۰ نفر

جدیدترین جزئیات از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۱۷
کد خبر: 478699
جدیدترین جزئیات از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

در حالیکه رأی‌گیری حضوری در برخی ایالات آمریکا برای تعیین صاحبخانه آینده کاخ سفید آغاز شده است، بسیاری از چشم‌‌ها در انتظار مشخص شدن نتیجه پایانی انتخابات جنجالی امسال آمریکا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در حالیکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا و «جو بایدن» رقیب دموکرات وی، دوشنبه شب آخرین مرحله از گردهمایی انتخاباتی خود را برای طرفدارانشان برگزار کردند، جدیدترین آمار و ارقام نشان می‌دهد که تاکنون ۹۸ میلیون آمریکایی پیش از موعد به صورت پستی یا حضور در مراکز اخذ زودهنگام آراء‌، رأی داده‌اند که این حجم از مشارکت در حقیقت یک رکورد بی‌سابقه در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

احتمال بی‌نظمی در اعلام نتایج انتخابات

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این خصوص گزارش کرد، کارشناسان بر این باورند که شب انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دلایل مختلفی از جمله تأخیر در اعلام نتایج به واسطه تأثیر شیوع کرونا بر شمارش آراء با بی‌نظمی‌هایی همراه خواهد بود.

علیرغم آنکه پیروزی قاطع در ایالات کلیدی احتمالاً یک نامزد (ترامپ یا بایدن) را تا آخر شب (به وقت محلی) به پیروزی می‌رساند اما بنا به گفته بسیاری از مسئولان انتخاباتی ایالات متحده و رسانه‌های محلی، ممکن است که برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا نیمه‌شب سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) مشخص نشود.

طبق این گزارش، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶، شمارش آراء بعد از نیمه‌شب پایان انتخابات همچنان ادامه پیدا کرد.

با اینحال، خبرگزاری اسپوتنیک یک جدول زمانی از وقایعی که در انتخابات آمریکا باید دنبال کرد، ارائه داده است که شامل موارد زیر است:

زمان بسته شدن اولین صندوق‌های رأی‌گیری در آمریکا

اولین مراکز رأی‌گیری در اکثر بخش‌های ایندیانا و کنتاکی ساعت ۱۸:۰۰ به وقت شرقی (۰۲:۳۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) بسته خواهد شد و از آنجایی که ایندیانا همانند دیگر ایالات آمریکا، چندان آراء‌ غیرحضوری برای شمارش نخواهد داشت، احتمالاً نتایج کامل این ایالت همان شب انتخابات اعلام خواهد شد.

در رقابت‌های سنا، احتمالاً کنتاکی مجدداً «میچ مک کانل» رهبر جمهوری‌خواه اکثریت سنا را انتخاب خواهد کرد که البته مسئله اصلی انتخابات فعلی کنگره آمریکا اینجاست که هنوز مشخص نیست که آیا مک کانل مجدداً بعنوان رهبر اکثریت جمهوری‌خواه وارد سنا می‌شود یا اینکه ممکن است دموکرات‌ها اینبار کنترل سنا را به دست گیرند.

زمان پایان رأی‌گیری در ایالات کلیدی (چرخشی) آمریکا

در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت شرقی (۰۳:۲۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران)، اکثر مراکز رأی‌گیری در ایالت کلیدی فلوریدا بسته خواهد شد. با شروع اعلام نتایج در این ایالت، تمامی چشم‌ها به دنبال آن است که آیا ترامپ می‌تواند همچون انتخابات ۲۰۱۶، پیروزی چشمگیری در این ایالت داشته باشد یا خیر.

فلوریدا که معمولاً به سیستم دریافت آراء از طریق صندوق پستی عادت دارد، قوانینی برای خود در نظر گرفته تا مقام‌های این ایالت را به شمارش زودهنگام آراء ترغیب می‌کند و به شهرستان‌های این ایالت اجازه می‌دهد که آراء غیرحضوری از چندین هفته قبل مورد بررسی قرار دهند و بعد از روز انتخابات هیچ‌گونه رأی را نمی‌پذیرند.

پیش‌بینی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که ایالت جورجیا خیلی سریع نتایج را اعلام می‌کند زیرا شهرستان‌های این ایالت از تاریخ ۱۹ اکتبر (۲۸ مهرماه) مجوز بررسی آراء‌ غیرحضوری را دریافت کرده‌اند.

نتایج آراء ایالت جورجیا که سابقاً‌ بعنوان ایالت امن جمهوری‌خواهان شناخته شده است، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا کند زیرا اکثر نظرسنجی‌ها حکایت از رقابت تنگاتنگ ترامپ و بایدن در این ایالت دارد.

