۰ نفر

ویروس انگلیسی کرونا در سفر

۶ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۲۰
کد خبر: 492973
ویروس انگلیسی کرونا در سفر

همزمان با آغاز تعطیلات کریسمس در جهان، سفرها در اروپا و دیگر کشورها آغاز شده است. ویروس جدید کرونا هم سفرش را آغاز کرده و به آلمان و دانمارک رسیده و مردم می‌پرسند آیا واکسیناسیون شکست می‌خورد؟ محققان با احتیاط می‌گویند: «احتمالا نه.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آمار جهانی مبتلایان به کروناویروس تاکنون به ۷۹میلیون‌و۷۴۳هزار و ۲۹نفر رسیده و یک‌میلیون‌و۷۴۹هزار و ۶۰۶نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. این در حالی است که واکسیناسیون با بیم و امیدهایی در کشورهای مختلف جهان آغاز شده است اما همزمان جهش‌های تازه ویروس کرونا در بریتانیا، نگرانی‌ها را درباره اثربخشی واکسن‌ها بیشتر کرده است، به‌ویژه زمانی که تعطیلات سال نوی میلادی در جهان آغاز شده و این فرصتی است برای سفر، دیدارها و دورهمی‌ها و شیوع دوباره کرونا.

روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۸کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. آمریکا تاکنون با بیش از ۱۹.۱میلیون مبتلا و بیش از ۳۳۷هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. هند نیز با آمار بیش از ۱۰.۱میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم بیش از ۷.۴میلیون نفر اعلام شده است. خبر روز اما همچنان گونه جدید، یعنی ویروس انگلیسی کروناست.

سفر ویروس انگلیسی کرونا به آلمان

در اروپا نگرانی‌ها درباره ویروس بریتانیایی کرونا بالا گرفته است. مهم‌ترین نگرانی انتقال این ویروس جهش‌یافته به دیگر کشورهاست که متخصصان می‌گویند سرعت انتقالش 70درصد بیشتر است و می‌تواند منجر به شیوع گستره‌تر بیماری در کشورها شود. در عین حال نخستین بیمار مبتلا به نوع جدید کرونا در آلمان شناسایی شده است.  دویچه‌وله نوشته مسافری که ویروس جدید انگلیسی را با خود حمل می‌کرده زنی بوده که آخر هفته(یکشنبه) از لندن به فرانکفورت پرواز داشته است. او که از فرودگاه هیتروی لندن پرواز کرده بود پس از رسیدن به فرودگاه فرانکفورت درحالی‌که علامتی نداشت، آزمایش داد و نتیجه آزمایش‌اش مثبت اعلام شد. مقامات آلمانی روز پنجشنبه‌ وجود نوع جدید ویروس کرونا در خاک آلمان را تأیید کردند و گفتند با همه مراقبت‌های انجام شده نگران انتقال این ویروس از انگلیس به دیگر کشورها هستند. مسافر حامل ویروس جدید برای ملاقات با اقوام خود به آلمان سفر کرده بود و از فرودگاه به خانه‌اش منتقل و در آنجا قرنطینه شده است. از آن زمان علائم خفیفی در او ایجاد شده است. در بیانیه‌ای که مقامات بهداشتی آلمان منتشر کرده‌اند آمده است که 3نفر که از نزدیک با این زن در ارتباط بوده‌اند هم قرنطینه شده‌اند. پس از این ماجرا آلمان پروازهای از مبدأ انگلیس را تعلیق کرده است. بیش از 40کشور در هفته گذشته پروازها از مبدأ و مقصد انگلیس را تا زمان نامشخص تعلیق کرده‌اند.

گردش در آفریقا

در آفریقای جنوبی، یک نسخه مشابه از ویروس جدید کرونا ظهور کرده است، به‌گفته محققانی که آن را تشخیص داده‌اند یافته‌های آنها یکی از جهش‌های مشاهده شده در نوع انگلیسی ویروس را تأیید کرد است. این ویروس در 90درصد نمونه‌هایی که توالی ژنتیک آنها از اواسط‌ ماه نوامبر در آفریقای جنوبی تجزیه و تحلیل شده است، یافت شده است.

 ویروس ناخوانده در دانمارک

دانمارک هم اعلام کرده 33مورد از افراد مبتلا به ویروس جهش یافته را شناسایی کرده است. نکته مهم این است که به‌گفته مقامات دانمارک افرادی که به‌گونه جدید ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، هیچ‌کدام سفری به انگلیس نداشته‌اند. این آمار بالا از ابتلا به ویروس جدید کرونا نشان می‌دهد گونه بریتانیایی کرونا در اروپا پخش شده است و احتمالا به‌زودی تعداد بیشتری از مردم آلوده شده و خطر شیوع گسترده بیماری وجود دارد. دانمارک یک روز پیش از اعلام رسمی آلمان یعنی در 23دسامبر(چهارشنبه) مبتلایان به‌گونه جدید کرونا را شناسایی کرده بود.

سلام سنگاپور!

