۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

عقلانیت اقتصادی و انحراف از ارزش‌های بنیادین/ سرمایه‌های مردم موجب رشد بازار سهام شده است

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۴۷
کد خبر: 463413
عقلانیت اقتصادی و انحراف از ارزش‌های بنیادین/ سرمایه‌های مردم موجب رشد بازار سهام شده است

نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش بازار سهام در ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان و در حال حاضر ۷۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. رشد ۳/۳ برابری ارزش بازار سهام طی این مدت کوتاه، مرهون ابرتورم انتظاری و ورود بی‌وقفه سرمایه های عموم مردم بوده است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ ولی نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: افرادی که برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها به قدرت سودآوری آنها کمترین توجه را داشته‌اند، پتانسیل رشد قیمت‌های معاملاتی ، آن هم بر مبنای شایعه و اخبار غلط را مد نظر قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد در این فضا، افراد حرفه‌ای بازار نیز افکار سفته بازانه را تبلیغ می کردند.

وی افزود: البته تشدید تورم و ناپایداری حاصل از آن، قضاوت فعالان بازار سهام در خصوص ارزش‌گذاری صحیح سهام شرکت‌ها را مخدوش کرد.

نادی قمی اضافه کرد: از یک سو، جریان های نقدی ناشی از رشد سود اسمی شرکت‌ها و ارزش جایگزینی کارخانجات بیش از واقع برآورد شده است و از سوی دیگر، به رغم ابرتورم و ریسک‌های پیرامونی اقتصاد کشور، نرخ تنزیل به کار گرفته شده برای تعیین ارزش سهام ، پایین بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با نرخ رشد دائمی ۲۰ درصد و نرخ تنزیل ۳۰ درصد، ارزش فعلی بازار سهام قابل توجیه نیست، مگر اینکه تورم تقریبا ۳ رقمی برای دو سال متوالی رخ دهد.

نادی قمی اظهار داشت: بنابراین انحراف از ارزش‌های ذاتی همچنان وجود دارد. به نظر می‌رسد که بازار سهام نیز نسبت به این رشد فراتر از تصور و ناهماهنگ با نماگرهای بنیادین اقتصاد ، دغدغه دارد. چرا که تنها انتشار یک خبر که درنهایت تکذیب شد (عدم عرضه صندوق دارا دوم) بهانه‌ای برای ریزش دو هفته‌ای بازار سهام شد. 

نادی قمی گفت: البته حمایت مادی و معنوی دولت و نیز حقوقی‌های بازار سهام، موجب تغییر جهت مثبت بازار طی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته شد. این حمایت اگرچه از منظر آرام کردن جو پرآشوب بازار سهام بسیار خوب بود، اما رونق بورس طی مدت پنج ماه اخیر به دلیل ورود سرمایه‌های مردمی بوده است که طی دو هفته شاهد شکنندگی بازار بوده‌اند.