در ایالت کارولینای شمالی، مسئولان انتخاباتی برآورد کرده‌اند که تا ۸۰ درصد از مجموع آراء از جمله آراء زودهنگام حضوری و تمامی آرایی که از طریق صندوق رأی تا دوم نوامبر (۱۲ آبان ماه) دریافت شده، به محض پایان رأی‌گیری در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی اعلام خواهد شد و شمارش آرایی که در روز انتخابات به صندوق انداخته می‌شود، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

از آنجایی که بسیاری از دموکرات‌ها در انتخابات زودهنگام کارولینای شمالی رأی داده‌اند، به نظر می‌رسد که جو بایدن پیروز این ایالت باشد.

در اوهایو که چندین هفته برای بررسی آراء زودهنگام زمان داشته است و پیش‌بینی می‌شود که فوراً نتایج را اعلام کند، نظرسنجی‌های محلی نشان می‌دهد که رقابت ترامپ و بایدن بسیار تنگاتنگ است و این در حالی است که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف ۸ درصد پیروز این ایالت شد.

زمان آغاز رقابت اصلی برای تعیین صاحبخانه جدید کاخ سفید

بعد از بسته شدن برخی مراکز رأی‌گیری در میشیگان و تگزاس در ساعت ۲۰:۰۰ سه‌شنبه به وقت محلی (۰۴:۳۰ به وقت تهران)، رقابت برای ورود به کاخ سفید وارد یک مرحله قطعی‌تر و سرنوشت‌سازتری خواهد شد و پس از آن باقی مراکز رأی‌گیری ساعت ۲۱:۰۰ به وقت محلی (۰۵:۳۰ بامداد چهارشنبه) تعطیل خواهد شد.

عمده نتایج در تگزاس در همان شب انتخابات مشخص خواهد شد و کارشناسان می‌گویند پیروزی بایدن در این ایالت می‌تواند تاریخ‌ساز شود زیرا نتایج نظرسنجی‌ها حکایت از رقابت تنگاتنگ ترامپ و بایدن در این ایالت جمهوری‌خواه دارد.

در ایالت پنسیلوانیا که صندوق‌های اخذ رأی‌ ساعت ۲۰:۰۰ به وقت محلی بسته خواهد شد، احتمالاً نتایج انتخابات تا چندین روز مشخص نخواهد شد زیرا شمارش آراء صندوق‌های پستی در فیلادلفیا که بزرگترین شهر این ایالت محسوب می‌شود، چندین روز به طول خواهد انجامید.

تحولات شب انتخابات در آمریکا، نظر بینندگان را به سمت نتایج ایالات فلوریدا، کارولینای شمالی، جورجیا و اوهایو جلب می‌کند.

در کلرادو، نتایج اولیه از همین حالا پیش‌بینی شده است. پیروزی دموکرات‌ها در سنا نیز تاحدی به پیروزی در این ایالت بستگی دارد.

ایالت یوتا، نوادا و آیووا نیز نقش مهمی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ایفا می‌کند. در ایالت یوتا، اختلاف ترامپ مورد توجه ناظران است زیرا وی با اختلاف ۱۰.۵ درصد از بایدن جلوتر قرار گرفته است.

در نوادا، طبق نظرسنجی‌ها، بایدن از ترامپ پیشی گرفته است و این در حالی است که ترامپ امیدوار است بتواند در این ایالت پیروز شود.

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ با اختلاف دو درصد توانست ترامپ را در ایالت نوادا با ۶ رأی الکترال شکست دهد و بایدن نیز به پیروزی در این ایالت نیاز دارد.

زمان پایان رأی‌گیری در ایالات غربی آمریکا

تعطیلی صندوق‌های رأی‌ در ایالات غربی کالیفرنیا، اورگن و واشنگتن و هاوایی ساعت ۲۳:۰۰ به وقت شرقی (۰۷:۳۰ به وقت تهران) خواهد بود و بنا به گفته کارشناسان نتیجه رقابت نهایی انتخابات آمریکا را مشخص می‌کند.

پرده‌برداری از اسرار

در ساعت ۰۱:۰۰ بامداد چهارشنبه به وقت شرقی (۰۹:۳۰ چهارشنبه به وقت محلی)، اسراری با پتانسیل شکل‌دهی به تحولات آینده ایالات متحده پرده‌برداری می‌شود.

طبق این گزارش، تا سه‌شنبه شب به وقت محلی، نتایج انتخابات در ایالات جورجیا، اوهایو، کارولینای شمالی، ایالات کلیدی آمریکا و همچنین فلوریدا احتمالاً وضعیت بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تعیین خواهد کرد.

در صورتیکه ترامپ در تمامی ایالات فوق پیروز شود، سه ایالت مهم میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین که شمارش آراء در آنها مدتی زمان می‌برد، تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز خواهد بود.