۰ نفر

وزیر خارجه آلمان: مذاکرات برجام درحال پیشرفت است

۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۷
کد خبر: 538949
وزیر خارجه آلمان: مذاکرات برجام درحال پیشرفت است

وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در برلین با بیان اینکه مذاکرات درباره احیای برجام در حال پیشرفت است افزود که هنوز برخی موانع برای دست یابی به توافق نهایی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هایکو ماس در این نشست مدعی شد که انتخابات ایران فضای گفت‌وگوهای وین را پیچیده است.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

وزیر خارجه آلمان در ادامه این نشست خبری بیان داشت: مذاکرات برجام آسان نیست و در چند هفته اخیر مشخص شده که مسائل فنی باید رفع شود.

با دولت جدید ایران فرصت‌های خوبی برای توافق درباره برجام وجود دارد

وی با بیان اینکه مذاکرات به تدریج در حال پیشرفت است افزود: انتظار داریم اکنون که دولت جدید در ایران انتخاب شده، فرصت‌های خوبی برای اینکه مذاکرات ادامه یابد و به نتیجه برسد، وجود دارد.

ماس تصریح کرد که به رغم طولانی شدن مذاکرات، آلمان معتقد است که تعامل با سایر طرف‌های برجام برای اطمینان از احیای این توافق ارزش دارد.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی دو ماه و نیم گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.
مذاکرات پس از شش دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند تا این توافق ظرف هفته‌های آینده فعال شود.
در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.
دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی دوشنبه گذشته آخرین وضعیت مذاکرات درباره احیای برجام را با نگاه به انتخابات ریاست جمهوری ایران بررسی کردند.
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست وزرا که در لوگزامبورگ برگزار شد،  گفته بود که دیپلمات‌ها در پایتخت اتریش سرگرم گفت‌وگو درباره احیای برجام هستند. او با تاکید بر اهمیت اجرای کامل این توافق ابراز امیدواری کرد که انتخابات ایران و تغییر ریاست جمهوری تاثیری بر مذاکرات وین نگذارد.
او همچنین تغییر موضع دولت جدید ایران در قبال مذاکرات احیای برجام را که به مراحل پایانی نزدیک شده است، امری بعید دانست و گفت: دلیلی ندارد که باور کنم رئیس جمهوری جدید ایران بخواهد موضع متفاوتی را در قبال مذاکراتی که به نفع کشور و مردم ایران است اتخاذ کند. اما باید ببینیم چه پیش می‌آید.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران هم دوشنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفته بود: من به آمریکا می گویم شما بر اساس برجام موظف به رفع تحریم ها بودید، ولی این کار را نکردید و اکنون به تعهدات خود بازگردید و آنها را اجرایی کنید. به اروپا هم می گویم تحت فشار آمریکا قرار نگیرید و به آنچه متعهد شدید عمل کنید. مطالبه مردم ایران این است که شما به تعهدات خود عمل کنید.
دو سال پیش دولت پیشین آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.
در نشست خبری امروز وزرای خارجه آلمان و آمریکا درباره مسائل مختلف روابط دوجانیه و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو شد.  عمده ترین اختلاف نظر بر سر پروژه خط انتقال گاز طبیعی موسوم به نورد استریم ۲ بود که دو طرف اعلام کردند سیاست دو کشور در این زمینه متفاوت است.