۰ نفر

واگذاری سهام دولت در اتکایی امین به بعد از افزایش سرمایه موکول شد

سرنوشت واگذاری سهام دولت در امین و البرز همچنان در هاله‌ای از ابهام!

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۳
کد خبر: 360703
سرنوشت واگذاری سهام دولت در امین و البرز همچنان در هاله‌ای از ابهام!

واگذاری۱۱.۴۴درصد سهام شرکت بیمه اتکایی امین و ۱۷.۳۴درصد از سهام بیمه البرز در سال جاری، شرکت‌هایی که نام آنها باز هم در فهرست واگذاری مالکیت سهام دولت به بخش خصوصی دیده می‌شود همچون سالهای گذشته.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک‌آنلاین، تاریخ واگذاری سهام بیمه البرز 22 تیرماه اعلام و عرضه سهام بیمه اتکایی امین هم به بعد از اتمام روند افزایش سرمایه  این شرکت موکول شده است.

به نظر می رسد که طولانی شدن روند واگذاری سهام این دو شرکت تا اکنون، ناشی از موفق نبودن فرآیند واگذاری سهام آنها در سنوات گذشته بوده و همچنان هم این دو شرکت در فهرست واگذاری ها درجا می زنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را به واگذاری باقی‌ مانده سهام خود در شرکت بیمه البرز و اتکایی امین تا پایان سال ۹۸  مکلف کرده اند. 

دربرنامه مدیر عامل سازمان خصوصی سازی به مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و مدیرعامل فرابورس  مبنی بر واگذاری باقی مانده سهام دولت در این شرکت ها ، نام شرکت بیمه البرزو اتکایی امین بخوبی به چشم می خورد.

اما آیا شرایط اقتصادی و نوع واگذاری سهام دولت در این دو شرکت زمینه را برای خلاصی ازسهام  دولت در شرکت های بیمه ای همچون البرز و اتکایی امین مهیا ساخته است؟

دوشرکتی که قبلا هم برای واگذاری بخشی از سهام آنها به بخش خصوصی اقداماتی صورت گرفته بود،اما هربار این واگذاری ها به دلایلی نه چندان روشن،به بن بست خورد.!

سهام این دو شرکت اسفند ماه ۱۳۹۶ در بازار سرمایه عرضه شد اماچون خریداری نداشت، دوباره در فهرست واگذاری ها قرار گرفت.

در مزایده مذکور، خریداری برای بیمه البرز وجود نداشت  و خریدار بیمه اتکایی امین هم گویا نتوانست مدارک لازم را به موقع ارائه کند.

"فردین آقابزرگی" کارشناس بازار سرمایه به چابک‌آنلاین گفته که فرآیند واگذاری مالکیت شرکت ها به بخش خصوصی در شرایط فعلی بازار  لازم و مناسب است به شرطی که  به منظور رفع تکلیف و نمایش حضور در عرضه و واگذاری بنگاه ها تلقی نشود و به معنی واقعی مدیریت آن سهم هم منتقل شود.

وی افزود: واگذاری به بخش خصوصی، بهره وری، کارایی و سودآوری شرکت ها را افزایش می دهد ودر سرمایه در گردش و منابع و ساختارمالی شرکت ها تعدیل ایجاد می کند و اگر در دو شرکت بیمه البرز و اتکایی امین واگذاری به معنای واقعی آن انجام شود بسیار خوشایند است اما اگر فقط این انتقال ظاهری باشد، نتیجه ای جزء ایجاد هزینه در پی ندارد.

واقعیت این است که درشرایط فعلی واگذاری سهام دو شرکت مذکور با وجود موافقان فراوان و تکلیف قانونی ، منتقدانی هم  دارد که به شیوه قیمت گذاری آن نقد هایی دارند،از جمله مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین!

مدیرعامل بیمه اتکایی امین، با بیان اینکه حداقل قیمت سهام  شرکت بیمه اتکایی امین از سوی دولت 160 تومان اعلام شده، اذعان داشت که این قیمت،کارشناسی نبوده وتا اکنون  هم از او به عنوان  فردی که این شرکت را می شناسد و قیمت واقعی سهام آن را می داند برای قیمت گذاری سوالی پرسیده نشده است.!

وی، در مورد تاریخ واگذاری سهام شرکت متبوع خودبه چابک‌آنلاین گفته است که شرکت متبوع او در مسیر افزایش سرمایه قرار دارد و سازمان خصوصی سازی هم معتقد است که واگذاری سهام باید به بعد از اتمام این روند موکول شود.

به اعتقاد سید مصطفی کیایی،با جدا شدن بخش دولتی ازشرکت بیمه اتکایی امین، این شرکت بیمه ای به پویایی و رشد بیشتری دست خواهد یافت وافزودکه کسی هنوز به صورت واقعی به فکر خصوصی سازی نیست.

اما ترکیب سهامداران این دو شرکت بیمه ای چگونه است؟

پنج سهامدار عمده بیمه البرز، شامل دولت جمهوری اسلامی با 17.34 درصد، شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان با 18.9،شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با 15.64، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر 13.06 درصد و شرکت تعاونی خردمندان صابرعصر با 9.5 درصد است

سهامداران عمده شرکت  بیمه اتکایی امین هم شامل « بیمه ایران با ۱۷.۹۵۰ درصد، بیمه آسیا با ۱۵.۲۷۰ درصد، سرمایه گذارهای خارجی ایران با ۱۱.۴۳۰ درصد، بیمه دانا با ۱۰.۰۴۰ درصد و توسعه کسب  و کار سبا با ۹.۹۸۰ درصد» است.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، با بیان اینکه درخصوصی‌سازی با مقاومت‌های بخشی و دستگاهی مواجه هستیم، گفته که در شرایط فعلی این سوال مطرح است که آیا فروش مطلق جواب می‌دهد؟ به نظر می‌رسد باید به سراغ روشهای دیگر مثل واگذاری مدیریت یا اجاره به شرط تملیک برویم , در روشهای واگذاری تجدید نظر کنیم تا کارآیی اقتصادی به دست بیاید.!

ناگفته پیداست که امسال تکلیف واگذاری سهام دو شرکت بیمه ای به بخش خصوصی روشن می شود اما هنوز هم ابهاماتی در مورد نحوه واگذاری سهام آنها وجود دارد.

این احتمال وجود دارد که با توجه به شرایط کنونی اقتصادی ، واگذاری سهام این دوشرکت بیمه ای بازهم کشدار شود، مگر اینکه در شرایط واگذاری سهام آنها زمینه بهتری مهیا شود.