلافات پاکستان و افغانستان در حالی در اوج بحران امنیتی کابل شدت گرفته است که پاکستان با رد اظهارات «امرالله صالح» معاون رییس جمهوری افغانستان، هر گونه حمایت هوایی از نیروهای طالبان در مرز «اسپین بولدک» پاکستان را رد کرده است.

با این حال به نوشته «طلوع نیوز» افغانستان، «غنی» عمده صحبت‌هایش در نشست ازبکستان را به نقد پاکستان اختصاص داد و با کنایه به مقامات این کشور گفت: «اگر افغانستان در جنگی همه جانبه گرفتار شود همه منطقه در حالت بی‌اعتمادی قرار می‌گیرند.

طالبان برخلاف گفته‌های قبلی‌اش همچنان به حملاتش به شهرها ادامه داده و وحشت آفرینی می‌کند. در این میان برخلاف ضمانت‌های متعدد نخست‌وزیر پاکستان و فرماندهان نظامی این کشور درباره اینکه تسلط طالبان بر افغانستان به سود اسلام آباد نیست هرگز از نفوذشان برای ترغیب طالبان به مذاکره استفاده نکردند تا سازمان‌های حامی طالبان، ویران شدن شهرها و آوارگی مردم افغانستان را آشکارا جشن بگیرند.» وی افزود: «تنها در یک ماه گذشته 10 هزار شورشی از پاکستان و بخش‌های دیگر به افغانستان آمده‌اند اما تا هر زمانی که لازم باشد ما آماده رویارویی با طالبان و طرفدارانش هستیم تا به آنها بفهمانیم راه حل سیاسی تنها راه در پیشبرد اهداف است. پس از طالبان می‌خواهیم به جای جنگ و ویرانگری راه حل مذاکره را پیش بگیرد. ما از کشورهای منطقه نیز می‌خواهیم تا فوریت و جدیت موضوع را درک کنند چراکه بدون اجماع و همکاری منطقه‌ای، صلحی به دست نمی‌آید.»

اما «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان با ناامید کننده خواندن دیدگاه رییس جمهوری افغانستان خطاب به هیأت افغان گفت: «اسلام آباد روند صلح افغانستان و مذاکرات بین الافغانی را با صداقت پیش برده و تسهیل کرده بنابراین انتقاد از پاکستان برای افزایش درگیری‌های افغانستان عادلانه نیست. اولویت اصلی پاکستان ثبات و امنیت در افغانستان است چراکه درگیری در خاک افغانستان بیشترین زیان را به ما می‌رساند. سؤال من این است آیا زمانی که طالبان با رفتن نیروهای نظامی امریکایی از خاک افغانستان، راه را برای گسترش قدرت باز می‌بیند و پیروزی را در یک‌قدمی اش حس می‌کند، حاضر است به حرف ما گوش دهد و آرام بماند؟»

دوئل سران افغانستان و پاکستان در حالی بیشترین فرصت سخنرانی مقامات ارشد دو کشور را به خود اختصاص داد که رسانه‌های خبری از آغاز مجدد مذاکرات صلح بین الافغانی در دوحه خبر دادند. «عبدالله عبدالله»، رییس شورای مصالحه ملی افغانستان که در رأس هیأتی عالیرتبه مذاکرات با طالبان را آغاز کرده است، گفت: «دستیابی به صلح، نیازمند انعطاف‌پذیری هر دو طرف است. ما معتقدیم فضای منطقه‌ای و جهانی برای تأمین صلح در کشور فراهم شده است اما افغانستان همچنان به بازسازی روابط سازنده با منطقه و جهان نیاز دارد. مردم افغانستان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند و تداوم جنگ و مقابله نظامی تنها دردهای آنها را بیشتر خواهد کرد.» این مذاکرات در حالی آغاز شده است که درگیری‌های نیروهای امنیتی و طالبان برای بازپس‌گیری ولسوالی‌های اشغال شده بالا گرفته است. به نوشته ایرنا، «فؤاد امان»، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد نیروهای دولتی در عملیات‌های روز شنبه علاوه بر گذرگاه مهم تجاری «اسپین بولدک»در مرز پاکستان، شهرستان‌های شیخ علی در استان پروان، سیغان و کهمرد در استان بامیان را نیز از طالبان پس گرفته‌اند.

به باور تحلیلگران «تی‌آر‌تی ورلد»، اما آنچه در یکماهه گذشته سبب قدرت گرفتن طالبان و پیشروی سریع آنها در کنترل ولسوالی‌ها شد عقب‌نشینی جامعه بین‌المللی از پیگیری وقایع افغانستان و طالبان بود. به گزارش «سی‌ان‌ان»، سرویس‌های اطلاعاتی امنیتی امریکا نیز معتقدند تداوم این شرایط تسلط طالبان بر اقدامات دولت و ورود به کابل را محتمل خواهد کرد و احتمال جنگ داخلی یا محاصره نیروها و سلطه کامل طالبان محتمل خواهد بود. به‌نظر می‌رسد همین نگرانی‌ها سبب شده است تا به نوشته ایرنا وزرای خارجه روسیه و پنج کشور آسیای میانه در بیانیه مشترکی خواستار آغاز مذاکرات بین کابل و گروه طالبان شوند.