۰ نفر

رشد اقتصادی سوییس رکورد زد

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۲
کد خبر: 486631
رشد اقتصادی سوییس رکورد زد

رشد اقتصادی سه ماهه سوم سوییس به بالای هفت درصد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، گزارش بازبینی شده وزارت اقتصاد سوییس نشان می دهد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم امسال در شرایطی به مثبت ۷.۲ درصد رسید که پیش‌بینی‌ها حکایت از رشد اقتصادی مثبت ۷.۱ درصدی این کشور داشت. این رشد هم‌چنین ۱۴.۵ درصد بیشتر از رشد ثبت شده این کشور در سه ماهه دوم سال جاری بوده است و بهترین رشد اقتصادی فصلی سوئیس از زمان ثبت آمارهای مربوطه در سال ۱۹۸۰ تاکنون محسوب می‌شود.

سوییس نیز به مانند سایر همسایگان خود قرنطینه سراسری و محدودیت های گسترده در فعالیت های کسب و کارها وضع کرده که همین مساله موجب کاهش شدید تقاضای مصرفی و  جریان سرمایه ای شده است. در بین بخش های مختلف، مصارف خصوصی با رشد مثبت ۱۱.۹ درصدی بهترین عملکرد را در بین بخش های مختلف داشته است و پس از آن نیز تجهیزات سرمایه ای با مثبت ۸.۸ درصد و مخارج دولتی با ۰.۲ درصد قرار دارند.

 با این حال افزایش تقاضای خارجی برای کالاهای ساخت سوئیس در این مدت، تاثیر زیادی در افزایش رشد این کشور داشته است. صادرات سوئیس در سومین فصل سال ۶.۹ درصد و واردات این کشور ۱۱.۲ درصد رشد داشته است.

انجمن صنایع ماشینی این کشور در یادداشتی هشدار داده است ۸۰ درصد اعضایش مجبور شده اند برای تداوم فعالیت های خود از دولت درخواست کمک کنند. این انجمن رشد اقتصادی امسال سوییس را منفی ۶.۷ درصد پیش بینی کرده و افزوده است تا سال آینده رشد به محدوده مثبت باز نخواهد گشت.

متوسط رشد اقتصادی فصلی سوئیس در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ معادل ۰.۳۸ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ با ۷.۲ درصد و پایین‌ترین نرخ رشد ثبت شده نیز رشد منفی ۷.۳ درصد سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بوده است.

به منظور کمک به تقویت رشد اقتصادی و افزایش رقابت پذیری تولیدکنندگان خارجی، بانک مرکزی سوییس به طرز فعالانه ای وارد بازار ارز شده و نرخ بهره را نیز به منفی ۰.۷۵ درصد کاهش داده است که کمترین نرخ بهره تاریخ این کشور محسوب می شود.