۰ نفر

رأی نمایندگان به لغو اختیارات جنگی رییس جمهوری آمریکا

۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۲۵
کد خبر: 537532
رأی نمایندگان به لغو اختیارات جنگی رییس جمهوری آمریکا

مجلس نمایندگان امریکا با تأیید لغو مجوز جنگ سال 2002 عراق، برای نخستین بار برای بازنگری در اختیارات جنگی رئیس جمهوری این کشور گام برداشت و مصوبه جدید را برای تأیید به سنا فرستاد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  این طرح که با رأی موافق 49 جمهوریخواه و 219 دموکرات(در مجموع 268 رأی) در برابر 161 رأی به ابطال کشانده شد، عزم قانونگذاران امریکا برای بازنگری در اختیارات وسیعی را نشان داد که نه تنها در سپتامبر 2001 به «جورج دبلیو بوش» برای حمله به عراق مجوز داد بلکه تحرکات نظامی زیاده خواهانه رؤسای جمهوری بعدی را نیز مشروعیت بخشید. «جو بایدن» به‌عنوان نخستین رییس جمهوری 20 سال اخیر امریکا از این مصوبه استقبال و کاخ سفید نیز اعلام کرد هیچ یک از مأموریت‌ها و عملیات‌های نظامی فعلی امریکا با استناد به این مجوز نبوده و تأیید یا رد آن در کنگره تأثیری در روند اقدامات دولت نخواهد گذاشت.

به نوشته «یورونیوز»، مجلس نمایندگان رأی‌گیری برای لغو مجوز جنگ عراق را تنها یک روز پس از اعلام آمادگی «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا برای بررسی این موضوع از سوی این نهاد برگزار کرد.

وی گفت: «نزدیک به یک دهه از پایان جنگ عراق می‌گذرد و ما در سال 2021 به مجوزی که در سال 2002 تصویب شده است، نیازی نداریم.» بسیاری از کارشناسان معتقدند اتکا به همین اختیارات در طول سال‌ها بسیاری از اقدامات رؤسای جمهوری امریکا را توجیه کرده بود.

 به‌طور مثال «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین امریکا حمله پهپادی به خودروی سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در نزدیکی فرودگاه عراق را با استناد به مصوبه سال 2002 کنگره کاملاً مجاز اعلام کرده بود. شاید همین اظهارات سبب شده است که هواداران لغو مجوز جنگ عراق، این تصمیم را مانع از زیاده خواهی‌های نظامی غیرمرتبط رؤسای جمهوری بعدی امریکا بدانند. با این حال به نظر نمی‌رسد که سنا مانند کاخ سفید و دیگر نهادهای امریکایی به آسانی مسیر را برای قانونی شدن این مصوبه هموار کند. شماری از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات امریکایی این مصوبه را اقدامی اشتباه ارزیابی کرده‌اند چراکه در سایه آن بخش مهمی از اختیارات تصمیم‌گیری کنگره برای ورود به جنگ و عملیات نظامی به رییس جمهوری واگذار شده است.

در همین حال شماری از نمایندگان امریکا خواهان بازنگری در مصوبه سال 2001 کنگره برای مبارزه با تروریسم نیز هستند.  بسیاری از منتقدان این مصوبه بر این باورند که این طرح نیز دستور رییس جمهوری برای آغاز جنگی پایان‌ناپذیر بدون مجوز کنگره در خاورمیانه را مشروع خواهد کرد و باید به آن پایان داده شود. اما سال‌ها تلاش برای متقاعدکردن سنا در این باره تاکنون نتیجه‌ای نداشته و تنها بندهای اصلاحی مجلس نمایندگان به آن اضافه شده است.

در این میان برخی نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه زمان لغو این اختیارات را در برهه فعلی را نیز به نقد کشیده‌اند. «میشل مک کاول»، جمهوریخواه یکی از مخالفان معتقد است: «به اعتقاد من این اقدام یک تلاش سیاسی دیگر برای زیرسؤال بردن موفقیت‌های شجاعانه «دونالد ترامپ» در مسیر مبارزه با تروریسم است.» اما «تد کروز» جمهوریخواه گفت: «به نظرم این اختیارات بسیار وسیع تفسیر شده و من با اعمال قدرت کنگره برای تصمیم‌گیری درباره جنگ موافقم.» روزنامه «نیویورک تایمز» از حمایت ائتلاف ضدجنگ امریکا از این تصمیم مجلس نمایندگان نیز پرده برداشته است.

«دن کالد ول»، مشاور ارشد این مرکز گفت: «این یک گام برای این جنگ طولانی است. من اطمینان می‌دهم که ائتلاف ما نه تنها بازنگری در مصوبه 2002 بلکه بازنگری در مصوبه 2001 را نیز محقق خواهد کرد. این اقدام دست رؤسای جمهور در هر دو حزب را برای سوءاستفاده می‌بندد.»  این تحولات در امریکا در حالی در مسیر انجام است که تا پیش از این دوره ریاست جمهوری؛ «باراک اوباما» هرگز نظر شفافی درباره لغو این اختیارات ارائه نداده و «دونالد ترامپ» نیز آن را به صراحت وتو کرده بود.