بر اثر ارقام گردآوری شده از برخی کشورهای جهان، تا کنون بیش از هفت هزار نفر از کارکنان بهداشت بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین نرخ مرگ در این زمینه نیز متعلق به مکزیک بوده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ بر اساس اطلاعات جدید منتشر شده توسط سازمان عفو بین‌الملل، در حال حاضر حدود 7هزار نفر از کارکنان بهداشت در سراسر جهان جان خود را بر اثر بیماری کووید-19 از دست داده‌اند.

در این زمینه بخوانید

کرونا چقدر درآمد فرودگاه‌های جهان را کاهش خواهد داد؟

تاثیر کرونا بر وضعیت جرایم در انگلیس

کرونا گردشگری بین‌المللی را به نصف کاهش داد

گفتنی است که هیچ ردیابی جهانی منظمی از مرگ کارکنان بهداشت در سراسر جهان وجود ندارد و سازمان عفو اطلاعات موجود را از +80 کشور جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرده است.

این سازمان هشدار داد که به دلیل متفاوت بودن تعاریف از کارکنان بهداشت در میان کشورها، یافته‌های آن یک تصویر لحظه‌ای بوده، در حالی که مرگ و میر بر اثر کووید-19 نیز به صورت متفاوت تفسیر می‌شود.

در یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل، مکزیک با هزار و 320کارکن بهداشت که در این بیماری همه‌گیر جان خود را از دست داده‌اند، تا کنون بالاترین آمار مرگ و میر را در میان سایر کشورها دارد.

مکزیک در مقایسه با سایر کشورها نرخ آزمایش پایینی دارد، در حالی که کارکنان بهداشت در شهرهای بزرگ به خیابان‌ها آمدند تا نسبت به کمبود قابل توجه PPE (تجهیزات حفاظت فردی) در مراحل اولیه شیوع اعتراض کنند.

سازمان عفو اظهار داشت که کارکنان بهداشت به میزان چشمگیری در معرض خطر هستند، زیرا در حال حاضر اکثر چنین خدماتی از خارج تامین شده‌اند که منجر به سطح پایین‌تری از تجهیزات محافظتی می‌شود.

ایالات متحده با ثبت هزار و 77مورد فوت ثبت شده توسط سازمان عفو، دومین جایگاه را در بالاترین میزان مرگ کارکنان بهداشت دارد. به دنبال آن بریتانیا با ثبت 649مورد مرگ در جایگاه سوم قرار گرفته است.

برزیل (634مورد)، روسیه (631مورد) و هند (573مورد) نیز جزو کشورهایی بودند که بیشترین آسیب را در این زمینه متحمل شدند.

استیو کاکبرن، رئیس دادگستری اقتصادی و اجتماعی سازمان عفو بین‌الملل گفت: "مرگ بیش از هفت هزار نفری که برای نجات جان دیگران تلاش کردند، بحرانی در مقیاس سرسام‌آور به شمار می‌رود. هر کارکن بهداشتی حق دارد که در محل کار خود ایمن باشد، و این یک فاجعه است که بسیاری از آنها باید هزینه نهایی را بپردازند."

وی افزود که باید همکاری جهانی وجود داشته باشد تا همه کارکنان بهداشت از تجهیزات محافظتی کافی برخودار شوند، در این صورت آنها می‌توانند وظیفه حیاتی خود را بدون به خطر انداختن جان خود ادامه دهند.

در نمودار ارائه شده، کشورهایی که بالاترین نرخ مرگ کارکنان بهداشت بر اثر کرونا را داشته‌اند مشاهده می‌کنید؛

نرخ مرگ کارکنان بهداشت