سیاست‌های دولت درخصوص واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به عموم مردم، منجر به ایجاد صندوق واسطه‌گری مالی یکم برای واگذاری سهام متعلق به دولت، از سهام بانکهای صادرات، ملت، تجارت و همچنین شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین به افراد حقیقی شد. صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم، اولین صندوق از نوع صندوق های ETF دولتی است که با نماد « دارا یکم» پذیره نویسی شده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF دولتی و موضوع فعالیت آنها چیست؟

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ صندوق‌های سرمایه گذاری، واسطه‌های مالی هستند که منابع مالی اشخاص و شرکت‌ها را جمع‌آوری کرده و در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. افرادی که سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری می‌کنند، مالکان یا سهام‌داران آن هستند.

سرمایه گذاری در صندوقها، از طریق خرید واحدهای هر صندوق امکان‌پذیر است. صندوقهای ETF، همانند سهام عادی در بورس قابل خرید و فروش هستند.

مراحل واگذاری صندوق‌های سرمایه گذاری دولتی

صندوق اول تحت عنوان صندوق مالی، به عرضه سهام گروه بانکی و بیمه‌ای می‌پردازد، که باقی مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت و همچنین باقی‌مانده سهام دولت در سهام بیمه البرز و بیمه اتکایی امین واگذار خواهد شد.

صندوق‌های قابل معامله پالایشی‌ها پس از گروه اول خواهد بود. در این نوع صندوق نیز باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندرعباس و تهران عرضه خواهد شد.

صندوق‌های خودرویی و فلزی شامل باقی‌مانده سهام دولت در گروه خودرو و فلزات، که قرار است سهام ایران‌ خودرو، سایپا، فولادمبارکه اصفهان و ملی مس ایران از طریق آن عرضه شود، در آخرین مرحله قرار می‌گیرد.

شرایط خرید واحدهای « دارا یکم»

امکان خرید تا سقف دو میلیون تومان ( معادل ۲۰۰واحد) برای هر فرد وجود دارد. محدودیت سنی برای متقاضیان خرید « دارا یکم» وجود نداشته و پذیره نویسی تنها شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی توانند در پذیره نویسی شرکت کنند.

نحوه خرید واحدهای صندوق ETF

واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم را می‌توان از طریق کد بورسی و کد ملی خریداری کرد.

خرید با استفاده از کد بورسی:

افراد می‌توانند در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و با مراجعه به دفاتر پیشخوان و انجام احراز هویت، کد بورسی خود را دریافت کنند. پس از آن، از طریق عضویت در شعب کارگزاری و دریافت کلمه عبور می‌توان فعالیت را در بازار سرمایه شروع کرد. اگر کد بورسی را در اختیار دارید، می‌توانید در پذیره‌نویسی صندوق شرکت و اقدام به معامله کنید.

خرید با استفاده از کد ملی:

مطابق با مصوبه سازمان خصوصی سازی برای مشارکت بیشتر افراد در سرمایه‌گذاری، اشخاصی که کد بورسی ندارند، می‌توانند از طریق کد ملی خود و مراجعه حضوری یا غیرحضوری به بانک‌های بانکهای مسکن، سپه ، صادرات، تجارت، ملی، کشاورزی، رفاه کارگران و شعب قرض الحسنه مهر ایران برای ثبت‌نام اقدام کنند. افرادی که از طریق کد ملی اقدام به ثبت نام می‌نمایند، جهت امکان پذیر بودن معاملات باید درفرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام نمایند.

زمان پذیره‌نویسی ( زمان اقدام برای پذیره‌نویسی، منقضی شده است)

در حال حاضر، زمان اقدام برای دریافت واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم به پایان رسیده است.  امکان پذیره‌نویسی واحدهای صندوق ETF در اردیبشهت ماه وجود داشت.

ارزش هر واحد صندوق « دارا یکم»

مبلغ اسمی هر واحد، ۱۰ هزار تومان بوده و پس از پایان مهلت پذیره‌نویسی، حداکثر طی پنج روز کاری درخواست‌های پذیره‌نویسی اخذشده، تجمیع شده و به هر کد ملی، ۲۰0واحد سرمایه‌گذاری اختصاص خواهد یافت.

در حال حاضر، هر واحد صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم، حدود 32 هزار تومان ارزش داشته و در بازار سرمایه معامله شده است.

صندوق واسطه‌گری مالی یکم