۰ نفر

تماس تلفنی جو بایدن با پادشاه عربستان پیش از انتشار گزارش قتل خاشقجی

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷
کد خبر: 509152
تماس تلفنی جو بایدن با پادشاه عربستان پیش از انتشار گزارش قتل خاشقجی

رییس جمهور آمریکا نخستین تماس تلفنی خود را با پادشاه عربستان پیش از انتشار گزارش قتل خاشقجی برقرار کرد.

به گزارش گاردین، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن، با ملک سلمان، پادشاه عربستان تلفنی صحبت کرد؛ اقدامی که پیش از انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا در خصوص قتل جمال خاشقجی، ستون نویس نشریه واشنگتن پست و مخالف دولت سعودی و نیز نقش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در این قتل به انجام می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بنا بر اعلام کاخ سفید، جو بایدن در این تماس بر آنچه «اهمیت جایگاه آمریکا در حقوق بشر جهانی و حاکمیت قانون» خوانده شده، تأکید کرد؛ همچنانکه دو طرف در خصوص کار بر «نگرانی‌های دو جانبه» بحث و تبادل نظر کردند.

سفارت عربستان در واشنگتن نیز مدعی شد: دو طرف بر تقویت روابط دو جانبه تأکید و در خصوص فعالیت‌های شرورانه ایران در منطقه و راه‌های پیشبرد صلح در یمن گفتگو کردند.

بنابر اعلام نشریه گاردین، بایدن رفتاری سردتر در قبال عربستان در مقایسه با دونالد ترامپ، همتای پیشین خود دارد؛ چرا که حمایت‌های آمریکا از از جنگ به راه افتاده از سوی ائتلاف سعودی در یمن را قطع کرده و از صحبت مستقیم با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که یک همپیمان نزدیک به ترامپ به شمار می‌رفت، خودداری کرد.

همچنین این تماس پیش از انتشار گزارشی از دستگاه اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته که احتمال می‌رود نشان دهنده قتل جمال خاشقجی، مخالف سعودی و نیز قطعه قطعه کردن جسد او به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی باشد.

روز گذشته رسانه‌های غربی اعلام کردند بزودی قرار است گزارشی از سوی سازمان سیا منتشر شود که نشان دهنده آن است که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را به دلیل انتقاد از او در روزنامه واشنگتن‌پست صادر کرده است.