سوی دیگر دنیا در سنگاپور پس از آنکه تست نخستین فرد مشکوک به ویروس انگلیسی کرونا مثبت شد، 11مبتلای دیگر هم در قرنطینه نتایج تست‌شان مثبت شد البته مقامات سنگاپور تنها یک مورد را به‌صورت رسمی تأیید کرده و گفته‌اند هم‌اکنون شواهد قطعی درباره اینکه گونه جدید در این کشور در حال شیوع باشد در دست ندارند. بیماری که در سنگاپور شناسایی شده حدود 20روز قبل از انگلیس به این کشور سفر کرده و در زمان ورود قرنطینه شده بود. 2روز بعد آزمایش کرونای او مثبت شد و ابتلایش به نوع جدید ویروس را نشان داد. سنگاپور تمام افرادی که با این بیمار مبتلا در ارتباط بوده‌اند را قرنطینه کرده و در پایان قرنطینه تست همگی آنها منفی بوده است.

افزایش سریع آمار ابتلا در انگلیس

اداره آمار ملی بریتانیا گزارش داده است که شیوع ویروس کرونا در این کشور و مناطق مختلف آن به‌ویژه جنوب انگلیس همچنان در حال افزایش است. این در حالی است که با دستور بوریس جانسون سختگیرانه‌ترین برنامه محدودیت‌ها در لندن به اجرا گذاشته شده است. آنطور که بی‌بی‌سی انگلیسی نوشته، از هر 85نفر یک نفر در انگلیس آلوده است. این آمار مربوط به هفته منتهی به 18دسامبر است که تخمین می‌زند حدود 650هزار نفر در انگلیس مبتلا به این ویروس هستند، درحالی‌که هفته قبل آمار تخمینی 570هزار نفر اعلام ‌شده بود. هم‌اکنون لندن بیشترین آمار آزمایش مثبت کرونا را دارد و در ولز نیز طبق اعلام مقامات بریتانیایی ویروس جدید از هر 60نفر، یک نفر را آلوده می‌کند. در اسکاتلند، درصد افرادی که آزمایش مثبت دارند کاهش یافته است، و از هر 140نفر یک نفر مبتلا به ویروس است. شیوع ویروس جدید کرونا در انگلیس در حالی است که طی 2هفته گذشته 594هزارو521 نفر در این کشور واکسینه شده‌اند.

ویروس انگلیسی واکسیناسیون را شکست می‌دهد؟

ظهور ویروس جدید کرونا در انگلیس درحالی‌که تنها 3هفته از آغاز واکسیناسیون کرونا در جهان می‌گذشت، نگرانی‌های زیادی به‌بار آورده است. مردم می‌پرسند با وجود این ویروس جدید آیا واکسیناسیون پروژه‌ای شکست‌خورده خواهد بود؟ آیا جهش‌های دیگری در راه است؟ یک پاسخ روشن این است که ویروس‌ها همیشه جهش پیدا می‌کنند. کرونا تاکنون هزاران جهش داشته است. نوع انگلیسی حدود 20جهش دارد، ازجمله چندین مورد بر چگونگی متصل شدن ویروس به سلول‌های انسانی تأثیر می‌گذارد.  موگ سویک، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند و مشاور علمی دولت انگلیس، گفته مسئله اصلی این است که این جهش‌ها ممکن است به‌گونه جدید ویروس اجازه تکرار و انتقال مؤثرتر را بدهد. تعدادی از محققان می‌گویند جهش ژنتیک در پرزهای پروتئینی این‌گونه جدید ممکن است توان رشد آن را افزایش دهد؛ این پرزهای پروتئینی بخشی از ویروس هستند که توان نفوذ به سلول‌های بدن را به آن می‌دهند.

 به‌گفته آنها واکسن کرونا دقیقا به‌ شکلی طراحی شده که روی همین پروتئین‌ها تأثیر بگذارد، گروهی از محققان می‌گویند ممکن است جهش این گونه تازه در کار واکسن اختلال ایجاد کند. برخی دیگر می‌گویند، همانطور که هرساله واکسن آنفلوآنزای فصلی به‌دلیل جهش‌ها تغییر می‌کند، واکسن کرونا هم ممکن است در آینده نیاز به اصلاح داشته باشد تا براساس جهش‌های ژنتیک مصونیت بیشتری ایجاد کند اما تقریبا بیشتر محققان در این زمینه اتفاق نظر دارند که شناسایی و گسترش ویروس جدید الزاما به‌معنای شکست خوردن پروژه واکسیناسیون نیست. به‌گفته آنها این گونه جدید هیچ خللی در کار واکسن‌های موجود ایجاد نمی‌کند و واکسن‌ها بر این نوع تازه کشف شده کارساز هستند. مدیرعامل بیوان‌تک، یکی از شرکت‌های تولید‌کننده واکسن، معتقد است که واکسن کرونا در برابر ویروس انگلیسی هم ایمنی ایجاد می‌کند با این حال او گفته برای اطمینان کامل به مطالعات بیشتر نیاز است؛ مطالعاتی که در حال انجام است و خبرهایش در روزهای آینده می‌رسد.